The Growth Hacking Company: Zoek een blauwe oceaan

‘Vind een blauwe oceaan’, adviseert Timo Marcus van The Growth Hacking Company. ‘Ga uit van de unieke eigenschappen en kracht van je organisatie als basis voor je merk.’ Timo zoekt altijd naar blauwe oceanen, zoals die gedefinieerd zijn in de Blue Ocean-bedrijfsstrategie.


Uitgave: Mei-Juni 2020
Thema’s: Marketing Marketing en communicatie

Blauwe marketing gaat uit van nieuwe markten en nieuwe kansen. ‘Creëer een blauwe oceaan, een nog onontgonnen marktruimte zonder concurrentie. Hiermee voorkom je dat de vier P’s van marketing bij jou ook staan voor: Prijsverlaging, Procenten korting, Partijvoordeel en Pijnlijke marges. Want dat is waar bedrijven die hetzelfde doen als de concurrent, mee kampen.’ Helder betoog, maar hoe vind je die kansen?

Laat los
Stap één is het loslaten van conservatieve marketing. Neem Tony’s Chocolonely dat vanuit derdewereldlanden een uniek product levert met een compleet ander businessmodel. ‘Een perfect voorbeeld van een blauwe banaan - een blauw product binnen een blauwe organisatie. Die blauwe bananen ontwikkel je door de focus 100 procent te leggen op intern en je relatie met je klanten. Zonder trucjes en advertenties. Dit kunnen we ook doen op het gebied van marketing - blauwe marketing - door binnen de organisatie van onze opdrachtgever te kijken wat maakt dat klanten van het bedrijf houden en dit uit te vergroten.’

Geijkte paden
Growth Hacking, de werkwijze van Timo en zijn collega’s, is erg geschikt voor de blauwe marketingstrategie. ‘Samen met onze opdrachtgevers benutten we unieke kansen in plaats van te kiezen voor het bewandelen van de geijkte paden vol concurrenten. Een standaard marketingaanpak is inzetten op Google Adwords, SEO en Socials. Op zich niet verkeerd, maar wat als tig concurrenten dit ook doen en de kosten daardoor de pan uitrijzen?’

Blauwe banaan
Ook intern zet hij in op blauwe innovatie, bijvoorbeeld met betaalplatform Justpayit. ‘Het afgelopen jaar gaven zeker 25 van onze klanten aan behoefte te hebben aan eenvoudige betaalsoftware voor niet-fysieke producten.’ Bestaande betaalmogelijkheden zijn vaak een webshop en daarmee niet ingesteld op abonnementen, termijnbetalingen en contractafhandeling en veel te complex omdat ze breed inzetbaar zijn voor iedereen die een webshop heeft. ‘Terwijl bijvoorbeeld een coach geen voorraad heeft, maar wel de optie nodig heeft om twaalf maandelijkse sessies te verkopen in abonnementsvorm.’ Justpayit is te koppelen aan elk gangbaar boekhoudprogramma en gebouwd door het Tilburgse Scrumble. Het is ook geschikt voor de verkoop van onder andere abonnementen, podcasts, online cursussen en e-books.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's