Na zeventien jaar mag Tilburg Culinair zich rekenen tot één der grootste culinaire evenementen van Nederland. 'Na het Maastrichtse Preuvenement is Tilburg Culinair het best bezochte culinaire evenement van Nederland', durft Franck van Boekel van het stichtingsbestuur Tilburg Culinair zelfs te stellen. 'De manier waarop de Tilburgse horeca zich tijdens Tilburg Culinair presenteert, is bijzonder te noemen en wordt nergens geëvenaard. Het Willemsplein is straks een aaneenschakeling van stijlvolle restaurants, compleet met de luxe en allure die zij op hun vaste locatie bieden.' Dertien restauranthouders uit Tilburg en omgeving hebben zich al aangemeld en dat is voor 2009 ook meteen de maximale capaciteit.
Exclusiviteit boven groei
De kleinere omvang van Tilburg Culinair heeft te maken met de frisse wind die op dit moment waait door de organisatie van het evenement. 'We zijn met name de laatste jaren wat behoudend te werk gegaan', erkent Franck van Boekel. 'Maar dit jaar hebben we duidelijke keuzes gemaakt. We gaan voor kwaliteit en exclusiviteit en niet voor de automatische piloot.' Om deze reden komt het Fonteinplein dit jaar te vervallen, waardoor al het spektakel zich concentreert op het plein voor het Paleis Raadhuis. 'Zo ontstaat als vanzelf een warm kloppend hart met de geur van exclusieve culinaire traktaties, mooie wijnen,eigentijdse muziek, lifestyle presentaties op het gebied van koken, kleding, haarmode en interieur en dat alles in een ongedwongen sfeer.'
Zomertraktanten
Met de focus op kwaliteit en exclusiviteit wordt Tilburg Culinair voor ondernemers nog aantrekkelijker als sponsor-object. Dyon Beerens, voorzitter van de sponsorcommissie: 'Het evenement valt om te beginnen binnen de reeks van ‘Tilburg trakteert’. De gemeente Tilburg brengt deze zomertraktanten regionaal en landelijk onder de aandacht. Daarnaast hebben we de deelnemers nadrukkelijk gevraagd om de bezoekers exclusief te verwennen. Ze serveren minimaal drie gerechten en maximaal zes gerechten. Om zeker te zijn van de hoge kwaliteit en gevarieerdheid van deze gerechten worden alle gerechten tevoren beoordeeld door een zeer kritische gerechtencommissie.'
Sponsoring
Terwijl het evenement nog enkele maanden op zich laat wachten, zijn op de achtergrond de voorbereidingen voor Tilburg Culinair 2009 al in volle gang. Er is een sprankelende folder met eigentijdse uitstraling. Aan de binnenkant van de folder zijn de mogelijkheden weergegeven om te participeren in Tilburg Culinair. Niet onbelangrijk nu kaarten niet meer verkrijgbaar zijn in de vrije verkoop, maar uitsluitend als supplement op een gekozen sponsorpakket. Tegen aantrekkelijke bedragen ontvangen ‘vrienden’ en ‘sponsoren’ van Tilburg Culinair toegangskaarten voor de premièreavond op donderdag 24 september, een naamsvermelding op de flatscreens op het Willemsplein, in de advertentiecampagne en in de Culinaire gids en een flinke korting bij plaatsing van een full colour advertentie in de Culinaire gids.
Bedrijvenavond
Zakelijk hoogtepunt van Tilburg Culinair wordt ongetwijfeld de Bedrijvenavond op vrijdag 25 september. Na het succes van vorig jaar besloot het bestuur vrijwel onmiddellijk om dit programmaonderdeel te herhalen en verder uit te bouwen. Tijdens de Bedrijvenavond van 17.00 tot 20.00 uur kunnen bedrijven hun relaties exclusief laten verwennen bij één van de deelnemers op het plein. Drie uur lang kunnen de gasten zich overgeven aan exclusieve culinaire verrassingen, mooie wijnen, tongstrelende gerechten en sfeervolle optredens. Franck van Boekel begrijpt het succes van de avond: 'Tijdens de bedrijvenavond zit werkelijk alles mee. Het is één van de eerste zakelijke evenementen na de vakantie. Voor een bedrag van € 3.000 kunnen ondernemers een gezelschap tot 50 personen uitnodigen bij één van de deelnemende restaurants.'
Kookwedstrijden
De zaterdag en zondag van Tilburg Culinair kunnen de bezoekers uitgebreid kennismaken met de kookkunsten van de horecaondernemers en genieten van de sfeer, de muziek en de presentaties. Op deze dagen is er ook volop aandacht voor de jongste bezoekers. Beerens: 'Om in de stijl van het evenement te blijven, hebben we gezocht naar kinderanimaties op het culinaire vlak. Zo zijn we uitgekomen bij kookwedstrijden onder professionele begeleiding. Om hierbij mee te gaan in de geest van de tijd, willen we nu eens niet blijven steken op het niveau van pannenkoeken en frites. De koks-in-spe worden straks uitgedaagd om iets lekkers te maken, dat ook nog gezond is. Bij de restaurants is het idee enthousiast ontvangen, dus dit wordt echt een succes. Bovendien geeft het ouders de rust en de ruimte om zich helemaal over te geven aan Tilburg Culinair. Dat moeten ze waarderen!'