Tot eind vorig jaar konden we onbeperkt gebruik maken van een leaseauto. Door aanscherping van maatregelen van de overheid en de nieuwe bijtellingsregelingen begin dit jaar, zijn werkgevers een stuk kritischer geworden. Accountmanager Robert Wielders: ‘We zien kostenbeheersing in de breedste zin van het woord. Een auto is en blijft een grote kostenpost. Hierdoor zien we een duidelijke verschuiving van het type auto. Een grote auto is niet langer een statussymbool. Vooral bedrijven kiezen steeds vaker een zuinigere variant. Enerzijds wordt gekeken naar het kostenplaatje, anderzijds ook steeds meer naar de duurzaamheidsfactor.’
Kracht
Volgens Robert en zijn nieuwe collega Corné Couwenberg is het belangrijk om dicht bij de klant te blijven en flexibel in te spelen op hun behoefte. ‘Onze kracht is de kleinschaligheid. We weten exact met wie we zaken doen, wat er speelt en wat onze klanten rijden. Daardoor kunnen we snel schakelen. We kijken welke type auto bij hen past door goed naar hen te luisteren. Daarnaast informeren we op tijd over het laatste leasenieuws en geven een duidelijk en eerlijk advies. Welk kostenplaatje brengt het met zich mee? Dat geeft rust en vertrouwen. Daar hoort bij dat je moet kunnen waarmaken wat je belooft. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen op die manier een lange termijnrelatie kunt opbouwen.’
Uitdaging
De leasemarkt zal altijd in beweging blijven. Daar heeft Robert geen probleem mee. Het nemen van risico’s hoort daarbij. ‘Een sprong wagen zonder dat je weet hoe je gaat landen. Als het uiteindelijk maar goed geregeld wordt voor de klant. Bij ondernemen moet je nou eenmaal risico’s durven te nemen. Daarnaast zijn zulke impulsen voor mij juist een uitdaging. Of het nu om veranderingen vanuit de overheid gaat of om een ingewikkeld mobiliteitsvraagstuk; in beide gevallen dwingt het je te kijken naar mogelijke oplossingen. Zo blijf je flexibel en scherp.’