Renova Lease: De nieuwe mobiliteit

Vooruit lopen op nieuwe ontwikkelingen is het familiebedrijf gewend. Renova Lease richt zich namelijk niet op gisteren, maar op morgen. ‘Beleving is niet meer genoeg om voor een auto te kiezen’, zegt Robert Wielders (35). ‘De klant heeft tegenwoordig met veel meer aspecten te dealen.’


Uitgave: Mei-Juni 2013
Thema’s: Autobedrijf Lease

Mobiliteit gaat in de toekomst veel meer inhouden dan verplaatsing van de ene plek naar de andere. Het opent compleet nieuwe vraagstukken waarin het draait om efficiency, milieu en duurzaamheid plus alle voordelen voor de klant zelf. ‘De oplossing voor passend vervoer houdt niet meer op bij dat ene leasecontract’, vertelt Robert Wielders.

Het nieuwe reizen
De accountmanager doelt op de ontwikkeling waarbij bedrijven niet alleen meer gebruik maken van auto’s, maar ook van openbaar vervoer. Van zowel individuele auto’s als ook carpoolauto’s. Exclusief of inclusief taxi- en treinabonnementen. Van mobiliteitskaarten waarmee je op elk willekeurig punt in de stad de auto, trein of taxi kan pakken en daar zonder probleem tevens mee kan betalen. Duizelt het u nu ook? Wen er maar aan, want dit is de toekomst. Handig dus om het wagenparkbeheer in goede handen te geven. Wielders, al zeven jaar werkzaam bij Renova Lease, waagt zich reeds ijverig aan de nieuwe mobiliteitsmaterie via bijscholingen. ‘We moeten ons tijdig bewapenen tegen deze uitdaging’, vindt hij. ‘Vooral de elektrische kant vraagt om aandacht.’

Consequenties
‘Elektrische motoren vereisen immers een heel andere benadering op het vlak van kostenbeheersing’, gaat hij verder. ‘Denk aan zaken als energierekeningen, laadpunten en de ruimte die je je werknemers schenkt om brandstofvrij te mogen rijden. Ook zijn er speciale rijtrainingen om mensen nieuwe rijstijlen te laten beleven. Vernieuwingen hebben consequenties. We willen allemaal zo snel mogelijk van a naar b, maar zullen daar vanuit ethische en morele overwegingen een prijs voor moeten betalen. Niet alleen de emotie is doorslaggevend om voor een bepaald automerk te kiezen, die keuze moet ook passen in het totale kostenplaatje. Bedrijven moeten immers bezuinigen. Dat is iets waar we ons zeer bewust van zijn.’

Bemiddelaar
De rol van de merkdealer is duidelijk anders dan twintig jaar geleden. De toekomstige wagenparkbeheerder kijkt mee in de portemonnee van de klant en fungeert steeds meer als een bemiddelaar tussen de werkgever en werknemer van een bedrijf. ‘Je zet je voor beide zo optimaal mogelijk in om tot een kostentechnisch gunstig voorstel te komen’, aldus Wielders. ‘De emotie van de berijder moet in verhouding staan tot de kosten voor de werkgever. Een elektrische auto mag voor de berijder dan wel ontzettend gunstig zijn, maar is dat voor de werkgever zelf bij lange na niet. Die moet er toch nog steeds fl ink wat brandstof in doen.’

Uitstraling
Renova Lease beschouwt het als haar taak om samen met de klant uit te zoeken welk product het beste bij het bedrijf past, uitgaand van het besteedbare budget. Wielders let bij de onderhandelingen met een klant ook op uitstraling, flexibiliteit en functionaliteit. De uitstralingwaarde van een wagenpark kan immers bijdragen aan het succes van een onderneming omdat bepaalde merken emotie oproepen bij consumenten. Zo krijgt de BMW en Mini dealer met drie vestigingen in Brabant binnenkort de elektrische BMW i3 binnen. Duurzaam, milieubewust en met een uitstraling die men van dit merk gewend is. Ook realiseert Renova zich het belang van de aanschaf van de juiste modellen en types voertuigen die aan de verwachtingen van de consument voldoen.

Uniek bedrijfsplan
De keuze voor leaseauto’s voor de zakelijke markt dient natuurlijk geschikt te zijn voor directie én alle medewerkers. Belangrijk is dat de ondernemer helder heeft welke doelstellingen de auto’s dienen. Zo is een stationcar met trekhaak uiteraard iets heel anders dan een bestelbus. ‘Wij nemen de wagenparken over en passen die in de loop van de daaropvolgende jaren aan tot een passend en uniek bedrijfsplan’, legt hij uit. ‘Dit brengt langdurige relaties en vertrouwensbanden met zich mee. Je schakelt voortdurend op de actuele bedrijfsgegevens van de klant. Vooral ondernemingen uit het Midden- en Kleinbedrijf hebben hier veel gemak van, aangezien zij vaak niemand hebben die dit voor hen doet. Outsourcen komt bij bedrijven steeds meer voor. Het ontlast en ontzorgt, zodat de ondernemer zich met ondernemen kan bezighouden.’

Jong en energiek
De enthousiaste manager wilde als kind altijd al iets met auto’s doen. Dat hij zijn passie kan uitleven bij een organisatie als Renova, beschouwt hij als grote mazzel. ‘Dit bedrijf past helemaal bij me’, zegt hij met een brede glimlach. ‘Het is jong en energiek en richt zich niet op gisteren, maar op morgen. Zo sta ik zelf ook in het leven. Dit familiebedrijf staat open voor creativiteit. Dit betekent ook dat er alle ruimte is om onze verschillende klanten in hun specifi eke wensen tegemoet te komen. Je kunt niet één procedure op al je klanten uitrollen, integendeel. Daarbij staan we hen niet alleen bij op succesvolle momenten, maar ook op momenten waarop we dringende oplossingen aan moeten dragen. Elke klant is een persoonlijke uitdaging. Dat maakt mijn werk zo boeiend.’

www.renovalease.nl

< Alle thema's