Logistieke component
Op het kaartje van Adriaan staat: Solanum Tuberosum & Allium Sepa, wat Aardappel & Ui betekent. Vindingrijk en origineel! Tijdens de rondleiding door de fabriek verraden de geuren welk gewas in de betreffende hal wordt verwerkt. Eerst treden we de zoete geur van uien tegemoet, waarna een zanderige lucht van aardappelen uit een donkere hal opstijgt. Buiten lost een vrachtwagen wortels, die vervolgens worden gewassen in jacuzzi’s, gesorteerd op loopbanden en vers worden verpakt. Adriaan legt uit: ‘Wat dagelijks hier binnenkomt, gaat ook dezelfde dag weer op transport naar de Nederlandse en Duitse retail. Wij zijn gespecialiseerd in versproducten en daarbij is de logistieke component een belangrijk onderdeel. Jansen-Dongen is dedicated supplier van leidende supermarkten.’ Het groothandelsbedrijf heeft controle over de totale keten, van teelt tot distributeur, waardoor het flexibel kan inspelen op de wensen van haar klant.
Kanteling van de markt
Het familiebedrijf, waar Adriaan en zijn twee broers Peter en Wim de leiding hebben, is opgericht door vader. Adriaan vertelt: ‘Het was een klein bedrijf in aardappelen. Ik was begin twintig toen ik met mijn vader een V.O.F. startte. Door de crisis toentertijd waren we genoodzaakt om premium aardappelen te leveren tegen de prijs van een gewone pieper. De kanteling van de markt kwam toen wij het Superbintje ontwikkelden. Innovatie was het toverwoord. De groei werd ingezet en de productgroepen uien en wortelen werden toegevoegd. Daarvoor importeerden wij uit Egypte en daarmee was ook de internationalisering van Jansen-Dongen een feit. Om te blijven innoveren zijn we gaan telen in Israël en op de mediterrane eilanden Malta, Cyprus en Sardinië. Hier ontwikkelen we nieuwe concepten, zoals een soort Nicola, een lange aardappel die goed bij asperges past. Inmiddels werken we trouw samen met een groep van 40 telers waarmee we een jarenlange relatie hebben en jaarlijkse raamafspraken maken.’
Agri is de rode draad
‘Jansen-Dongen is een typisch agrarisch familiebedrijf dat binnen de Agri & Food filosofie van de Rabobank past’, vertelt Roel enthousiast. ‘Toen ik twee jaar geleden bij de bank kwam werken, vond ik dit een prachtig bedrijf waarvan ik vond dat het bij onze bank thuishoorde.’ Roel zocht contact en wachtte het juiste oment af. Adriaan haakt in: ‘De marktontwikkelingen zijn zo grillig, dat je daar met je financier over praat. Onze toekomstplannen waren aanleiding om de visie van verschillende banken eens naast elkaar te leggen. Met welke financiële partner kunnen we het beste de toekomst in? De Rabobank bleek in dit proces een goede sparringpartner. Als groothandel in versproducten hebben we te maken met enorme prijsfluctuaties. Wanneer je enige kennis hebt van de agrarische wereld weet je dat een product op het ene moment niets waard is en op het andere moment kan zorgen voor 1000% groei. Leg dat maar eens uit!Bij een ander gaan alle bellen rinkelen en denken ze meteen aan een zinkend schip. De Rabobank heeft meer kennis, gevoel en beleving bij de agrarische wereld. Ze begrijpen wat je bedoelt zonder dat we iets uit hoeven te leggen. Agri is de rode draad van ons bedrijf en van de Rabobank. Bovendien beschikt Rabobank Nederland over een Food & Agri specialist. Die combinatie maakte het, dat we voor Rabobank Tilburg en omstreken hebben gekozen.’ Roel legt uit dat de Rabobank ook internationaal bestendig is. ‘Wanneer de groei van JansenDongen in Duitsland doorzet, kunnen wij als bank aansluiten en eventueel buitenlandse debiteuren financieren.’ Adriaan knikt: ‘Een bank als Rabobank geeft vertrouwen in het buitenland. Het geeft aan dat je een betrouwbare partner bent.’