Espressivo: Techniek is altijd een middel, nooit een doel

Beleving is essentieel, maar het overbrengen van de onderliggende boodschap is nog belangrijker. Bij zakelijke events weet Espressivo nadrukkelijk de connectie te maken tussen techniek en audiovisuele storytelling. Het creatieve conceptdenken van het team is van toegevoegde waarde voor veel klanten. ‘Techniek is altijd een middel, nooit het doel’, aldus Stefano Fadda. ‘Als je de techniek ondergeschikt maakt en eerst nadenkt over wat je bij je publiek teweeg wilt brengen, kun je als merk of bedrijf écht indruk maken.’


Uitgave: Mei-Juni 2017
Thema’s: Evenementen Entertainment Businessevent

Of het nu om een eendaags event gaat, een productlancering of een meerdaagse beurs: alles moet kloppen. ‘Wij moeten altijd iets verkopen. Op een beurs kan dat een product van een klant zijn, tijdens een event is dat een beleving, overtuiging of gevoel. Punt is dat het nooit draait om het uitlichten van een stand of het knallend afsluiten van een relatie-evenement. Het gaat om het gevoel en de gedachten waarmee je wilt dat mensen naar huis gaan. Daarin ligt onze meerwaarde.’

Videomapping
Vanzelfsprekend gaat daar flink wat voorbereiding aan vooraf. ‘We hebben ons de afgelopen jaren gespecialiseerd in maatwerk, een proces dat heel natuurlijk is gegaan. Klanten stellen ons een steeds bredere vraag op het snijvlak van marketing en audiovisuele techniek. We willen daarom niet gebonden zijn aan standaard plug-and-playtechniek. We werken vanuit het concept toe naar realisatie binnen de functionele en budgettaire randvoorwaarden die er zijn. We passen bijvoorbeeld steeds vaker videomapping toe. En recent hebben we een groot instore concept gemaakt voor een landelijk opererende retailer. De functionele oplossingen zijn beeldschermen en tablets, maar de output is een optimale routing voor bezoekers en het genereren van leads via een handige app. Inmiddels hebben we een breed netwerk met vakmensen voor het bouwen en ontwerpen van alles om het audiovisuele kader heen. De gehele coördinatie hiervoor nemen we voor onze rekening zodat de klant nergens omkijken naar heeft.’

Permanente setting
Joris Levens is commercieel directeur bij Levens Cooking & Baking Systems en de drijvende kracht achter acquisitie, relatiebeheer en sales. ‘Espressivo is onze vaste partner voor audiovisuele support en entertainment bij events. Zowel in onze eigen plaza als op externe grote beurzen creëert Espressivo steeds een topbeleving.’ Hoewel de events tijdelijk zijn, is de kwaliteit zo hoog dat de opstelling er vaak uitziet als een permanente setting. ‘Vroeger had ik niet zoveel met licht en geluid en zag ik het als noodzakelijk kwaad. Nu weet ik wel beter, want wat Espressivo neerzet is van zo’n hoog niveau dat het alles in positieve zin beïnvloedt’, zegt Joris.

Oven met wifi
Ook in creatief opzicht heeft het team van Espressivo veel toegevoegde waarde voor Levens Cooking & Baking Systems. Joris: ‘Recent introduceerden we op een beurs een oven met wifi. Hoe vertaal je iets onzichtbaars als internet naar een concept dat de aandacht trekt van beursbezoekers die al worden overladen met indrukken? Hen lukt het! Naast de foutloosheid, het hoge afwerkingsniveau en de overall kwaliteit, ben ik vooral ook erg blij met het persoonlijke contact. Bevlogenheid en passie, korte lijnen; daar hou ik van. En dat geldt ook voor de kracht om te denken in oplossingen die slim en vooruitstrevend zijn, maar niet per definitie duur of extravagant.’

Stap extra
Nicky Foesenek, salesmanager bij Bonheur Horeca Groep, werkt nauw samen met Espressivo. ‘Op al onze locaties is Espressivo first supplier op het gebied van technische en audiovisuele support. Van een dj tijdens bruiloften bij Villa de Vierjaargetijden en Auberge du Bonheur tot grote evenementen in het Willem II Stadion, zoals de Avans Onderwijsdag en de Rabobank Ledenbijeenkomst. De meerwaarde zit voor ons in de professionele ontzorging. De lijnen zijn kort, meedenken is standaard. Zodra een opdracht concreet wordt, sluit Espressivo aan voor ondersteuning in techniek en entertainment. Functionaliteit is altijd belangrijk, maar vooral de creatieve invulling binnen hun disciplines geeft een event of feest extra beleving. Daarin zetten ze écht een stap extra, zoals tijdens de Ledenbijeenkomst van de Rabobank waar ze een uitdagend podium rondom het veld realiseerden.’

Onderdeel van het team
Prettig in de samenwerking vindt Nicky dat de verwachtingen van Bonheur bekend zijn en steeds worden waargemaakt. ‘Tijdens events zijn de mensen van Espressivo bovendien echt onderdeel van ons team. Wanneer tijdens een congres aan een technisch assistent om een glas water wordt gevraagd, zegt deze niet ‘daar ben ik niet van’, maar wordt het gewoon geregeld. Onze klant krijgt mede door die mentaliteit een event dat van a tot z klopt. Wanneer wij Espressivo inschakelen weet ik gewoon dat het goedkomt.’

Tekst: Miriam Swaans

< Alle thema's