Joannes Hospitality: Samen sterk in groei

De conferentiebranche ontkwam de afgelopen jaren niet aan de gevolgen van de crisis: een verminderde verhuur van vergaderruimtes en een terugloop in het aantal meerdaagse arrangementen. Ook Joannes Hospitality, exploitant van drie unieke locaties in Brabant, ontsprong deze dans niet helemaal. Toch weet deze organisatie groei te creëren. Haar geheim? ‘Tijdig inspringen op marktontwikkelingen en blijven investeren in de interne organisatie en duurzame relaties’, aldus directeur Klaas van Leengoed


Uitgave: Mei-Juni 2014
Thema’s: Meeting Management

Joannes Hospitality exploiteert drie conferentiehotels met ieder een authentiek en eigen karakter. Zo kun je De Spreeuwelse Heide nabij Oirschot omschrijven als eigentijds en ambachtelijk met een Kempische uitstraling. Kloosterhotel ZIN in Vught is een voormalig klooster, maar heeft na de toevoeging van moderne architectuur een open en eigenzinnig karakter, en in de monumentale villa van Landgoed Huize Bergen in Vught proef je, met haar rijk gedecoreerde stijlkamers, de sfeer van het op bezoek gaan bij een gegoede oudtante. ‘We zijn bij iedere locatie dicht bij de oorspronkelijke basis gebleven, wat bijdraagt aan de totaalbeleving. Het hoort te kloppen: locatie, omgeving, medewerkers, service en uitstraling’, aldus Van Leengoed.

Langetermijnvisie
Sinds begin 2014 vallen de locaties onder één paraplu: Joannes Hospitality. Nu profileren zij zich gezamenlijk onder deze naam. ‘We zijn de samenwerking nog meer gaan opzoeken, niet alleen met elkaar, maar ook met Hoteloverleg ‘s-Hertogenbosch e.o. en Brabant Conferentieland. Samen bereik je immers meer.’ Volgens de directeur is het essentieel om als ondernemer strategische keuzes te maken en ook in de huidige tijd een langetermijnvisie te blijven ontwikkelen. ‘Zo hebben wij bijvoorbeeld Landgoed Huize Bergen als feest- en trouwlocatie opengesteld en sinds kort kan ook de individueel zakelijke gast hier verblijven. Dat vraagt om aanpassingen in onder andere de hotelkamers, aangezien de hotelgast meer ruimte en comfort wenst. De verbouwingen zijn organisch en in fases doorgevoerd, zodat het past bij de huidige bedrijfsvoering en onze medewerkers zo ook meegroeien in deze veranderfase.’

Verantwoorde keuze
Naast de karakteristieke locaties heeft Joannes Hospitality nog een ander belangrijk onderscheidend vermogen: haar maatschappelijke missie. Alle opbrengsten uit de exploitatie komen via de Joannes Bosco Stichting ten goede aan de ontwikkeling naar zelfredzaamheid van Brabantse jongeren. ‘We hechten grote waarde aan gezond ondernemerschap, sociaal werkgeverschap en geven aan onze naasten en de natuur. Onze idealen zijn terug te voeren naar de kern van wat we graag doen; de meest ideale omgeving creëren om samen te groeien.’ Volgens Van Leengoed spreken deze idealen steeds meer organisaties aan. ‘Directies moeten vaker verantwoording afleggen over de keuzes die ze maken. Wij bieden hen met ons MVO beleid een overtuigend verhaal.’

< Alle thema's