IT Support Groep: Enorme gadgetfreaks

‘We organiseren inderdaad veel uitjes’, bevestigt Joost Merkx van IT Support Groep. ‘Maar ook stiptheid in het uitbetalen van salarissen, een degelijk pensioen en rekening houden met thuissituaties horen bij goed werkgeverschap.’


Uitgave: Mei-Juni 2019
Thema’s: Arbeidsmarkt Automatisering De Leukste Werkgever ICT & Telecommunicatie ICT ICT-ondersteuning

De 43 medewerkers binnen zijn bedrijf zijn niet te beroerd om eens een avond of weekend door te werken. ‘Ze offeren hiermee privétijd op. Ik vraag dus ook wel iets van de partners van mijn medewerkers. Daarom organiseren we ook voor hen uitjes.’ Meegaan is niet verplicht. ‘Ik wil dat iedereen zich prettig voelt en kondig van tevoren aan wat we gaan doen.’

Tilburg Trappers
Wat ze bij IT Support Groep zoal organiseren? Elk jaar een zomerbarbecue, bezoek van Sinterklaas en Paashaas en wedstrijden van Willem II en de Tilburg Trappers. Hoogtepunten onder de uitjes die elk jaar anders zijn: ontsnappen uit de voormalige koepelgevangenis in Breda, indoor skydiven en naar de Vrienden van Amstel Live. Dat de medewerkers hier niets te klagen hebben over de uitstapjes staat als een paal boven water, maar hoe zit het met de andere aspecten van goed werkgeverschap die Joost noemt?

Tweede huis
‘Mijn vrouw en ik hadden net ons tweede kind gekregen toen Joost me vroeg om teamleider systeembeheer te worden zodat ik meer thuis zou zijn’, vertelt Raymond Bras. ‘Als systeembeheerder was ik lange dagen van huis, daarom heb ik die kans met beide handen aangegrepen.’ Hij haalde zichzelf nog wel een berg extra werk op de hals door een hbo-opleiding te gaan doen. ‘Dat was zwaar, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.’ Zijn werkgever steunde hem onder andere met studiedagen. Raymond werkt zeventien jaar bij IT Support Groep. Hij groeide in die periode van computerbouwer naar leidinggevende. Hij hoorde bij de eerste vijf medewerkers en constateert dat de cultuur niet veranderd is. ‘Die was en is informeel. De onderlinge communicatie verloopt prettig. Ik ben ervan overtuigd dat dit komt doordat we ook buiten werktijd met elkaar omgaan. Zo is mijn afdeling laatst gaan karten en krijgen we binnenkort boksles van een collega.’ IT Support Groep voelt voor hem als een tweede thuis. ‘Soms is het dat ook letterlijk’, reageert Joost. ‘Elke medewerker heeft een sleutel, dus als een groep hier in het weekend een LAN-party wil houden dan vind ik dat prima.’

Warm bad
Hoofd communicatie en marketing, Madeleine Coomans, maakte kennis met dit bedrijf toen ze er een tijdelijke klus deed. ‘Ik heb een kernwaardenonderzoek gedaan en geholpen om de strategie helder te krijgen.’ De platheid van de organisatie sprak haar aan. ‘Joost is erg toegankelijk, zijn deur staat altijd open. Er is geen onderscheid tussen medewerkers, teamleiders en de directeur. Ik zag dat IT Support Groep een warm bad was voor de medewerkers.’ Toen hij haar vroeg om in dienst te komen, aarzelde ze geen moment. Madeleine is de eerste niet-eentjes-en-nulletjes-persoon die Joost aannam. ‘De meeste medewerkers zijn net zoals Joost enorme gadgetfreaks.’ Dus toen in de Verenigde Staten de Holo- Lens op de markt kwam, importeerde hij die meteen. ‘Binnen een dag had het hele kantoor de 3D-bril uitgeprobeerd. Met dit soort dingen inspireren we elkaar en onze klanten.’

Nulletjes-en-eentjes
Bij dit bedrijf is ook veel aandacht voor activiteiten die werk-gerelateerd zijn. Voor de interne inspiratie is de kennissessie ingesteld. Joost: ‘We werken in verschillende teams. Om de communicatie goed te houden, praten de teams elkaar bij. Die presentaties brengen discussies op gang en daardoor komen we weer verder.’ Raymond voegt toe: ‘Het presenteren voor de groep is een goede oefening, want ook bij klanten informeren we teams over wat we doen. We organiseren daarnaast presentatietrainingen voor de collega’s die hier beter in willen worden. We stomen onze mensen intern klaar voor wat ze extern moeten doen.’ En is er nog plek voor de klassieke nulletjes-en-eentjes-IT’er die het gelukkigst is als hij binnen bezig mag zijn met technische uitdagingen, zonder erover te vertellen voor een groep? ‘Jazeker’, zegt Joost.

Biertje erbij en racen maar
Het nieuwste initiatief in het uitgebreide aanbod aan uitjes en activiteiten is de  racecompetitie. Joost: ‘We strijden tegen zeventien andere IT-bedrijven voorafgaand aan de wedstrijden in de Formule 1-competitie.’ Dat ziet er als volgt uit; een groep medewerkers verzamelt zich in de kantine. Ze maken eerst onderling uit wie het tegen de andere bedrijven mag opnemen. Biertje erbij, elkaar aanmoedigen, dat moet gezellig zijn. ‘Nee, ze bepalen zelf wanneer ze racen, die verantwoordelijkheid krijgen ze. Tafelvoetbal en darts spelen ze hier trouwens ook in de baas zijn tijd. Het is goed om even de gedachten te verzetten en daarna weer met een leeg hoofd achter de computer te gaan zitten.’

OVER IT SUPPORT GROEP
IT Support Groep ondersteunt mkb’ers met ICT-oplossingen op het gebied van slimmer werken met Office 365, systeembeheer en security in de cloud en op locatie. Het bedrijf is gevestigd op een centrale locatie aan de rand van de Reeshof. De doorgaande weg richting Gilze en Breda en de snelweg liggen op enkele minuten rijden, het treinstation is op loopafstand.
IT Support Groep zoekt continu nieuwe medewerkers. Vacatures zijn te vinden op:
www.itsupportgroep.nl/over-ons/vacatures/

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's