RAWCAT Media: Met eigen signatuur terug naar de basis

Voor grote internationale opdrachtgevers vloog Camiel Donders van RAWCAT Media de wereld over. Sinds kort is de Tilburgse producent van film, fotografie, animatie en AI bewust een andere richting ingeslagen. ‘Het blijft me verbazen hoeveel prachtige bedrijven we hier in de omgeving hebben.'


Uitgave: Mrt-Apr 2024
Thema’s: Crossmedia Communicatie Entertainment Productie

Zijn plannen voor verandering sluimerden al langer. Tot Camiel Donders (48) aan het begin van 2023 een definitief besluit nam. Geen overvolle werkweken meer voor deze Tilburgse beeldproducent. Maar mooie beelden creëren. En het liefst rechtstreeks contact met de opdrachtgever. Zo meteen meer over de achtergronden daarvan. Eerst de trieste directe aanleiding. ‘Ruim een jaar geleden overleed mijn moeder. In de laatste maanden van haar leven was het kei druk op de zaak en was ik alleen maar gas aan het geven’, vertelt Camiel op kantoor in de Goirkestraat. ‘Dat was geen fijn werken meer. Toen kwam het inzicht dat ik dat niet meer zo wilde. Om op die manier aan de gang te zijn. Want eigenlijk is continu werken pure armoede. Sommige perioden zelfs zeven dagen in de week. Vanaf nu geen rennen, hollen en nooit meer stilstaan voor mij. Dat zouden meer mensen moeten doen.’ Verderop in het gesprek zal hij zeggen: ‘Zowel mijn vader als mijn moeder zijn te jong overleden. Dat gaf mij het inzicht dat er meer is dan werken. Begrijp me niet verkeerd, mijn bedrijf is mijn passie, maar dat zijn mijn vriendin en haar zonen nog veel meer.’

Champions League

Het ‘creatieve’ komt ook vanuit zijn familie. Overgrootvader Jos Donders was befaamd architect en oma Toos was amateur fotografe. ‘Al deze apparatuur is door mijn familie gebruikt’, wijst Camiel op enkele antieke fototoestellen die op de schouw prijken. ‘Een ervan is van mijn oma geweest, in de tijd dat negatieven op glazen platen werden geprepareerd. Mijn oom had vroeger een eigen doka. Die kwam later bij mij terecht. En via een prijsvraag van Venz Hagelslag won ik ooit mijn eerste eigen camera.’ Zijn eigen carrière nam al vroeg een vlucht. ‘Ik heb in Amsterdam marketingcommunicatie gestudeerd, maar ben eerder de fotografie ingerold. Met galafotografie op het Theresialyceum haalde ik met mijn broer op een avond duizend gulden op’, zegt Camiel. ‘Toen was ik zestien. Samen startten wij toen ons eerste bedrijfje Foto Brodon.’ Via reclamefotografie en productfotografie kwam hij bij grote merken als Tommy Hilfiger en DAF terecht. ‘Dat was Champions League. De drive om daar te komen is er altijd geweest. En je moet je eigen signatuur ontwikkelen. Ik denk dat ik goed kan kijken en verbeelden. Ik zie letterlijk voor me hoe een foto of video moet worden’, zegt Camiel. ‘Het is daarbij een pluspunt dat ik een achtergrond in de marketingcommunicatie heb. Als ik bij een klant zit wil ik niet voor mezelf een mooi kunstwerk maken, maar luister ik goed naar wat de communicatiebehoefte is. Wat moet het bedrijf kwijt in zijn verhaal? Of dat in film, foto, animatie of AI is maakt niet uit.’

Terug naar de basis

Een aantal jaren had Camiel een forse studio in Eindhoven, het voormalige Studio Koen Koenders. Samen met negen medewerkers werkte hij dagelijks aan grote producties. Toch kwam hij nauwelijks aan creatief werk toe. Zijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit onderhandelingen, aansturen van de opdrachten en managen van medewerkers. Daar werd hij niet gelukkig van. ‘Ik krijg energie van mooie beelden maken voor toffe klanten.’ Dat doet hij tegenwoordig weer, bij voorkeur voor (familie-)bedrijven in de maakindustrie. ‘Terug naar de basis’, zegt Camiel. ‘Twintig jaar geleden werkte ik al voor Regio Business en nu zijn we opnieuw gaan samenwerken. Op die manier kom ik weer bij lokale organisaties over de vloer. Het blijft me verbazen hoeveel prachtige bedrijven we hier in de omgeving hebben. Dát zijn de klanten waar ik voor wil werken.’

Rijkdom

Zoals Hoefnagels Marine uit Tilburg. Waar hij voor mede-eigenaar Joop Hoefnagels bedrijfsfilms en fotografie maakte en zich recentelijk bezighield met een personeelswervingcampagne. ‘We kennen Camiel goed’, zegt Hoefnagels. ‘Hij heeft ons ook geholpen met de marketingcommunicatiestrategie. Camiel kan daarin een totaalplaatje aanbieden. Zijn foto’s en video’s laten zien wie we zijn en wat we willen uitstralen. Hij voelt goed aan wat de cultuur binnen onze organisatie is. En hoe je dat in beeld vertaalt. We kunnen met Camiel snel schakelen, er zijn weinig woorden en uitleg nodig om tot een prachtig eindresultaat te komen.’ ‘Daar word ik blij van. Direct contact met de klant. Die dan na afloop een berichtje stuurt: ‘Dit ziet er vet uit!’ Dat is mijn shotje natuurlijke dopamine’, zegt Camiel. ‘Als de lijntjes kort zijn, kan ik echt het verschil maken en waarde toevoegen. Bij ons gaat niets de deur uit onder de negen. En voor ieder budget kunnen wij een negen scoren.’ Zo liggen RAWCAT Media en zijn eigenaar op koers voor een duurzame toekomst. ‘Ik ben een compacte vaste club medewerkers aan het samenstellen, waarmee we de beste kwaliteit voor de juiste prijs kunnen leveren. Ik wil in ieder geval niet wéér groter groeien. Dan ben ik straks terug bij af. Op deze manier kan ik ‘s avonds lekker rond half zeven thuis zijn. Dat is pas rijkdom.’

TEKST STAN SCHRIJEN FOTOGRAFIE THOMAS BODEN

< Alle thema's