‘Want het is een misvatting dat we er alleen zijn voor grote bedrijven’, benadrukken Mark Lenaerts en Alies Roeven. ‘Wat onze mkbklanten betreft, hebben de meeste vijf tot vijftig medewerkers. Het échte mkb dus.’
Mooie mix
‘Deze regio vormt onmiskenbaar een van de belangrijkste industriecentra van Nederland. Van oudsher zijn hier veel maakbedrijven’, zegt Mark. ‘Maar ook de zakelijke dienstverlening heeft een enorme vlucht genomen. Net zoals de transport- en logistieke branche. Daardoor is hier een mooie mix van bedrijven ontstaan. En dat zien we terug in onze klanten: van schildersbedrijf tot advocatenkantoor en van spuitgieterij tot IT-bedrijf.’
Natuurlijke rem
‘Hard werken en ingetogen omgaan met succes typeert de Tilburgse ondernemers’, vindt Mark. ‘Succes wordt niet van de daken geschreeuwd. De ondernemers in deze regio zijn bovendien doorzetters. Daarvan getuigen onder meer de vele familiebedrijven die Alies en ik bedienen. Ze staan sterk. Generatie na generatie bouwen ze verder uit en groeien door.’ ‘Maar hard werken interpreteer ik evengoed als slimmer werken’, merkt Alies op. ‘En dat laatste doen we samen. Als het om de branche gaat, weet de ondernemer natuurlijk het beste hoe en wat er moet gebeuren. Maar als zijn adviseurs, kunnen wij hem een spiegel voorhouden. We kijken van een afstand naar zijn onderneming. Schetsen een overkoepelend beeld. En fungeren nu en dan als natuurlijke rem. We hebben immers voortdurend te maken met nieuwe ideeën en zien hoe klanten mooie kansen grijpen. Soms doen onze kritische vragen hen echter beseffen dat het vermeende kansen zijn. Kansen die ze beter laten lopen. Dat klanten vervolgens aangeven dat ze die input ten zeerste waarderen, maakt dit werk zo bijzonder’, zegt ze enthousiast.
Tackelen
Mark vertelt dat elke BDO-klant een accountant én fiscalist heeft. ‘Samen vormen ze een krachtige tandem die de ondernemer en zijn onderneming bijstaat. Dat is altijd zo geweest. Soms zit er iemand anders op de duozitting, maar aan het tandemprincipe wordt niet getornd. Het stelt ons in staat om ondernemers breed te adviseren en de meeste van hun vraagstukken te tackelen. Deze tandem is onderdeel van de vaste prijs die de klant per maand betaalt. En als we er als huisarts niet uitkomen, hebben we een waaier aan specialisten in huis om dieper en gerichter op de vraag in te gaan.’ ‘De klant realiseert zich niet altijd dat zijn vraag meestal ook fiscale en juridische raakvlakken heeft’, voegt Alies eraan toe. ‘Het is aan ons om dat te signaleren.’
Gevoeligheden
Niet alleen professioneel maar ook op persoonlijk vlak vullen beide collega’s elkaar goed aan in hun dienstverlening aan de klant. Wat zien ze als elkaars sterktes? Alies over Mark: ‘Hij staat heel dichtbij de klanten. Kan zich bijzonder goed in hun situatie inleven. En vindt het belangrijk om niet alleen met de accountancybril te kijken. Wat hij hoort, kan hij perfect vertalen naar wat er nodig is om de klant te ontzorgen.’ Mark vindt op zijn beurt dat Alies niet alleen goed luistert naar wat er speelt, maar ook aandacht heeft voor de klantrelatie. ‘Ze durft de gevoeligheden die er liggen te benoemen en gaat het gesprek aan. In sommige situaties zijn soft skills namelijk essentieel. Je kunt als fiscalist snel met de fiscaaltechnische oplossing komen, maar wat vooral telt is dat je achterhaalt wat alle betrokkenen écht willen. Het advies moet passen bij de klant. En dat kan Alies als geen ander.’
In beweging
Het staat buiten kijf dat BDO-adviseurs hart hebben voor de ondernemers in de regio. Maar met de stad zelf zijn ze eveneens op tig manieren verbonden. ‘We zijn actief in tal van netwerken (Kobra, Willem II, de Junior Kamer, studieclubs). Zelf ben ik daarnaast penningmeester van de Carnavalsstichting Tilburg. En Alies staat aan de basis van Bubbels. Dit is een netwerk voor vrouwelijke ondernemers en ondernemende vrouwen tussen 30 en 45 jaar die wonen en/of werken in Tilburg en Eindhoven. Ons bedrijf wil graag meewerken aan de verdere ontwikkeling van de stad. Dat doen we al bijna 85 jaar. Meer dan ooit is Tilburg in beweging. Kijk maar naar de Spoorzone, de Piushaven, de stappen die op retailvlak worden gezet, de explosieve groei van de universiteit. Tilburgers durven tegenwoordig al wat harder uitspreken dat ze trots zijn op hun stad. En dat is niet meer dan terecht’, besluit Mark.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema