Volgens Ralph van Meegen (vestigingsmanager The Adventure ‘s-Hertogenbosch) en Alexander Dekker (vestigingsmanager Knook Breda) zetten Jaguar en Land Rover grote stappen op het vlak van elektrisch rijden. ‘Met de introductie van de nieuwe (volledig elektrische) Jaguar I-PACE leveren we de perfecte trendsetter. En krijgen klanten een voorproefje van wat ze de komende jaren kunnen verwachten.’
Transformatie
Alexander voorspelt dat Jaguar en Land Rover een belangrijke rol gaan spelen in de evolutie van de autobranche. ‘We staan aan de vooravond van een geweldige transformatie. Elektrificatie is onmiskenbaar dé evolutie van de toekomst. Ik ben er dan ook van overtuigd dat elk model van Jaguar en Land Rover vanaf 2020 een vorm van elektrificatie krijgt. Dat kan gaan van volledig elektrisch rijden tot een milde hybride (waarbij de auto zichzelf oplaadt) of een plug-in.’ Hij beseft dat elektrificatie ook om een andere benadering van de klant vraagt. ‘Klanten komen met andere vragen dan we gewend zijn en hebben ook andere behoeften. Ze willen bijvoorbeeld weten hoe groot de actieradius van hun auto is, of hoe lang het duurt om de auto op te laden. Maar met goede EV-specialisten in huis, kunnen we klanten vakkundig advies geven en hen optimaal helpen om de juiste keuze te maken. Gewapend met de nodige kennis én voorzien van een duurzame laadpaalinfrastructuur zijn we klaar voor de toekomst.’
In harmonie
Ralph maakt de kanttekening dat de conventionele verbrandingsmotor wellicht niet snel uit beeld zal verdwijnen. ‘Brandstof en elektrisch rijden zullen nog een hele tijd naast elkaar blijven bestaan. Want hoewel klanten steeds meer belang hechten aan duurzaamheid en milieuvriendelijk rijden, houden ze tegelijk ook van het geluid van een mooie V8-motor.’ ‘Komt nog bij dat de huidige benzine- en dieselmotoren, qua uitstoot en verbruik, in niets te vergelijken zijn met die van een paar jaar geleden’, voegt Alexander eraan toe. ‘We bouwen verder op onze kennis die al meer dan een eeuw bestrijkt. En misschien is de bestaande mechaniek ook geschikt voor alternatieve brandstoffen? Ook aan die ontwikkelingen besteden Jaguar en Land Rover ruimschoots aandacht. De verwachting is dan ook dat de verbrandingsmotor een lang leven is beschoren. Zij het in combinatie met elektrotechniek. De algemene veronderstelling is dat in 2030 het merendeel van de auto’s nog wordt aangedreven door benzine of diesel. Onder meer omdat het niet haalbaar is om met z’n allen elektrisch te gaan rijden. Ons netwerk is daar vooralsnog niet op voorzien.
En iedereen een eigen laadpaal geven, is infrastructureel-technisch vrijwel onmogelijk.’
Nieuwe mobiliteit
‘Hoe ziet rijden er over tien jaar uit? Welke technologische ontwikkelingen staan ons te wachten? Heeft inductieladen de toekomst? Wordt onze auto een multifunctioneel apparaat dat fungeert als een grote accu op de oprit van je huis? De evolutie van mobiliteit boeit me enorm’, zegt Ralph. ‘Zeker in het kader van duurzaamheid. Daarom nemen we onze klanten nu al mee in de toekomst. We laten hen zien welke nieuwe vormen van mobiliteit het overwegen waard zijn. Of hoe hun wagenpark er straks uit kan zien. Want we willen meer dan een autoleverancier zijn. We willen samenwerken met de klant. De partner zijn die hem mobiliteitsoplossingen aanbiedt. Wat ons betreft is dat een wereld van verschil. Een wereld waarin we ook graag het verschil maken.’
Spannend
‘De nieuwe Jaguar I-PACE is het perfecte antwoord op de veranderende behoeften’, stelt Alexander. ‘De I-PACE is een volledig nieuw ontworpen, pure Battery Electric Vehicle (BEV). Met een actieradius van 480 km en 400 pk vermogen. Hij accelereert in 4,8 seconden naar 100 km/u. En heeft een bijzonder ruim interieur met vijf volwaardige zitplaatsen. De I-PACE is ’s werelds slimste elektrische sportwagen. Er is met name veel aandacht besteed aan connectiviteit. Denk aan een groot touchscreen en geïntegreerde functionaliteiten. Kortom, met de I-PACE geven we concurrenten het nakijken als het gaat om technologie en innovatie.’ ‘Maar in de eerste plaats is het een typische Jaguar’, vult Ralph enthousiast aan. ‘Spannend om naar te kijken. Opwindend om in te rijden. Krachtig en gedistingeerd. Met een fi scaal voordeel als bonus. Dit jaar is hij immers nog met 4 procent bijtelling te leveren.’ Beide vestigingsmanagers zijn het erover eens: ‘Als de Jaguar I-PACE model staat voor de toekomstige ontwikkelingen bij Jaguar en Land Rover, beloven het mooie jaren te worden.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema