Willem II Tilburg: De saamhorigheid is groter dan ooit

Dit seizoen wordt er niet meer gevoetbald, maar bij Willem II Betrokken leunen ze niet achterover. Integendeel. De stichting was altijd al meer bezig met het verbinden van Tilburgers dan met voetbal. Juist in deze tijd zorgt coördinator Suzanne Albregts ervoor dat de aandacht niet verslapt.


Uitgave: Mei-Juni 2020
Thema’s: Sponsoring Sport en ontspanning

Willem II zette met kartrekker Suzanne Albregts in 2016 de stichting Willem II Betrokken op. ‘Ik vond het heel krachtig om zo’n sterk merk als Willem II in te zetten om andere doelen te bereiken. In eerste instantie richtten we ons vooral op jongeren. Playing for Success hebben we bij de stichting ondergebracht. Met dit project willen we het zelfvertrouwen en de motivatie van kinderen uit de groepen zes tot en met acht vergroten. Daarna ontstonden er bijna spontaan nieuwe projecten. Daarbij maken we vaak gebruik van de inspirerende omgeving van het stadion en zetten we onze spelers in als rolmodel.’

Voetbalherinneringen
‘Met Bibliotheek Midden-Brabant startten we Scoor een Boek! en vrijwilliger Arjen Pijfers droeg het idee aan voor Willem II Football Memories. Eenzame en dementerende ouderen komen om de week bij elkaar in het stadion en dan halen we samen voetbalherinneringen op. Dat leidt tot een waardevolle middag, voor de deelnemers, maar ook voor de mantelzorgers en vrijwilligers. In de toekomst willen we ons ook richten op andere kwetsbare groepen. Schoolverlaters bijvoorbeeld. Voor alle projecten geldt dat Willem II Betrokken faciliteert. De expertise komt van onze partners.’

Op losse schroeven
Als alles goed gaat, start komend schooljaar de Rabo Willem II Food Tour, een online lesprogramma over gezonde voeding. Suzanne, opgewekt: ‘Ik word snel enthousiast, maar je moet de zaken wel goed neerzetten. Door de huidige ontwikkelingen zijn sommige zaken op losse schroeven komen te staan. Scoor een Boek! zouden we afsluiten met een groot evenement in het stadion. Dat doen we nu online. Voor Football Memories hebben we een website opgezet zodat onze deelnemers met hulp van mantelzorgers toch hun tweewekelijkse portie voetbal binnenkrijgen. En onze vrijwilligers doen elke twee weken een belronde. De saamhorigheid is groter dan ooit. Dat zie je ook met zo’n paasactie van onze supporters. Jongeren wilden iets doen voor oudere supporters. Binnen een week hadden we, mede dankzij onze partners, pakketjes samengesteld en rondgebracht. Daar krijg ik kippenvel van.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Toin Damen

< Alle thema's