First Impression: Alle zintuigen

‘Wij zijn inspirators. Vormgevers. En elke keer gaan we een stapje verder met het vertalen van krachtige boodschappen in sfeer en show. Met behulp van de allernieuwste techniek. Wij dromen, denken en ademen audiovisueel.'


Uitgave: Mei-Juni 2014
Thema’s: Audiovisuele techniek

Tegen de klant praten Koen Wouters (33) en Ron Haans (35) zo min mogelijk in technische taal. Ze brainstormen, fantaseren en kunnen ervoor zorgen dat de meest waanzinnige effecten gecreëerd worden. De uitvoering gebeurt vervolgens door eigen slimme technische jongens. Voor hun klanten is het belangrijk dat hun AVexperience, oftewel audiovisuele beleving, altijd functioneert en makkelijk te bedienen is. Met technische details worden ze niet vermoeid.

First Impression
Een eerste indruk kun je nooit overdoen. Daar zijn ze zich bij First Impression terdege van bewust. En dat is te merken wanneer je bij ze binnenstapt. Iedereen ziet vanaf de weg al de enorme ‘fruitautomaat’ waarin hun pand door grote LED schermen dagelijks van gedaante verwisselt. Swingende muziek verwelkomt je op de parkeerplaats en de receptie is een hippe bar met dito dame. Geen koffie maar een latte macchiato. Geen showroom maar een inspiratiecentrum. Bijna geen AV-bedrijf maar een coach in totaalbeleving. Links een Zen-achtige ruimte met rieten zitelementen en een videowall bestaande uit meerdere schermen die voortdurend heldere beelden laat zien. Rechts een moderne boardroom. Wij zitten onder een van kleur veranderend verlicht plafond en worden omgeven door een prettige lichte geur. Ruige elementen van het pand zelf benadrukken het industriële karakter.

Een beleving creëren
Ron vat het als volgt samen: ‘Wij creëren beleving via audiovisuele technieken, voor ieder soort bedrijf. Daarbij bespelen wij het liefst zoveel mogelijk zintuigen.’ Hij startte zestien jaar geleden met First Impression. ‘Mensen kennen ons van de verhuur van AV-apparatuur en technici op evenementen en beursstands. Wij verzorgen bijvoorbeeld de techniek tijdens Tilburg Culinair, en sinds kort ook die van Het Levenslied. Daarnaast verkoopt en installeert een tweede afdeling vaste audiovisuele apparatuur bij onder andere bedrijven, winkels en sportcentra.’ Denk regionaal aan de inrichting van showrooms en vergaderruimtes voor bijvoorbeeld Meijs Wonen, HAVL, Vervoort en Hoppenbrouwers. Maar ook het geluid en de muziek voor veel landelijke winkelketens als Coolcat, America- Today en Sacha wordt volledig door ze verzorgd en onderhouden. Koen laat de high-tech boardroom zien. Een voorbeeld zoals die ook bij klanten ingericht wordt. Beeldschermen verschijnen en verdwijnen geruisloos in het tafelblad van de vergadertafel. Met een druk op de knop verandert het licht of start een videosysteem om te vergaderen met de andere kant van de wereld.

Visualiseren
De derde recent toegevoegde divisie bij First Impression is de ‘content’ afdeling die vanaf de start van grote toegevoegde waarde bleek te zijn. Koen: ‘In het verleden voorzagen wij de klant van hardware, maar zagen dan bijvoorbeeld dat de mogelijkheden van onze beeldschermen niet optimaal werden benut. Met deze nieuwe afdeling denken wij actief mee over de visualisatie van de gewenste boodschap, omdat we daar natuurlijk veel ervaring in hebben. We bedenken niet opnieuw de visie van een bedrijf, maar vertalen de bestaande doelstellingen naar bewegende beelden. Bijvoorbeeld middels een zogenaamd ‘motion graphic design’ waarmee statische beelden tot leven gebracht worden. En daarbij is het belangrijk te blijven zorgen voor vernieuwing. Hoe beter de boodschap aansluit bij de doelgroep, des te succesvoller is het te realiseren. Ook de LED wall op de eigen gevel wordt daarom regelmatig aangepast. Zo werd recent de kampioene Ireen Wüst welkom thuis geheten en worden nu de mannen van Willem II gefeliciteerd met het behalen van het kampioenschap.

Nieuwe tak van sport
Een prachtige combinatie van de installatieen contentafdeling is het Virtueel Fitness Concept, wat de heren geïnitieerd hebben. Ron: ‘Wij faciliteren alle techniek om bij Basic-Fit les te kunnen krijgen van een virtuele instructeur. Het idee is net zo geniaal als simpel: in het verleden werden sportzalen in fitnesscentra maar een paar uur per dag gebruikt voor groepslessen. De rest van de dag lag de zaal er donker en verlaten bij. De virtuele instructeur vervangt zeker niet de levende coach maar biedt wel meer mogelijkheden om deel te nemen aan lessen voor de klant. Door middel van een automatische timer worden geluid en beeld in de sportzaal op gezette tijden gestart, samen met een bijpassende spectaculaire lichtshow. De virtuele trainers verschijnen haarscherp in beeld en helpen de sporters met een totale workout.’

Relaxed
‘Bezoekers van een sportschool kunnen op die manier heel laagdrempelig eens een lesje meedoen en hebben zo de mogelijkheid om buiten vaste uren een extra groepsles mee te pikken. Het is leuk en vooral ongedwongen.’ Koen geeft aan dat veel sportscholen belangstelling hebben voor hun nieuwe concept. Het leukste voor de bedenkers is vooral uitbreiding van de totaalbeleving in de zalen. ‘Zoals een lichtshow en bewegende videobeelden in een van nature sobere sportzaal, zodat groepslessen nog veel toffer worden.’ Eigenlijk is dat ook de drijfveer van beide heren. ‘We zijn constant bezig met de nieuwste technieken en de modernste gadgets, om mensen bijzondere totaalbelevingen te laten ervaren. Laat lezers van Regio Business vooral eens een kijkje komen nemen bij ons hier in de AV-Experience!

www.firstimpression.nl

< Alle thema's