Auto’s, auto’s en nog eens auto’s. Ook bij hem thuis moet hij regelmatig beloven het eens een keertje niet over zijn werk te hebben. Lastig, zeker nu het pand met het vertrouwde wybertjes-dak aan de rondweg getransformeerd is tot een strakke blue box. En dat betreft slechts nog maar de buitenkant. ‘Noem de verbouwing gerust een hele metamorfose’, zegt Rick. ‘Het nieuwe pand stond er in slechts zeven maanden. Conform de nieuwste huisstijl van Peugeot.’ Er is flink geïnvesteerd in duurzame inrichting en techniek om de komende jaren te kunnen profi teren van besparingen op grondstof en energie. Zoals de vervanging van verlichting door tweehonderd energiezuinige led-lichtbronnen met een lange levensduur en 200 m2 HR++ glas. Klanten worden nu nóg meer in stijl begroet door een gastvrouw en de nieuwe sfeervolle wachtruimte nodigt van harte uit om plaats te nemen. Vroegere verkoopeilanden hebben plaatsgemaakt voor glazen kantoren en posters zijn vervangen door aansprekende led-beeldschermen. De reacties zijn lovend.
Meer dan een kreet
Dat bij Nefkens de klant centraal staat, blijkt wel. Zelfs tijdens de verbouwing bleven de deuren gewoon open. Een grote scheidingswand moest de overlast van alle bouwwerkzaamheden tot het minimale beperken. De duidelijke bewegwijzering toen de hele voorgevel eruit lag, voorkwam dat klanten de weg kwijtraakten. Het waren ingrijpende maanden, maar dit was het laatste pand dat nog op het verbouwingslijstje stond. Het plan zoals bedacht op tekening is tot in de puntjes uitgevoerd. Nefkens, de grootste Peugeot-dealer van Nederland met twintig vestigingen waarvan zeven in Brabant, werd opgericht in 1878. Binnen de onderneming gaan kennis en visie hand in hand. In de platte organisatie heerst betrokkenheid. Rick, die tien jaar geleden als stagiaire bij Nefkens binnenkwam, staat in het team bekend als hartelijk en belangstellend. ‘Transparant zijn is bij ons meer dan een kreet’, zegt Rick. ‘Het is ook een manier van omgaan met je mensen. Het contact is gelijkwaardig en open. Als manager sta ik nergens boven, ik ben onderdeel van een heel team. Sowieso, als je wil dat je klanten zich gezien en gehoord voelen, moet je bij je eigen organisatie beginnen. Dit houdt in dat je interesse in elkaar toont en er ook bent op mindere momenten.’
Gevaarlijk?
Rick ziet volop kansen in de nieuwe mobiliteit. ‘We gaan van bezit naar gebruik’, weet hij. ‘Denk aan leaseauto’s, deelconcepten en flexibele huurauto’s. Ik heb het over elektrische auto’s welteverstaan, of auto’s rijdend op waterstof.’ Over elektrische auto’s gesproken, Peugeots nieuwste model e-208 mag in 2020 de weg op en is nu al te reserveren. De toekomst binnen de automotive is veelbelovend. Zo staat ook de ontwikkeling van de zelfrijdende auto niet stil. ‘De techniek staat dat in elk geval al toe’, verheldert Rick zijn visie. ‘Maar dit is pas mogelijk als er geen mensen meer achter het stuur zitten. Kijk naar de DAF fabriek of het magazijn van Bol.com. Daar vind je topautomatisering dankzij het ontbreken van mensenhanden. Zelfrijdende auto’s gevaarlijk? Nee hoor, computers maken nog altijd minder fouten dan mensen.’ Als de ontwikkeling milieubewust kan plaatsvinden, zou dat helemaal mooi zijn. Dus niet alleen duurzaam produceren, maar ook demonteren. ‘Auto’s die niets uitstoten bestaan al, maar worden helaas nog steeds per boot of vrachtwagen binnengebracht’, zegt Rick. ‘Die varen en rijden op diesel. Hier valt in de branche nog een brug te slaan.’
Puur geluk
Maar wat te doen met al die monteurs die hun handen straks niet meer vies hoeven te maken? ‘Die leiden we nu al op richting de nieuwe mobiliteit’, reageert Rick. ‘Nefkens stelt al haar personeel in staat om zichzelf te blijven ontwikkelen omdat dat bijdraagt aan nog meer kennis en kwaliteit op langere termijn. Daar zijn wij én al onze klanten bij gebaat. Opleidingen worden overigens geheel door de organisatie zelf gefaciliteerd.’ Binnen Ricks privéleven is er momenteel ook sprake van groei. Een nóg grotere passie heeft zich onlangs aangediend; zoontje Loek, nu een paar maanden oud. ‘Ik sta standaard drie kwartier eerder op om hem wakker te maken’, straalt de gelukkige vader. ‘Het manneke lacht al als de dag begint. Dan kan de mijne niet meer stuk. Alle clichés over je eerste kind krijgen zijn waar. Het is puur geluk.'
Rick van Heerebeek in quotes: ‘Vervelende klanten bestaan niet. Alles heeft te maken met verwachtingsmanagement. Als je dat goed op orde hebt, voorkom je teleurstellingen.’
‘Ik rijd een Peugeot 3008. Met sinds kort een Maxi-Cosi op de achterbank. Maar ik heb ook nog een andere droom: de Porsche Targa 911 uit 1989, mijn geboortejaar. Liefst in het zwart als het even kan.’
‘Ik geef de mensen steeds meer vrijheid. Ze hoeven niet bij elke keuze toestemming te vragen. Als cijfers en argumenten kloppen, is het goed. Zo leren ze nog meer voor zichzelf te denken. Vertrouwen is ook los durven laten.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Arnold Reyneveld