Waar banken wegtrekken en diensten gecentraliseerd worden, kiest Rabobank Tilburg en omstreken voor haar grootzakelijke klanten voor een geheel andere aanpak. Best bijzonder. Korte lijnen, goed advies en branchekennis bevinden zich hier namelijk op één en hetzelfde adres, evenals de bijbehorende specialisten en accountmanagers. Voor kwesties die financiële logistiek, verzekeren, vermogensmanagement, zakelijk financieren en private banking betreffen, kun je hier terecht. Ook als het gaat om handel over de grenzen. ‘Een groot voordeel van een lokaal georganiseerde bank is dat we snel kunnen schakelen’, zegt Rianne Hendriks-Pijnenburg die zich als specialist Financiële Logistiek richt op betalingsverkeer, betalingsstroom en internationale handel. ‘Elke vraagstuk van de klant wordt vlot opgepakt.’ Een mooi voorbeeld van duurzame samenwerking en het snel kunnen acteren op het juiste moment, is de samenwerking met Bakkerij Floor van Lieshout. Rabobank Grootzakelijk begeleidt het bedrijf gedurende vele jaren in goede en mindere tijden. Van een bakker op de hoek groeide het uit naar een onderneming met nu twaalf filialen.’
miniMasters
Binnen de Rabobank is veel sectorkennis beschikbaar. Die wordt gedeeld met klanten, bijvoorbeeld via de Rabo miniMasters voor ondernemers. Dit is een succesvol initiatief van Rabobank Tilburg en omstreken, bestaande uit een achttal bijeenkomsten waarbij hoofdthema’s als strategie, innovatie en financieel management belicht worden. Bijkomend voordeel is de verbinding die wordt gelegd tussen ondernemers. ‘Doordat accountmanagers hun klanten kennen, is er niets mooiers dan die klanten aan elkaar te binden’, zegt Kurt Heier, als accountmanager eerste aanpreekpunt voor de klant voor goed advies en/of een sparmoment. Diederik van Splunter, die geen enkele bijeenkomst van de miniMasters overslaat, haakt hierop in: ‘Klanten aan elkaar binden levert écht toegevoegde waarde. Kennis en ervaring worden gebundeld. Voor ondernemers levert dat oplossingen van vraagstukken op, omzet, business en nieuwe markten. Denk bijvoorbeeld aan de klant die al in de markt actief is en exportplannen heeft.’
Mens achter de klant
Dichtbij de klant staan werpt duidelijk vruchten af. Dat merkt de Rabobank bij het verwelkomen van nieuwe klanten. ‘Betrokkenheid bij je omgeving trekt klanten aan’, licht Kurt toe. ‘Ik heb frequent contact met mijn klanten en ontmoet hen ook buiten de bank, bijvoorbeeld bij Willem II en op netwerkbijeenkomsten. Zo leer je de mens achter de klant ook kennen. Hierdoor kunnen we hem nóg beter van goed advies voorzien.’ ‘Ook onze marktteams zijn volop in de regio actief’, reageert Rianne, actief in marktteam Dongen. ‘Je laat je gezicht regelmatig zien en zorgt dat je bij activiteiten en evenementen bent. Onze aanwezigheid en zichtbaarheid schenkt mensen vertrouwen.’ ‘We zijn oprecht geïnteresseerd in de mening van de gemeenschap’, zegt Diederik. ‘Onze klanten geven ons richting en omgekeerd. Om die mening te horen moet je naar buiten toe.’
Motivator
Een sterke club smeden is een kunst. Diederik slaagt er probleemloos in om de juiste mensen te vinden. ‘Een goed team maakt zichzelf’, stelt hij. ‘Je zoekt naar mensen die kennis en kunde bezitten en houdt hun competenties en idealen onder de loep. Je begeleidt hen waar nodig. Zodra energie en ambitie elkaar onderling aanvullen, filtert de groep zichzelf uit. De accountmanagers en specialisten zijn sterk in het leggen van de relatie met hun klanten en in het doordringen tot de klant. Niet alleen zakelijk, maar ook relationeel. Een ondernemer is immers meer dan alleen zijn bedrijf. Vanuit die relationele klik zetten ze hun kennis in.’ Kurt en Rianne maakten met Diederiks bevlogenheid kennis toen hij in 2015 in het Tilburgse kantoor startte. ‘Zijn enthousiasme is aanstekelijk’, vindt Kurt. ‘Diederik maakt de beweging naar buiten, dit werkt erg inspirerend.’ Rianne beaamt dit: ‘Diederik is een motivator, iemand die het hele team meetrekt. Zijn bevlogenheid wordt door ons allen gedeeld.’
Open deuren
Rabobank Tilburg en omstreken zet haar deuren altijd open voor nieuwe klanten die ze verder kan helpen op de weg naar succes. ‘Voor goede plannen is er altijd ruimte’, verzekert Diederik. ‘Hoe lastig een vraagstuk ook lijkt, we duiken er in en komen samen met de klant tot een oplossing.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Michel Klop