Een van de kwaliteiten van Rabobank Tilburg en omstreken is dat het veel faciliteiten, mensen en kennis in huis heeft. Jan Willem: ‘Lokale specialisten staan lokale ondernemers bij en we beschikken over de bevoegdheden die een snel en transparant beslissingsproces mogelijk maken.’ Ron Haans, directeur en eigenaar van First Impression bevestigt: ‘De lijnen zijn kort en dat werkt prettig.’ Commercieel directeur en mede-eigenaar Koen Wouters voegt hieraan toe: ‘We komen elkaar tegen bij netwerkbijeenkomsten en andere events. We bouwen echt samen aan ons bedrijf, dat maakt de relatie leuk.’ First Impression is sinds begin dit jaar klant bij Rabobank. Ron: ‘Wij zochten een bank die ons begrijpt en ons kan steunen in onze ambitie om te groeien.’ Die ambitie vertaalde zich onlangs in de aankoop van het naastgelegen pand aan de Maidstone op bedrijventerrein T58. Jan Willem: ‘Een offertetraject met een potentiële klant is voor beide partijen intensief. Het is dan prettig om in dezelfde stad te zijn zodat je snel kunt schakelen.’ Toen hij zich verdiepte in First Impression ontstond al snel het geloof dat dit een solide bedrijf is. ‘Ron en Koen hebben een antwoord op wat veel retailers zoeken. Hun bedrijf groeit snel met een innovatief concept dat zichzelf verkoopt.’ Rabobank vindt het belangrijk lokale ondernemers te steunen. ‘We zijn een coöperatie en zien het als onze taak bij te dragen aan de ontwikkeling van de economische regio waarin we gevestigd zijn.’
Mooi vestigingsklimaat
Jan Willem is directeur Bedrijven sinds september 2014. Hij is verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen rond zakelijke klanten in de regio Tilburg. Aanspreekbaar en zichtbaar zijn voor ondernemers hoort daar ook bij. ‘Tilburg heeft hiervoor tal van platforms, zoals Willem II en ondernemersclubs. Het is een stad met een mooi vestigingsklimaat, daar mogen we ons best meer mee profileren. De ligging en infrastructuur zijn goed en we huisvesten mooie opleidingen.’
Gestart vanuit een passie
‘De meeste mensen kennen ons van de verhuur van AV-apparatuur en technici op evenementen zoals Tilburg Culinair’, vertelt Ron. Twintig jaar geleden startte hij zijn bedrijf vanuit een passie voor muziek. Door te zorgen voor perfect geluid, betoverend licht en sprekend beeld op evenementen bouwde hij een mooi bedrijf op. Dit is nog altijd gespecialiseerd in de verkoop en verhuur van professionele audiovisuele apparatuur, maar biedt bovenal beleving en inspiratie. Zo volgen sporters bij Basic-Fit lessen van een virtuele instructeur op een screen, ondersteund door opzwepende muziek en lichteffecten van First Impression. En in talloze winkels, zoals kledingzaak Coolcat en schoenenwinkel Sacha in de binnenstad, prijken vaste installaties met beeld en geluid van First Impression aan de wand. ‘Maar we doen meer dan hardware leveren’, benadrukt Koen. De afgelopen drie jaar hebben ze zich toegelegd op het maken van content; het vertalen van de boodschap van het bedrijf naar bewegendebeelden en geluid.
Beleving en inspiratie
Zo richt reisorganisatie TUI alle vestigingen opnieuw in en zet met ondersteuning van First Impression vol in op beleving en inspiratie. Prachtige schermen met aantrekkelijke content sieren etalages en trekken bezoekers de winkels in. Koen ontwikkelde dit nieuwe boek-een-reis-belevingsconcept. Tijdens een korte demonstratie vertelt hij: 'Op een touchscreen zoals deze kan de medewerker alles laten zien: een filmpje van een hotel in Spanje, een virtual tour door de wijk waarin het ligt, maar ook vluchttijden kunnen erop gecheckt worden.’ In de week dat een winkel dicht is en verbouwd wordt, gaan de medewerkers op training om zich het nieuwe concept eigen te maken. Koen stelde de training samen en leidde de trainers op.
Europa in
First Impression staat zelf ook aan de vooravond van een grote stap. Ron: ‘We gaan Europa in, met bestaande klanten en met nieuwe klanten die hier gevestigd zijn en projecten in het buitenland doen.’ De keuze om eerst Europa te veroveren is een bewuste. Een testcase in Japan was leerzaam, maar ook een brug te ver. Koen: ‘Ja, toen zat ik midden in de nacht met behulp van Google Translate te mailen met een leverancier van speakers, omdat onze zending met speakers vertraagd was.’ Samenwerken met lokale leveranciers in Europa is vanwege de taal en tijdzones een stuk eenvoudiger. ‘Onze projectleiders reizen altijd af naar waar het te doen is. Voor TUI hebben we twee maanden geleden ook de opdracht voor België en Frankrijk binnen gehaald en voor Basic-Fit reizen we naast de Benelux ook naar Spanje en Frankrijk.’ Dit zijn uitdagende opdrachten waar First Impression er in de toekomst veel meer van hoopt binnen te halen.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Camiel Donders