Column Marc Heuvelmans: Het kwaad was al geschied


Uitgave: Mei-Juni 2016
Thema’s: Column Overheid Fraude Retail

Bent u ook wel eens opgelicht omdat u in een onachtzaam ogenblik gereageerd had op een mooi aanbod van Mediamarkt en daarna overspoeld werd met ongevraagde smsjes? Ik onlangs nog!

Toe aan de aankoop van een nieuwe laptop was ik extra alert op aanbiedingen van Mediamarkt en viel ik ten prooi aan een prachtig aanbod waarmee ik een kortingsvoucher bon krijgen op mijn aankopen tot wel 25%. Ik dacht aanspraak te kunnen maken op een voordeeltje, maar dat kwam er niet. In plaats daarvan had ik me net iets te enthousiast geabonneerd op een betaalde sms-dienst. Daar kwam ik achter toen ik een maand later mijn mobiele telefoonfactuur van de maand ervoor kreeg en er ineens veel meer dan mijn gebruikelijke abonnement afgeschreven was.

Ik informeerde nog bij mijn provider, maar toen was het kwaad al geschied. Ik had gedurende twee maanden elke maandagmiddag om precies 17.52 uur vijf smsjes ontvangen, die ieder € 2,48 per stuk kosten. En zo betaalde ik in twee maanden tijd ruim € 90,- te veel voor iets wat ik niet besteld had en ook niet gekregen had. Opgelicht dus! Menigeen zou denken: betalen, even slikken en volgende keer beter opletten. Maar zo ben ik niet geboren. Als mij onrecht wordt aangedaan, ontvlamt er een vuur waar d’n duvel rooie oren van krijgt. Zo procedeer ik voor mijn cliënten, zo los ik mijn eigen zaken ook op.

Nader onderzoek leert dat hier inmiddels al aandacht voor is bij de Consumentenbond, de ACM en bij Omroep Max. Sharon Gesthuizen (SP) heeft hier al Kamervragen over gesteld en Minister Kamp heeft die in een brief van 25 maart 2016 ook al beantwoord. Hij maakt zich er een beetje met een jantje-van-leiden vanaf, net als de telecomproviders die er mee weg lijken te komen, dus dat vraagt om actie. De echte fraude zit weliswaar bij duistere buitenlandse vennootschappen die (beeld) merken van bekende winkels (zoals Mediamarkt, AH, Praxis, Bol.com) misbruiken om consumenten er slinks in te luizen, maar telecomproviders blijven dit op grote schaal mogelijk maken en ze verdienen er nog goed aan ook, ondanks hun eigen SMS gedragscode. Schande! Dus wie niet horen wil, moet voelen.

< Alle thema's