Column Marieke van Gelder: Privacy-koorts


Uitgave: Mei-Juni 2018
Thema’s: Column Communicatie Adviesbureau Advocatuur

Op 25 mei is het zover! Dan treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Steeds meer ondernemers zijn zich ervan bewust dat zij maatregelen moeten treffen ter voorbereiding hierop. Wat precies en op welke wijze, dat staat nog niet iedereen helder voor ogen. Dat levert bij sommige organisaties de nodige onrust op. De privacy-koorts lijkt inmiddels zijn intrede te hebben gedaan en dat werd hoog tijd.

Ver van mijn bed show
Ik ben al meer dan twee jaar bezig met het enthousiasmeren van ondernemers over dit onderwerp en het compliant maken van organisaties, inclusief onze organisatie. Twee jaar  geleden kwam mijn eerste boek uit over privacy en de nieuwe wetgeving. In maart 2018 is de tweede druk uitgekomen. De AVG is vanaf 25 mei immers zonder pardon op uw organisatie van toepassing en het informeren van ondernemers over de wetgeving en de  gevolgen daarvan, vind ik van groot belang. Twee jaar geleden vond iedereen het nog een ‘ver van mijn bed show’ en was er veel overredingskracht nodig om mensen van de impact van de nieuwe privacywetgeving te overtuigen. Inmiddels staat iedereen op scherp en wil voor 25 mei zogezegd AVG-proof zijn. De bewustwording begint toch grotendeels bij de organisatie zelf.

Onzorgvuldig
Bewustwording en beleid maken zijn belangrijke onderdelen van het privacy-proof maken van de organisatie. Mijn ervaring is dat medewerkers vaak niet weten wat een datalek is,  wanneer hiervan sprake is en welke risico’s er zijn in de organisatie. Het kernwoord ten aanzien hiervan luidt ‘zorgvuldigheid’. Hoe vaak ligt er ergens een mobiele telefoon te slingeren of is iemand vergeten zijn of haar printjes met gevoelige informatie van de printer te pakken? Wist u bijvoorbeeld dat 45 procent van de datalekken wordt veroorzaakt door personen die een e-mail met gevoelige inhoud verstuurden naar de verkeerde persoon? Onzorgvuldig en bovendien eenvoudig te voorkomen, wanneer u en uw medewerkers zich bewust worden van persoonsgegevens en het risico van datalekken.

Niet uitzieken
Mijn advies? Ziek de koorts niet uit, en wacht niet af tot het ‘beter’ wordt, maar ga de privacy-koorts met ons te lijf! Er is genoeg te doen en 25 mei nadert sneller dan u denkt.

< Alle thema's