Vendor: Als een warm bad

Met de toiletten zit het uiteraard wel snor bij Vendor. Maar het bedrijf in toilethygiëne heeft veel meer te bieden. ‘Happy people’, dat is het ultieme doel. Dat geldt voor klanten, maar ook voor medewerkers.


Uitgave: Mei-Juni 2018
Thema’s: Werk Werknemers Werkplek De Leukste Werkgever Diversiteit

Als werkgever heeft Vendor een hoop leuks te bieden. Om te beginnen: de toiletten. Vendor richt zich op het optimaliseren van de toiletbeleving. Het eigen kantoorgebouw dient daarbij als proeftuin. In het toiletblok op de eerste verdieping wordt geëxperimenteerd met geur, geluid en aankleding. Dames kunnen zich hier onder meer terugtrekken in een disco-toilet waar het ruikt naar bubblegum. Aan het plafond draait een spiegelbol. Voor de heren is er een Tour de France-toilet en een ruimte ingericht als bibliotheek.

Een hele omslag
De toiletten zijn niet alleen maar leuk. Door de primaire functie van het toilet te verruimen kan een organisatie de beleving van haar klanten of bezoekers verhogen. Dat kan interessant zijn voor een concertgebouw, maar ook voor horecalocaties en bedrijfsverzamelgebouwen. Ook voor het alledaagse gebruik wordt gezocht naar moderne oplossingen. Smart dispensers die worden aangesloten op een app bijvoorbeeld. Zo weet de schoonmaker precies wanneer hij de zeep moet bijvullen. Verder kijkt Vendor naar hergebruik van materialen. Hr-manager Ingrid van Haarlem kwam in 2011 uit de recruitment branche. ‘Vendor zat in een overgangsperiode. Het bedrijf stapte af van productgericht denken en werd een dienstverleningsorganisatie. Eerst leverden we alleen artikelen zoals handdoekautomaten en toiletpapier. Dat doen we nog steeds, alleen gaat dat nu via een dienstverleningsmodel. Dat wil zeggen dat we afspraken maken over wanneer we langskomen. De schoonmaker heeft er zo geen omkijken meer naar. Voor de werknemers is dat een hele omslag geweest.’

Goede weg
Sabine Thuysbaert: ‘Ik begon als eindverantwoordelijke voor de Belgische Vendor organisatie en ben nu bijna twee jaar actief als CEO. Sindsdien is het managementteam vrijwel vernieuwd. We hebben het vertrouwen moeten winnen. Ik voel dat we op de goede weg zijn. Een cultuurverandering realiseer je niet van de ene op de andere dag, daar moet je aan werken.’ Meer dan ooit is er aandacht voor de mens achter de werknemer. Dat moet ook haast wel met een pay-off als ‘smart solutions, happy people’. Voor nieuwe werknemers is er een speciaal inwerkprogramma dat ongeveer een maand duurt. Daarbinnen leren ze niet alleen meer over hun functie, maar ook over Vendor. Een dedicated trainer neemt de nieuwkomers aan de hand en ze gaan op pad met een service- en een salesmedewerker. Ze krijgen een rondleiding in de productie en tijdens de driemaandelijkse Meet & Greet met de CEO en hr-manager wisselen ze tijdens de lunch de eerste ervaringen uit. Sabine: ‘Uit de feedback blijkt dat dit welkom wordt ervaren als een warm bad.’

Van iedereen
Mag je jezelf eenmaal Vendoriaan noemen, dan kun je rekenen op blijvende aandacht. Ingrid vertelt: ‘We hebben vijf depots in Nederland. Van daaruit worden onze servicemedewerkers bevoorraad. Twee keer per jaar houden we daar ontbijtsessies waarbij we als managementteam aanwezig zijn. We vertellen dan waar we mee bezig zijn en we vragen om input.’ Sabine: ‘We verwachten ook dat iedereen een actieve bijdrage levert aan het succes van de organisatie. Onlangs hebben we een nieuw vijf jarenplan opgesteld. Daarvoor hebben we onze medewerkers ook gevraagd echt mee te denken. Zo wordt het van iedereen.’ Voor de individuele werknemer zijn er elke vijf jaar perspectiefgesprekken. Ingrid: ‘We kijken dan samen met meer afstand naar een loopbaan. Waar zie je jezelf over vijf jaar? Hoe kunnen we helpen bij je ontwikkeling? Daarbij vinden we het belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijkheid voor hun loopbaan nemen.’

Wall of fame
De gezondheid van de Vendorianen heeft hoge prioriteit. Gratis fruit en op intranet worden talloze tips gedeeld waarmee je mentaal en fysiek fit blijft. Werknemers worden gestimuleerd mee te doen aan de Tilburg Ten Miles of de handen uit de mouwen te steken bij Villa Pardoes. Goede communicatie is belangrijk. Sabine: ‘Als er zich iets belangrijks voordoet, roepen we direct iedereen bij elkaar voor een spontane Meet & Greet.’ Ingrid: ‘Op de Wall of Fame hangen foto’s van de medewerker van het kwartaal en van het jaar. Er is echt aandacht voor individuele prestaties. Vendor is geen familiebedrijf, maar er heerst wel een familiegevoel.’ Manager marketing en innovatie Annelieke de Pooter vult aan: ‘Vendor is een mkb-bedrijf met alle bijkomende voordelen: iedereen kent elkaar, de lijnen zijn kort. Maar we hebben de ambitie van een grote corporate. Die combinatie maakt het een leuke werkgever.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's