Meeùs: Een eerlijke balans

Transparantie staat hoog op de agenda. Zo ook bij Meeùs, één van ‘s lands grootste tussenpersonen op het gebied van verzekeringen, hypotheken en pensioenen. niet zozeer vanwege de toenemende maatschappelijke en politieke druk, maar omdat Meeùs zelf een voorstander is van open en helder zaken doen. ‘Transparantie zorgt ervoor dat klanten de aandacht krijgen die ze verdienen en willen’, aldus Ton Kleintjes, directeur kantoor Tilburg en Conny de Heijde, directeur kantoor Den Bosch, Wijk en Aalburg en Uden.


Uitgave: Mei-Juni 2014
Thema’s: Financieel management

Het vorig jaar ingevoerde provisieverbod voor impactvolle of complexe producten, waaronder pensioen en arbeidsongeschiktheid, heeft het verdienmodel van financiële dienstverleners veranderd: de klant moet de adviseur voortaan voor zijn diensten betalen. Ook mogen verzekeraars de tussenpersonen niet meer (in)direct betalen voor het aanbrengen van deze producten. Hoewel dit provisieverbod behoorlijke impact heeft op de interne organisatie van Meeùs, is men blij met deze ontwikkeling. ‘Onze adviseurs kunnen nu nog beter handelen in het belang van de klant’, stellen Kleintjes en De Heijde. ‘Omdat de verdiensten voorheen productafhankelijk waren, werden klanten die 100 keer per jaar belden evenveel gefactureerd als klanten, die slechts eenmaal per jaar naar de telefoon grepen. Er ontstaat nu een eerlijkere balans tussen de door ons gemaakte adviesuren en de doorberekende kosten.’

Uniek bedieningsconcept
Kleintjes en De Heijde zien in deze tijd veel ondernemers worstelen met vraagstukken zoals de verhoogde pensioenleeftijd, verzuimtrajecten en de nieuwe Wet BeZaVa, waarmee een ondernemer te maken krijgt. Deze nieuwe wet werkt met zogenoemde flexwerkers. ‘Het is ons doel om ondernemers te ontzorgen. We brengen voor hen de risico’s helder in kaart, geven inzicht en dragen oplossingen aan. De ondernemer kiest uiteraard zelf de oplossing die het beste bij hem past. Wellicht kan men bepaalde risico’s makkelijk zelf dragen, waardoor premie bespaard kan worden.’ Ook de wijze waarop de zakelijke klant contact wenst, bepaalt hij zelf. ‘Of dat nu face-to-face contact is met onze adviseurs of volledig digitaal (internet/telefoon/mail). Daar hangen verschillende prijskaartjes aan. Zo hopen we onze ruim 70.000 zakelijke klanten naar ieders smaak te bedienen.’ 

Regionaal karakter
Hoewel Meeùs een grote landelijke speler is, werkt zij vanuit een regionaal karakter. ‘Onze mensen weten wat er in de regio speelt. Ze wonen, werken en leven in de regio en zijn lokaal actief, bijvoorbeeld bij een stichting of een vereniging’, aldus de directeuren. ‘Ook ondernemers nemen deze rol graag op zich. Daarom nog een tip: Het is belangrijk, dat de bestuurdersaansprakelijkheid van je vereniging of stichting goed is verzekerd. Dat bespaart een hoop ellende, aangezien je als bestuurder in je privévermogen aansprakelijk gesteld kunt worden.’ 

www.meeus.com

< Alle thema's