Eind vorig jaar kocht Alexander Gimbrère zich in in Leseman Car Care, het bedrijf dat Bas Leseman vijftien jaar geleden startte. ‘Ik was achttien toen ik begon’, vertelt Bas. ‘Ik liep stage bij een accountancybedrijf, maar had al gauw in de gaten dat ik niet de hele dag op zo’n kantoor kon zitten. Auto’s poetsen vond ik wél leuk. Dat deed ik al vanaf mijn veertiende. Ik begon met poetsen en gaandeweg breidden we uit, naar gelang de behoefte bij de klant. Er kwam een stukje schadeherstel bij, later gingen we auto’s fotograferen. Inmiddels bieden we een totaalpakket aan autodealers. Als zij hun auto’s willen verkopen, hoeven ze eigenlijk alleen maar een mailtje te sturen. We halen de auto’s op en leveren ze weer af. In de tussentijd herstellen, poetsen en fotograferen we ze. En we zorgen ervoor dat de foto bij hen op de website komt.’
Sombere vooruitzichten
Alexander Gimbrère was ondernemer in de retail, een branche met veel uitdagingen maar vooral sombere vooruitzichten. ‘Het leek me verstandiger iets anders te gaan doen. Ik las een interview met Bas en dacht: die heeft het begrepen. Met hem ga ik een kop koffie drinken.’ Bas: ‘Ik zat net op een punt waarop ik een beslissing moest nemen. Ik weet dat ik veel dingen kan, maar veel ook niet. Ik moest óf een financiële man aannemen óf ik moest op zoek naar een mede-eigenaar, die er zelf ook belang bij had dat de zaken goed gaan. Alexander had dezelfde motivatie.’ Alexander: ‘We hebben de taken verdeeld. Bas is meer bezig met de dagelijkse business, ik met de uitbreiding. Ik richt me meer op Breda, Bas op Tilburg.’
Sterk
Bas Snels, directeur bedrijven Tilburg en omstreken, was zijdelings betrokken bij de verkoop van de aandelen. ‘Het is heel sterk als je van jezelf weet dat je op bepaalde gebieden hulp nodig hebt om te groeien. Alexander en Bas vullen elkaar perfect aan. Leseman Car Care is een mooi bedrijf met veel groeimogelijkheden. In 2019 was het een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Zij hebben hun eigen manier van met mensen omgaan en kansen bieden. Dat zijn bedrijven waar de Rabobank van houdt.’
Zelfredzaam
Bas Leseman legt uit: ‘We vinden het ook belangrijk om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Sommige mensen vinden het moeilijk hun financiën op orde te krijgen. Daar hebben we een lifecoach voor aangenomen. Een van onze medewerkers kwam in de problemen toen hij meer ging werken. Ineens werd hij gekort op zijn toeslagen. Dat leidde tot problemen thuis. Zijn omgeving verklaarde hem voor gek dat hij bleef werken. Bij nader inzien had hij zelf wat dingen fout aangegeven. Als je hem daar niet bij helpt, valt hij zo weer uit. De Rabobank heeft daar ook aandacht voor. Als bank helpen zij klanten zoveel mogelijk om financieel zelfredzaam te zijn. En vorig jaar nodigden zij mensen met weinig inkomen uit voor de bekerfinale van Willem II. Daar word ik als klant blij van.’
Voorspellingen
Bas Snels: ‘Duurzaam ondernemen vinden we enorm belangrijk. We doen daar zelf aan, maar adviseren onze klanten daar ook in.’ Bas Leseman: ‘Dat doen jullie ook actief. De Rabobank had onze verbouwplannen gezien en vroeg waarom we geen zonnepanelen hadden opgenomen. Daar hadden we zelf nog niet zo over nagedacht.’ Bas Snels vertelt dat de Rabobank op meer gebieden proactief is. ‘Ook digitalisering is een belangrijk thema voor het mkb. Door verschillende partnerschappen bijvoorbeeld met Station88 of Energieke Regio kunnen we ondernemers helpen groeien. Met Bas en Alexander sprak ik bijvoorbeeld over de mogelijkheid van een data-analyse voor hun bedrijf. Data Science-studenten kunnen data van hun bedrijf omzetten in bruikbare cijfers. Daarmee kun je voorspellingen doen waarmee je je processen kunt aanpassen en verder kunt groeien.’ Alexander: ‘We zijn daarmee bezig. Ons doel is de planning van verschillende afdelingen straks nog beter te stroomlijnen. Als we weten welke auto’s we binnenkrijgen, dan weten we ook hoeveel mensen en materiaal we waar en wanneer nodig hebben. Uiteindelijk willen we ernaartoe dat we de klant een tijdvak geven waarbinnen hun auto’s weer worden afgeleverd. We hopen dat voor het einde van het jaar voor elkaar te hebben.’
Eigen huis
Bas Leseman vult aan: ‘We hebben het steeds maar over ontzorgen, maar klanten vinden dat ondertussen iets vanzelfsprekends. Daarom moet je op zoek naar de wow-factor.’ Dan, terugblikkend: ‘Toen ik hieraan begon had ik niet verwacht dat het zo groot zou worden. Ik wilde een eigen huis kopen, dat is gelukt. Verder ben ik niet zo van de grote doelen. Je moet natuurlijk wel ergens naartoe werken, maar je moet wel iets doen dat bij je past. Dan kom je vanzelf verder.’
Ondernemerstip van Alexander Gimbrère:
‘Als je samen met iemand een bedrijf runt, zoek dan naar de overeenkomsten én naar de verschillen. Werk vanuit hetzelfde enthousiasme, maar blijf discussiëren. Zo ontstaan er dingen en dat zorgt voor groei.’
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Raldo Neven