Advocaten en zakenpartners Marieke van Gelder en Adriënne van Geel van Van Gelder Advocaten zijn heel duidelijk. De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) waait niet over. Er is werk aan de winkel voor ondernemers, groot of klein, met de komst van de nieuwe Europese wet op de privacy. Ondernemers hadden al aan de slag moeten zijn eigenlijk. Maar het is nog niet te laat.
Op de goede weg
Marieke: ’Ik ben dol op Europese wetgeving en de AVG komt uit Europa. Twee jaar geleden was al bekend dat de AVG in werking zou treden. Iedereen dacht misschien dat het wel over zou waaien, maar dat is echt niet zo. Ik heb twee jaar geleden een boek geschreven over deze wet. Toen leefde het onderwerp nog niet bij ondernemers. Er zijn nog steeds organisaties die er niet mee bezig zijn, terwijl de tijd echt begint te dringen. Gelukkig zijn er ook steeds meer ondernemingen wel druk mee bezig. Want vergis je niet, de Autoriteit Persoonsgegevens kan gewoon langs komen om te controleren na een melding, ook als die anoniem wordt gedaan.’ Adriënne: ‘We weten natuurlijk nog niet hoe de Autoriteit Persoonsgegevens zal omgaan met de boetes die opgelegd kunnen worden, maar als je kunt laten zien dat je er echt serieus mee bezig bent, ben je al een eind op de goede weg.’
Negen komma drie
Adriënne en Marieke zijn gepassioneerd, ze doen niets liever dan hun klanten op de beste manier helpen. Open, transparant, betrokken. Dat zijn niet zomaar holle woorden, het blijkt uit alles op kantoor dat nog midden in een verbouwing zit. De open kantoortuin, de glazen wanden. Maar het blijkt ook uit het cijfer dat ze vorig jaar van hun klanten kregen. Uit het klanttevredenheidsonderzoek rolde een prachtige 9,3. Marieke: ‘Een mooi cijfer natuurlijk, dat is een enorme opsteker voor ons hele team. Maar eerlijk is eerlijk, hoe blij we er ook mee zijn, we werken er altijd aan om het nog beter te doen.’ Adriënne: ‘Het is fijn om te merken dat onze klanten ons waarderen. Dat blijkt niet alleen uit dat cijfer. Dat blijkt ook uit de lange en duurzame relaties die we hebben. En uit de betrokkenheid voor en van onze klanten. Toen ik twee jaar geleden een baby kreeg, kwamen er veel felicitaties en cadeaus van klanten. Andersom doen wij dat ook bij onze klanten.’
Kritisch
Dat hoge klanttevredenheidscijfer heeft alles te maken met de bereikbaarheid van het kantoor, de afspraken die nagekomen worden, het meedenken met en écht verdiepen in de klant. Bij Van Gelder zit niet alleen veel kennis, maar ook veel creativiteit. Adriënne: ’We gaan echt dieper op het verhaal in, we willen onaangename verrassingen voorkomen. Dat betekent dat we veel en kritische vragen stellen, maar dat is dan ook nodig.’ Marieke: ‘In de Randstad kunnen ze misschien weleens denken dat we maar een kantoor in het dorp Berkel-Enschot zijn, maar we kunnen ze overtreffen met kennis en creativiteit. Dat is leuk.’
In één dag AVG-proof
En die kennis en creativiteit zetten deze specialisten ook in om bedrijven in één dag voor te bereiden op de AVG. Marieke: ‘We vliegen dit voor bedrijven zo praktisch mogelijk aan. Geen lange ingewikkelde juridische stukken dus, maar begrijpelijke stukken voor de hele organisatie. Want de hele organisatie moet met de AVG aan de slag. In één dag lichten we alles door, worden alle stukken opgesteld en krijg je een plan van aanpak. Natuurlijk moet je daarmee aan de slag, dat kun je geen jaar laten liggen. Maar met dat plan van aanpak toon je wel meteen aan dat je druk bezig bent om te voldoen aan de AVG. En als het nodig is, geven we workshops door het hele bedrijf. Want een thuishulp heeft bijvoorbeeld heel andere vragen dan de directie van een zorgorganisatie. Eigenlijk zijn we in alle branches thuis, van kinderopvang tot zakelijke dienstverlening. Alle branchespecifieke zaken hebben we natuurlijk al uitgezocht, daarom kunnen we in die ene dag een gedegen plan van aanpak opstellen. Daar kan het bedrijf heel praktisch en meteen mee aan de slag.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema