Wat was jouw eerste auto?
‘Mijn eerste auto? Uhm, ik weet niet of ik dat moet zeggen hoor. Dat was een Lada. Samen gekocht met mijn tweelingbroer en de eigenaar van de zaak waar we toen allebei een bijbaantje hadden. Wij mochten de auto door de week gebruiken, de eigenaar in het weekend. Ik was de eerste keer voor mijn rijbewijs geslaagd, mijn broer helaas niet. En dan is het handig dat je op elkaar lijkt. Hij kon mijn rijbewijs gebruiken, haha.’
Is je liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten?
‘Nee, niet echt. Mijn vader zat in het onderwijs, mijn moeder zorgde voor ons. Toen mijn moeder zwanger was van ons, moest ze stoppen met rijlessen. Haar buik paste niet meer tussen de stoel en het stuur. Nadat we geboren waren, heeft ze het lessen weer opgepakt. We grappen weleens dat daar onze passie voor auto’s vandaan komt. Toen we een jaar of acht waren, reden we met de eend van vader door de straat. Die eend had een startknop, maar zonder sleutel kon je niet rijden. Door die knop steeds in te duwen, reden we startend door de straat. De passie voor auto’s was er dus altijd al.’
Waarom BMW?
‘Het is een prachtig merk, een BMW-rijder is écht een liefhebber van auto’s. En ik mag elke dag werken met mensen die mijn passie delen, dat is leuk. De zitpositie in een BMW is echt geweldig, het dashboard is iets naar de bestuurder gedraaid. Over alle bedieningsknopjes is nagedacht, alles zit ergonomisch gezien heel goed in elkaar. De indeling is heel logisch. Ook als je nog nooit in een BMW hebt gereden, snap je het meteen. Maar bovenal is het een veilige auto, zonder dat de dynamische rijeigenschappen verloren gaan. Eerlijk is eerlijk, ik wil nog weleens afgeleid zijn door het een of ander als ik rijd. Ik ben al een paar keer door mijn auto gered van een ongeluk. De veiligheidssystemen zijn belangrijk. Alles bij BMW is geënt op veiligheid.’
Waarom Renova?
‘Dik een jaar geleden ben ik in Tilburg vestigingsdirecteur geworden. Er is niets mooier dan een tevreden klant hebben. Mensen proactief benaderen. Nog voordat de auto aangeeft dat hij onderhoud nodig heeft, wordt de klant door ons benaderd. We zijn heel open en transparant, je komt bij ons niet voor verrassingen te staan. Een auto is een flinke investering, het is voor mij, voor ons allemaal hier, de kunst om mensen met een glimlach op hun gezicht naar de deur te begeleiden. Ook als er iets gerepareerd moet worden: we zeggen duidelijk wat we gaan doen en wat het gaat kosten. En de toegevoegde waarde van ons als merkdealer is dat je garantie hebt, onze monteurs worden doorlopend opgeleid en we geven goed en eerlijk advies. Ik zeg altijd: we moeten het onszelf moeilijker maken en de klant makkelijker.’
Wanneer komt er een nieuwe BMW uit?
‘Op 20 mei presenteren we de nieuwe BMW 5 serie Touring, tijdens onze BMW en MINI Backstage-dag. We stellen onze bedrijven in Tilburg, Waalwijk en Breda open om een kijkje in de keuken te nemen. Met de nieuwe BMW 5 serie kun je al gedeeltelijk autonoom rijden. De auto rijdt dertig seconden zelf: zet je knipperlicht aan en hij haalt zelf in. Na dertig seconden vraagt de auto of je er nog bent, dan moet je even het stuur aanraken. De nieuwe BMW 5 serie is maar liefst honderd kilo lichter, terwijl hij wel gegroeid is in de lengte en de breedte. Maar door de belijning lijkt hij kleiner. Het mooiste compliment voor een nieuw model is dat hij het vorige model er weer wat gedateerd laat uitzien, terwijl daar natuurlijk ook helemaal niets mis mee is. Dat zijn ook prachtige auto’s. Tijdens de Backstage-dag inspecteren we de auto’s van onze klanten op essentiële punten. Daarvan krijgt de klant een rapport mee. We stellen alles open, dus kom vooral kijken!’
Hoe ziet de toekomst van het autorijden eruit?
‘Ontwikkelingen gaan zo razendsnel, het is aan ons om te blijven vernieuwen. De laatste tien jaar zijn er veel meer ontwikkelingen geweest dan in de negentig jaar daarvoor. Bezit wordt minder belangrijk. Mijn zoon is negen, ik kan me voorstellen dat hij later zijn rijbewijs heeft, maar geen eigen auto wil. In de gemeente Haaren zijn we in samenwerking met BMW NL en de provinciale staten een pilot gestart. Autodelen. Tweehonderd inwoners maken gebruik van vijf volledig elektrische BMW’s i3. Ze betalen een bedrag voor het gebruik per keer. Ik denk dat er de komende tien jaar nog veel gaat veranderen.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Raldo Neven