‘BALR. wil graag een hotel op Ibiza openen en ons beddenverhaal sluit daar naadloos op aan’, vertelt Bram Groos van Brouwers Bedding. ‘Het is misschien geen voor de hand liggende combinatie, want BALR., vijf jaar geleden opgezet door oud-profvoetballer Demy de Zeeuw en zijn compagnons Juul Manders en Ralph de Geus, zit in de lifestylekleding. Maar beddenland kan wel iets nieuws gebruiken en BALR. is hip en trending.’
Pensioen
Samen met mede-eigenaar Thieu Brouwers runt Bram Brouwers Bedding. Thieu, van de vierde generatie Brouwers, startte 23 jaar geleden met Brouwers Bedding. Hij kreeg het vak met de paplepel ingegoten en zat als jongetje al tussen de matrassen in zijn vaders fabriek. ‘Sinds 2011 is Bram voor 20 procent eigenaar, dat breiden we dit jaar uit naar 30 procent en volgend jaar neemt hij het bedrijf helemaal over. Ik word dan 65 jaar en wil met pensioen gaan’, vertelt Thieu. ‘Ik kijk erg uit naar de extra vrije tijd die ik dan ga krijgen. Dan kan ik mijn vrouw wel zes weken meenemen op vakantie in plaats van de maximaal twaalf dagen die we tot nu toe weggingen’, lacht hij. ‘Maar zonder gekheid: ik denk eigenlijk dat ik het bedrijf en mijn werk niet kan missen.’
Miljoenen volgers
Tot die tijd zitten de heren niet stil. ‘Je moet voortdurend blijven vernieuwen en met je tijd meegaan. Als je stil blijft zitten kun je op termijn je deuren wel sluiten’, vindt Thieu. Door de jaren heen is het bedrijf meer voor de hospitalitybranche dan voor de retail gaan produceren. ‘Vroeger telde bijvoorbeeld de regio Tilburg wel veertig meubelzaken. Als het moet kan ik ze nog allemaal opnoemen. Maar als het er nu vijftien zijn, dan houdt het wel op...’ Bij Brouwers Bedding werken op kantoor circa vijftien mensen. In Duitsland, op de productielocatie, het viervoudige. Bram: ‘We blijven ons ontwikkelen en proberen nieuwe merken te creëren die een grote doelgroep aanspreken. De samenwerking met BALR. past prima in die filosofie.’ Het lifestylemerk is inmiddels uitgegroeid tot een merk met diverse lifestyle-artikelen en draait jaarlijks zo’n 10 miljoen euro omzet. Op social media heeft het modemerk miljoenen volgers. ‘Er zijn veel mensen die zich met BALR. identificeren en van dit merk producten in huis willen hebben. Daarom heb ik Demy voorgesteld een BALR.-bedroom te maken’, legt Bram zijn idee uit.
Geluidsboxen
Op de Horecava in januari is de eerste boxspring gepresenteerd. De bedoeling is dat er vier boxprings op de markt komen, elektrisch verstelbaar en normaal, met een zwart BALR.-hoofdbord, herkenbaar door de zeshoek. De bedden hebben bijzondere features, zoals ingebouwde geluidsboxen met bluetooth en zijn leverbaar met bijpassende nachtkastjes, door Brouwers Bedding ontwikkeld. Intussen zijn al hotelkamers in Gilze-Rijen, Den Bosch, Eindhoven, Utrecht en Amsterdam voorzien van de bedden. ‘Als je geïnteresseerd bent in een boxspring, kun je daar altijd even gaan proefslapen’, lacht Bram.
Niet slim
Ook in een aantal winkels is het bed te vinden. ‘De belangstelling van retailers is enorm. En dat snap ik heel goed. Als ondernemer is het niet slim om geen BALR.-bed in je showroom te hebben. Je lift natuurlijk mooi mee op het succes van het merk, met een goed verhaal en dito marketingconcept.’ De retail heeft de afgelopen jaren door de sterke groei van e-commerce flinke klappen moeten incasseren. ‘Met deze boxspring in je assortiment kun je jaren vooruit’, voorspelt Bram. ‘Het is zeker geen eendagsvlieg. Via de website en social media van BALR. worden de slaapkamers en het bed gepromoot. Geïnteresseerden kunnen vervolgens naar een winkel gaan om het bed te testen op bijvoorbeeld ligcomfort. En dat biedt kansen voor de retail.’ Volgens de beddenspecialist komen niet alle slaapwinkels zomaar in aanmerking voor een dealership. ‘We stellen daar wel eisen aan. Niet elke winkel past bij het lifestylemerk. Uiteindelijk moeten de bedden in de showroom van zo’n veertig winkels komen te staan.’
Wolk
De boxspring die Brouwers Bedding in samenwerking met BALR. ontwikkelde heeft een luxe uitstraling maar heeft aan slaapcomfort niks ingeboet. Volgens Bram wilde Demy dat het bed je het gevoel geeft op een wolk te slapen. En dat is gelukt. ‘Rust is belangrijk voor topsporters en past ook binnen het lifestyleconcept van BALR. We hebben gebruikgemaakt van de beste materialen waardoor je het idee krijgt van het liggen op een wolk.’ In de toekomst wordt het assortiment wellicht nog uitgebreid met BALR.-dekbedden en BALR.-kussens. ‘Zo blijven we lekker in de markt liggen.’
Brouwers Bedding, met productielijnen in Nederland en Duitsland, is een bedrijf dat een groot scala aan slaapartikelen volgens eigen fabricaat aanbiedt op de Europese markt. Het Tilburgse bedrijf verzorgt mooie, degelijke, kwalitatieve, eigentijdse en prijsbewuste collecties. Brouwers Bedding levert aan de retail en hotelbranche in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Ierland en Curaçao.