Ondernemers houden van snel resultaat. Het liefst zo direct en meetbaar mogelijk. Ook bij het inzetten van social media zie je deze eigenschap terug. Bij het formuleren van online doelen. Steevast is het eerste voorstel: meer omzet of meer klanten en het liefst zo snel mogelijk. Toch werkt dit niet op deze manier bij online marketing.
Bij online marketing zit de kracht in de strategie van de kleine ja. Als een mogelijke klant online namelijk al een aantal keer ja tegen je heeft gezegd, wordt het steeds moeilijker voor hem om nee te zeggen. Het is slimmer om mensen te verleiden een paar keer laagdrempelig ja te laten zeggen tegen jouw bedrijf dan gelijk een verkoop tot stand te willen brengen. Er zijn nog maar weinig consumenten die voor het eerst van jouw product of dienst horen en direct tot een koop over zullen gaan. Je moet investeren in de band met je klanten, dat kost tijd. Plaats dus ook geen platte reclameteksten op je sociale media, maar probeer van meerwaarde te zijn.
Een Facebookpagina leuk vinden is bijvoorbeeld een kleine stap. Als vervolgens je berichten voorbij komen in het nieuwsoverzicht is een reactie plaatsen ook een kleine stap. Daarna kun je proberen ze in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. Dit is vaak een hele stap voor mensen omdat ze jou hun e-mailadres moeten geven. Dit leed kun je verzachten door er iets tegenover te zetten: een whitepaper, gratis e-book of ander kleinigheidje.
Pas als iemand een aantal keer een committent met jou is aangegaan kun je voorzichtig beginnen met verkopen. Doe dit zo gericht mogelijk. Doe persoonlijke aanbiedingen, geef exclusieve kortingen aan de abonnees op je nieuwsbrief. Maar ook een verjaardagscadeautje in de vorm van een eenmalige korting kan een goede manier zijn om jouw klantpotentieel het laatste zetje te geven om over te gaan tot een aankoop.
Hoe vaker iemand een committent aangaat met je, hoe loyaler hij is. Ga dus niet uit van een directe verkoop, maar hak het proces in zoveel mogelijk kleine stapjes op. Kwaliteit kost tijd.