Directeur Roland van den Brand van SBA Flex spreekt uit ervaring. Als arbeidsmigranten hun draai eenmaal hebben gevonden, dan blijven ze. Maar daar gaat heel wat aan vooraf. Irene van der Spek (hr business partner Vion Food) beaamt dit. ‘Tijden zijn veranderd. Over de gehele linie zien we de krapte op de arbeidsmarkt. Bij Vion ervaren we het vooral bij de lagere, ongeschoolde functies. Het wordt steeds lastiger om voor deze productiegerelateerde werkzaamheden werknemers te krijgen en nog belangrijker: hen vast te houden.’ Roland legt uit dat Poolse medewerkers - door langer verblijf in ons land - zich uiteraard verder zijn gaan ontwikkelen. ‘Ze komen tegenwoordig in andere, soms hogere functies terecht of zoeken een baan elders. We zien ook de trek naar buurlanden zoals Duitsland, waar sinds kort ook een minimumloon van toepassing is voor de vleesindustrie. Door de hogere lonen in Polen gaan ze in sommige gevallen ook terug naar hun eigen land. Inmiddels komt circa 28 procent van onze uitzendkrachten uit Roemenië en zijn we in de pioniersfase in Kroatië.’
Niet onuitputtelijk
Vion Food Group en SBA Flex werken ruim twintig jaar samen. Irene: ‘Om uitzendkrachten aan ons te binden hebben we ons ‘onboarding proces’ geoptimaliseerd. We investeren in talent. In onze fabriek in Boxtel is 60 procent van de medewerkers flexmedewerker. De instroom is niet onuitputtelijk. Het is dus echt noodzaak om ons hr-beleid hieraan aan te passen zodat onze flexschil beter beheersbaar is. We willen de flexmedewerker onderdeel maken van ons bedrijf. Het begint al tijdens de introductie. Méér aandacht is hierin het sleutelbegrip. Ervoor zorgen dat ze zich welkom en gewaardeerd voelen. We betrekken de jobcoaches van SBA bij onze teamhuddles (een overleg waarin teamleiders en jobcoaches gezamenlijk de resultaten, de voortgang en kwaliteit bespreken). Dagelijks spreekt de jobcoach met medewerkers; hoe loopt het? Waar lopen ze tegenaan? Hebben ze voldoende uren? Allemaal tools zodat ze echt voelen dat ze onderdeel uitmaken van onze communicatiestructuur. Dat vinden we belangrijk.’
Kaf van het koren
Roland vult aan: ‘Op een aantal afdelingen hebben we een buddysysteem ingevoerd. Een medewerker dient als aanspreekpunt voor nieuwkomers. Middelen om ervoor te zorgen dat de flexwerker zich thuis voelt en gewaardeerd wordt. Ook tackelen we hiermee dat ze in de eerste weken afhaken. We steken meer energie in de voorkant waarbij ze worden voorbereid op wat hen te wachten staat. Ze krijgen een rondleiding en maken kennis met hun afdeling en teamleider. Bevalt het op voorhand niet? Dan beginnen ze er niet aan. Je filtert dan écht in een vroeg stadium het kaf van het koren.’
Extra zekerheid
Beiden zien dat de nieuwe aanpak zijn vruchten afwerpt. Ook de invoer van ULT’s door Vion (Uitzendovereenkomsten Lange Termijn) dragen daaraan bij. Bij goed functioneren kan een flexmedewerker na een uitzendperiode van twee jaar nog een contract van drie jaar krijgen. Vaak treedt deze medewerker daarna in vaste dienst bij SBA Flex of Vion. Dit biedt de flexmedewerker extra zekerheid. Volgens Roland geef je hen daarmee ook de mogelijkheid zelf woonruimte te zoeken. ‘Door al deze ontwikkelingen zien wij minder ongewenst verloop. In de afgelopen twee jaar is dit gehalveerd. Een mooie ontwikkeling. Ook binnen Vion geeft dit meer rust. Minder nieuwkomers die ingewerkt moeten worden.’
Ambassadeurs
Om flexkrachten te werven voor de food - en vleesindustrie hebben de partners ook de nodige middelen ingezet. Roland: ‘We werken hard aan ‘employer branding’: het aantrekkelijk maken van Vion als werkgever. Het voordeel van de foodindustrie is dat het een continu proces is. Er is altijd werk, dus zekerheid. Maar vlees is niet sexy, dus hoe maken we het boeiend? Vion is bezig met het maken van een wervingsfilm. SBA Flex heeft zelf ook een aantal korte filmpjes gemaakt. ‘We laten echte verhalen zien van flexmedewerkers over het leven, het wonen en het werken in Boxtel, de zekerheid van werk en de garantie van voldoende uren. Tevens motiveren we onze flexmedewerkers om tegen een financiële vergoeding bekenden aan te dragen. Middels dit ambassadeursprogramma hebben we ruim 11 procent meer aanbod gekregen. Dus het werkt echt.’
Het voelt goed
De samenwerking is intensief. Roland: ‘Het is voor ons een uitdaging dat we niet enkel leverancier van flexwerkers zijn maar meedenken in het hele proces. Samenwerken staat hierin centraal. Samen kijken we op welke manier we de processen kunnen optimaliseren. Tot nu toe zijn deze resultaten goed en werken we met Vion als een volwaardige strategische partner. Ik ben trots op wat we tot op heden samen hebben neergezet.’ Irene vult aan: ‘Inmiddels hebben we heel veel bereikt. We merken de waardering van de medewerkers en zien een stabielere bezetting. Het is een intensief traject, maar heel interessant. We staan samen voor deze taak en dat voelt goed.’
Tekst: Mireille Kleijngeld
Fotografie: Linn de Kort