Rabobank Tilburg en omstreken: Alles in één keer goed

Internationalisering is de trend. De ambitie van Peter Doodeman, CEO en Christiaan van Tilburg, CFO van snackfabrikant Van Geloven is groots. Carlo Lommers, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank Tilburg en omstreken vertelt op welke verschillende niveaus de bank een rol speelt.


Uitgave: Mei-Juni 2015
Thema’s: Financieel management Banken Innovatie Financieringspartner Marketing Agrifood

Kleurrijke, aantrekkelijke verpakkingen van de kersverse nieuwe snack van Van Geloven prijken op tafel. ‘Happas met mediterrane smaken. Je hebt de primeur!’ lacht Peter Doodeman. ‘We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn er klaar voor om naar buiten te expanderen. We hebben als doel om de business verder te verstevigen en significant te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie.’

Expertise
‘Rabobank Tilburg en omstreken heeft vanaf het begin dat zij de zaken van Van Geloven beheert (2001) haar nek uitgestoken’, vertelt Christiaan van Tilburg. ‘De bank heeft altijd achter het management gestaan en continuïteit geboden. Wij voelen ons gesteund door deze bank. Zij hebben meer branche-specifieke kennis en kunde in huis dan andere banken en zijn altijd bereid een stap extra te doen.’ Carlo knikt: ‘Zowel op lokaal niveau door Rabobank Tilburg en omstreken, alsook door Rabobank Nederland afdeling acquisition finance, via FAR (Food and Agri Research) en door het Rabobank netwerk wereldwijd. We denken met de klant mee, sparren, voeden de klant met branche gerelateerde informatie en schakelen de expertise van Rabobank Nederland in bij specifieke vraagstukken.’

Extra talent
‘Wij willen alles in één keer goed doen. Dat is ons motto en het geldt voor het hele bedrijf’, vertelt Peter enthousiast. ‘Tijdens de crisis zijn we blijven investeren in de juiste systemen, zowel op kantoor als in de fabrieken. We hebben op eigen kracht ruimte gevonden om te investeren in nieuwe en verbeterde producten en in extra talent. De samenwerking met klanten, topleveranciers en de Rabobank is geïntensiveerd. Wij weten nu precies wat onze consumenten willen en wat de retail en onze out of home afnemers beweegt. Zo komen de juiste producten in één keer goed in de juiste schappen.’

Mijlenver vooruit
Volgens Christiaan is deze sterke basis een mandaat om verder te groeien. ‘We ontwikkelen speciale producten speciale producten exclusief voor de professionele frituur, zoals de Bourgondiër, een luxe kroket. Daar zien we nu al een groei van 40%!’ Tevens promoot Christiaan de drie grootste innovaties: Happas, Chick- Ins en de ovenkroket en -bitterbal. ‘Met ovenproducten liggen we mijlenver voor op de concurrentie’, vertelt de CFO trots. Van Geloven breidt haar werkgebied uit in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Engeland. Christiaan: ‘Daar zijn veel lokale spelers, maar er ontbreekt een overkoepelende Europese speler. Daar springen we op in. We zoeken de samenwerking met soortgelijke bedrijven in frozen food; geen export maar internationalisering.’

Footprint
Na twee jaar eigen onderzoek zet de Brits/ Amerikaanse investeerder Towerbrook Capital Partners L.P. met Van Geloven de stap naar internationalisering. Voor Tower-brook waren het financieel gezonde bedrijf, de infrastructuur, de vaste strategie, het businessplan, het sterke managementteam en de betrokken kwalitatieve medewerkers de aanleiding om haar footprint in Europa te zetten. Het is de vierde investeerder die zich ontfermt over Van Geloven. Peter is er trots op dat, ondanks de verschillende private equity eigenaren, het personeel nog steeds het Van Geloven familiegevoel ademt. ‘Lang leve onze snacks, lang leve het leven! Wij wensen iedereen een feestje toe’, lacht de CEO tot besluit.

< Alle thema's