Bravo! Retail Trainingen: Succes is een keuze

‘In een tijdperk van omvallende winkelketens en snelgroeiende e-commerce kun je als retailondernemer niet rustig achterover leunen’, stelt Christine Hoegee, eigenaar van Bravo! Retail Trainingen. Succes noemt ze een keuze. ‘Je gaat bij de pakken neerzitten of je gaat proactief op zoek naar kansen.’


Uitgave: Mei-Juni 2016
Thema’s: HRM Personeel & Organisatie Training Coachen

Volgens Christine is het niet makkelijk om je als winkel te onderscheiden. ‘Concurreren op prijs volstaat niet langer. Beleving is het toverwoord en je ziet steeds meer creatieve concepten ontstaan om de klant te prikkelen, zoals proeverijen en ter plekke bereidde ambachtelijke producten.’ Bravo! helpt ondernemers in het vergroten van de klantgerichte beleving. ‘Supermarkten, winkels en groothandels spelen steeds vaker in op het creëren van beleving. Vooral de medewerkers spelen hierin een belangrijke rol. Er wordt meer dan ooit een klantgerichte houding verwacht; de klant wil gezien worden en zich welkom voelen.’

Emotionele intelligentie
Christine heeft veel ervaring in het aansturen van winkelteams. ‘Succes wordt vooral bepaald door de leidinggevende. Als ik een nieuwe storemanager verantwoordelijk maakte voor een filiaal scheelde dat soms 20% in omzet!’ Waarin zit dit grote verschil? ‘Een succesvolle leidinggevende wil klanten op de eerste plaats helpen in plaats van hen iets verkopen. Daarnaast zie je vaak dat deze beschikt over een goed ontwikkelde emotionele intelligentie, die wordt ingezet om medewerkers te helpen bij hun zelfontplooiing. Maak ambassadeurs van je medewerkers, dan maken zij ambassadeurs van je klanten!’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Alain Lemmens

< Alle thema's