Hoe verbeeld je samen optrekken? Con van Rijswijk pakt een sleepkabel. Germaine Paulusse neemt plaats in een golfkarretje achter hem. De fotograaf laat hen van plaats wisselen. “Zo gaat het in het echt ook”, vertelt Germaine even later bij een kop koffie. “De ene keer trekt Con de kar, de andere keer ik. We hebben een goede werkverdeling na zo’n vijf jaar samenwerken. Con is onze klant, leverancier van het netwerkbeheer én voorzitter van het businessclubbestuur.” Drie petten, die vloeiend in elkaar overlopen, aldus Con. Plus een bedrijfsnaam die voor tweeërlei uitleg vatbaar is: hij beheert computernetwerken en is zelf een rasnetwerker. “Ja, dat klopt wel”, zegt hij lachend. “Marketingtechnisch zien we zaken veranderen. Het animo om deel te nemen aan beurzen neemt af. Ik ben dan ook altijd op zoek naar manieren om onze naam in de markt te zetten en verbind die graag aan leuke evenementen en samenwerkingsverbanden.”
Beleving
Wat is het geheim van golfen en netwerken volgens Con en Germaine? Het gaat echt om het verdiepen van contacten, vindt Germaine. “Gisteren had ik iemand aan de telefoon die een bedrijvencompetitie aan het oprichten is en eigenlijk hetzelfde vroeg. Ik zei tegen hem: Je golft met iemand, bent samen lange tijd sportief bezig en daarna zit je met hem aan tafel. Dat geeft verdieping waardoor je elkaar sneller weer opzoekt.” “Je maakt samen een beleving door en dat maakt golfen en netwerken zo’n mooie combinatie”, vult Con aan. Germaine: “Je bouwt een band op. Maar het is ook een samenspel. Hoe vaker je elkaar ziet, hoe beter je elkaar leert kennen. Je nodigt eens iemand uit en zo gaat het balletje rollen.”
Lekker samen golfen
“Wanneer je gaat netwerken met het idee van: ‘ik moet opdrachten binnen zien te halen’ dan werkt het niet”, zegt Con stellig. “Laatst was ik op een borrel en er komt iemand op me af, die me ongevraagd een visitekaartje in de hand drukt (kijkt perplex). Ik ga altijd heel onbevangen naar BOB Borrels en andere netwerkbijeenkomsten toe. De ene keer sta je de hele avond met een paar vaste relaties te praten, de andere keer komen er weer mensen bij en zo raak je met elkaar in gesprek. Als ik ga golfen dan nodig ik een vaste relatie uit. Maar voorop staat: lekker samen golfen.”
Dialoog
Volgens Con is het geheim van netwerken net zoiets als het geheim van verkopen: het zit in je of niet. “Je wordt als verkoper geboren. Je kunt wel wat tools krijgen om het bij te schaven.” Germaine: “Maar dan krijg je aangeleerd gedrag. Het geheim van netwerken zit in de herhaling.” Con: “Natuurlijk gedrag.” Germaine: “Authenticiteit.” Con: “En dichtbij de waarheid blijven. Dat vind ik ook heel belangrijk.” Germaine: “In een goede ambiance.” Dat ze duidelijk op dezelfde golfl engte zitten blijkt wel uit deze dialoog. Dat brengt het gesprek nogmaals op samen optrekken en ieders rol in de organisatie van Tilburg Open.
Tilburg Open
Germaine ondersteunt de communicatie, het benaderen van de deelnemers en de verkoop van de flights. Con regelt het golfgedeelte en alles rondom het parcours. Germaine: “Vorig jaar hebben we samen met Regio Business de BOB Borrel en BOB Golf georganiseerd. Die samenwerking is goed bevallen en die willen we voortzetten, maar dan in een wat andere setting. Op 8 juni zijn we medeorganisator van de tweede editie van Tilburg Open, waarvan de opbrengsten naar Stichting Elímu Mount Elgon gaan.” Deze Stichting zet zich in voor onderwijsprojecten van de Nederlandse arts Bea Andersen in het Keniaanse dorp Chepchoina. Vorig jaar speelde Con zelf mee en is zelfs winnaar geworden. Maar als golfer zag hij een aantal punten dat voor verbetering vatbaar was. De funfactor hield de golfer op. “Dit jaar krijgen mensen die nog nooit een golfclub in handen hebben gehad eerst een clinic. Mensen met een golfvaardigheidsbewijs gaan apart een wedstrijd golfen.” “We hebben voor iedereen een optimaal programma”, verzekert Germaine.