Het grote succes van de afgelopen jaren betekent voor de bestuursleden dat er voortgeborduurd kan worden op wat de gast wenst. Het aantal bezoekers bewijst namelijk de graadmeter voor het slagen van dit Tilburgse evenement op het Willemsplein. Maar zoals dat gaat met een nieuw bestuur, worden er ook zichtbaar en onzichtbaar aanpassingen gedaan om de mooiste dagen in september voor iedereen nóg mooier te maken.
Details
‘Voortschrijdend inzicht leert ons dat deelnemers niet alleen bezig willen zijn met het laten draaien van hun restaurant, maar ook inhoudelijk mee willen denken op bestuurlijk niveau’, zegt Kees Theeuwes (58), de nieuwe voorzitter van het bestuur. ‘Wij zijn daar blij en verheugd mee. Hun wensen en ideeën zijn van groot belang om dit evenement gezamenlijk tot een goed resultaat te brengen.’ Theeuwes, die lange tijd voorzitter was van commissie evenementen en zich o.a. bezighield met de muzikale programmering, is ook vanuit zijn eigen werk als directeur van drie locaties binnen de organisatie voor ouderenzorg De Wever altijd bezig geweest met gastvrijheid. ‘Onze bewoners, wij noemen ze veel liever onze gasten, dienen zoveel mogelijk het leven te leiden dat ze altijd geleid hebben’, verklaart hij. ‘Wassen, aankleden en medicijnen geven is een vak dat iedereen kan leren, maar mensen een welkom gevoel geven zit ‘m in details. In de horeca leer ik veel over hoe je het gasten naar de zin kunt maken. Het maakt uit hoe je een glaasje neerzet. Tilburg Culinair ligt dicht bij mezelf. Dankzij alle deelnemers, harde werkers op het plein en de vrijwilligers die zich voor 100% inzetten, komt het flink in de buurt bij wat ik onder gastvrijheid versta.’
Participeren
Ook Rogier Kuit (42) is als secretaris en voorzitter van de facilitaire commissie een nieuw gezicht binnen het bestuur. De eigenaar van La Cloche Party Catering & Events dat dit jaar tien jaar bestaat, herkent het verhaal van Theeuwes maar al te goed. Sowieso is Kuit nu al vier jaar aan Tilburg Culinair verbonden als deelnemend restaurateur en dat bevalt hem uitstekend. ‘Maar het is eveneens erg boeiend om dit evenement nu aan de achterkant te mogen ervaren en daarin te participeren’, vindt hij. ‘Alles wat we in het bestuur bespreken vertaal ik naar de andere deelnemers zodat ook zij te allen tijde op de hoogte zijn van keuzes en beslissingen. Mijn keuze om in het bestuur toe te treden is simpel. Ik vind het prettig om meer inspraak en grip op de dagelijkse gang van zaken te hebben. De uitstraling van Tilburg Culinair blijft verder zoals het was, want die staat als een huis. Maar de centrale bar verdwijnt. Alle drankjes kunnen voortaan verkregen worden bij de deelnemers zelf. Zo hoeven gasten niet meer telkens heen en weer te lopen voor hun biertje en zich noodgedwongen in de mensenmassa te storten. Dit is een uitgesproken wens van onze gasten waar wij graag gehoor aan geven.’
Affiniteit
Passie en gedrevenheid vanuit het eigen werk én liefde voor horeca bindt ook het derde bestuurslid. Hij is nu 20 jaar penningmeester en vanaf het prille begin lid van de sponsorcommissie. In zijn vorige leven was hij accountant, momenteel stopt hij zijn kennis, ervaring en werklust in meerdere bestuursfuncties zoals ook bij het Festival van het Levenslied, Stichting Kruikenmunt en Inloophuis Midden Brabant. ‘Vanuit mijn jarenlange werk als accountant kan ik wel stellen dat een deel van mijn verworven cliëntenbestand inderdaad uit de horecawereld kwam’, zegt Franck van Boekel (57) over zijn affiniteit. ‘Die branche heeft me altijd geïnteresseerd. Daar gaat een enorme drive en organisatie achter schuil. Deze facetten kom ik ook elk jaar weer tegen bij de voorbereidingen van Tilburg Culinair waar ik me vooral bezighoud met het samenstellen van budgetten en het bewaken ervan. Het blijft spannend om steeds weer voldoende sponsors te vinden, maar de sponsorcommissie zet zich fantastisch in en is daar tot op heden altijd in geslaagd. Daarbij is Tilburg Culinair inmiddels een evenement geworden waar je als ondernemer gewoon bij moet zijn. Dat we dit niveau met z’n allen hebben bereikt, is iets waar we trots op zijn.’
Heftig
Over voortschrijdend inzicht gesproken. Zoveel verschillende gasten tevreden stellen blijft voor de organisatie een grote uitdaging. Een paar jaar geleden was het motto jong en hip. ‘Daar sloegen we vanuit onze goede bedoelingen iets teveel in door’, herinnert het drietal zich lachend. ‘We hadden een deejay en swingende danseressen op het podium. De tent stond vol met 15-16 jarigen die elkaar via social media opriepen om naar het plein te komen omdat het daar zo heftig was. Leuk allemaal, maar dat toch nooit meer. Nu richten we ons duidelijk op een bezoekersdoelgroep vanaf 25 jaar. Meer onze leeftijd, zeg maar.’