‘Dit bedrijf heeft geen baas nodig, maar iemand die stuurt en het goede voorbeeld geeft. De lijnen moeten kort zijn. Een voorbeeld? Wij zorgen ervoor dat onze klant altijd mobiel blijft, ook wanneer zijn auto gerepareerd wordt. Daarvoor hebben we leenauto’s en -fietsen en een haal- en brengservice. Daaraan doe ik ook mee. Ik ben er altijd vroeg en vind het leuk om een klant naar het werk te brengen. Onderweg voer je de meest interessante gesprekken.’ Bob zegt blij te zijn met de club van 30 fantastische mensen waarmee hij werkt. ‘De inzet hier is tomeloos!’
Automan
Bob is een automan pur sang. Na gewerkt te hebben voor SKODA, bij PON en Amega Automotive Holding, kwam hij uiteindelijk bij Van den Udenhout terecht als vestigingsmanager van ‘s-Hertogenbosch en zwaaide de scepter over de bedrijfswagentak van Volkswagen. Hoewel hij zich uiterst verantwoordelijk voelde in die functie, werd hij getriggerd door de vraag van Renova Group. ‘Kennelijk was ik vatbaar voor deze nieuwe uitdaging. Ik miste een stukje passie in mijn vorige baan die binnen Renova, van receptie tot werkplaats, merkbaar aanwezig is. Onze klanten zijn net als ik autoliefhebbers. Een groot verschil met mensen die hun auto met name voor praktische doeleinden aanschaffen, zoals bij de bedrijfswagens.’
Mr. Renova
‘Ik ben niet de nieuwe ‘Mr. Renova’. Dat is Louis van Rooij, die ruim tien jaar vestigingsdirecteur van Renova Tilburg was. Hij legde onlangs om gezondheidsredenen zijn functie neer. Heel jammer, want Louis is een warme persoonlijkheid met een persoonlijke touch die iedereen kent. Renova onderscheidt zich juist door de talenten van een man als Louis. Gelukkig gaat het nu weer een stuk beter en is het bedrijf hem niet kwijt. Louis heeft inmiddels een salesfunctie binnen onze vestiging in Breda.’
Romantische move
Bob is vader van zoon Stef (8) en dochter Jet (10). Zijn echtgenote Marjolein werkt als sportdocente bij de LOOT-afdeling van het Koning Willem II College. ‘Ze begeleidt jonge topsporters in het onderwijs. Ik herken daarin dingen. Wij spelen hier elke dag Champions League. We hebben een premium product en dat vereist een premium aanpak. Je kunt alleen winnen als je een team bent.’ Eerlijk: ‘Marjolein vindt dat ik soms te hard werk. Maar ze ziet ook dat ik ervan geniet. We kennen elkaar al jaren en van haver tot gort. Toch zijn we pas vorig jaar getrouwd. De reden was, dat we wilden dat de kinderen die dag bewust zouden meemaken.’ Een romantische move van een verder rechtlijnige en nuchtere man, die pas de marathon van Rotterdam uitliep. ‘Ik vind het lekker om te hardlopen. Ik blijf er fit bij en ik verwerk op die manier de dingen van de dag.’
Voorspelling
‘Laatst was ik aan het appen in de auto. Ik weet het: heel slecht. Ik lette daardoor niet goed op en mijn auto maakte uit zichzelf een noodstop. De technologie gaat ongekend snel. BMW viert dit jaar haar 100-jarig bestaan, waarbij in de afgelopen vijftien jaar meer ontwikkeld is dan de 85 jaar eraan voorafgaand. Er komt steeds meer ICT aan te pas. Wat begon met ‘cruise control’ en ‘lane departure warning’, waarbij je voeten en handen door de auto ontlast worden, gaat steeds verder. Ik voorspel dat er over tien jaar een auto aan komt rijden, waarbij je alleen in hoeft te stappen en aan te geven waar je naartoe wilt. BMW heeft een hoog niveau qua technologie. De complexiteit van de software vraagt dus meer van onze technici. Onze importeur faciliteert in opleiding van de monteurs.’
Extra taak
Naast het managerschap, hebben de drie directeuren van Renova Group een specialisme. Remy Cramer in Waalwijk voor sales, Steven Hamers, vestigingsdirecteur van Breda, beheert het klantcontactcenter en Bob is verantwoordelijk voor aftersales. ‘Het hele automotive vlak is aan verandering onderhevig. Je moet je kunnen aanpassen op het gebied van de vergevorderde digitalisering, communicatie middels social media en de all-over transparantere markt vanwege internet. We waren ooit een reactieve markt en worden nu steeds proactiever.’
Onderbreking
Renova Tilburg heeft een mooie klantencontactzone, met open wifi, koffie en thee. ‘Wanneer een klant hier komt, betekent dat een onderbreking van zijn dagelijks patroon. Hij moet bij ons het gevoel krijgen dat iedereen echt met hem bezig is en een oprecht gevoel van welkom ervaren. Wij begeleiden een klant niet alleen naar buiten als hij een auto bij ons gekocht heeft. Ons product is duurder en dat schept een ander verwachtingspatroon. Daaraan voldoet bij ons iedereen, van monteur tot verkoopleider. Ik heb daarin een voorbeeldfunctie, dus wanneer Iris mij verzoekt te lachen, ben ik daar blij om. Werken moet een feest zijn.’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema