‘De backoffice van transport Benelux en het warehouse enerzijds en onze intermodale diensten en containers anderzijds, zaten vroeger in één gebouw’, gaat Wil Versteijnen, CEO, verder. ‘Maar we groeiden uit ons jasje en hebben die backoffice gesplitst. Elke organisatie wordt nu verticaal aangestuurd. Over dit soort ingrepen beslis je natuurlijk niet in één dag.’
Heel hard
‘Vroeger had je een meerjarenplan’, legt hij uit. ‘Tegenwoordig bestaat die stip aan de horizon nog steeds, maar ontwikkelingen in de branche gaan heel hard. Om de oude structuur los te gaan laten, onderzoek je het effect daarvan op de klant. Daarna kijk je naar je mensen op het gebied van capaciteit én naar de kosten. Veel bedrijven gaan consolideren vanwege het schaalvoordeel. Nu zijn wij zo gek om het uit elkaar te halen. Maar dat willen we om de volgende stap te kunnen maken. Toen Covid-19 kwam, zaten we al op die trein. Die hebben we niet stopgezet, want we geloven in eigen kracht. Van belang is om ook in onzekere tijden met je mensen te blijven communiceren.’ De gewijzigde managementstructuur leidde recentelijk tot de uitbreiding van het gloednieuwe hoofdkantoor van BTT Multimodal Container Solutions (voorheen BTT) op Loven. Vanuit deze kantoren vindt voortaan de aansturing van treinen, schepen en expeditie richting China plaats.
Prioriteit
GVT heeft de professionaliteit van een multinational en flexibiliteit van een familiebedrijf. Een gouden combi. ‘We zijn gefocust op de lange termijn’, vertelt Wil, die zijn favoriete sport transport noemt. ‘Een winstoogpunt is er altijd, maar dat is niet het belangrijkste. Prioriteit is de toegevoegde waarde voor je klant. Als wij iets bedenken, kan het over een uur ingevoerd zijn, multinationals doen daar langer over.’ ‘We zijn flexibel, kunnen ons goed aanpassen’, vult Roland Verbraak, General Manager en ‘handelsbrug’ tussen Nederland en China, aan. ‘Omdat Wil tevens DGA van GVT is, zijn de lijnen tussen ons kort. Ik hoef niet langs allerlei stations om groen licht te krijgen voor een bepaald idee of concept. Dat werkt prettig en efficiënt.’
Suezkanaal
Voor alles is een eerste keer, ook als het gaat om ondernemen in coronatijd. ‘Roland kwam als eerste met het woord corona’, weet Wil nog. ‘Pas toen wist ik dat corona meer was dan bier. Hij leidt de handel met China, heeft daar dagelijks contact mee. We hebben ons er tot nu doorheen geslagen door te anticiperen. Zo hebben we veel dingen aangepast en zijn we nieuwe projecten gaan doen.’ Roland, nu elf jaar bij GVT in dienst haakt in: ‘Een voorbeeld daarvan zijn alle voorraden uit de winkels van H&M die we hebben omgepakt naar e-commerce. Ook is het aantal treinen uit China toegenomen. De grootste problematiek nu is echter de herpositionering van containers en de hoge en fluctuerende zeevrachtprijzen. In China is de economie weer in volle gang. Veel Nederlandse bedrijven hebben daar ingekocht, dus die productie loopt. Chinezen krijgen echter pas betaald als producten in de container zijn geladen. De containers zitten nu bomvol, maar die producten kunnen niet verkocht worden zolang winkels vanwege corona gesloten zijn. De blokkade van het Suezkanaal heeft dit probleem nog eens versterkt.
Megagrote bijdrage
Voor GVT zowel een kans als een bedreiging. GVT beschikt dan wel over grote magazijnen en terminals, maar stuit wel op disbalansen. ‘Teveel pieken en dalen is nooit fijn’, aldus Wil. ‘Maar we gaan de klant extra ontzorgen, ook al is dat een klus. Je moet je capaciteit daar namelijk op kunnen aanpassen.’ Roland: ‘Dit betekent in ons geval dat de flexibele schil van je materiaal en mensen steeds groter wordt. Gelukkig hebben we die schaalgrootte in huis.’ Had GVT vroeger alleen mkb klanten, nu zijn het louter multinationals die ze bedient. GVT levert een megagrote bijdrage aan de groei van Tilburg en de regio als het gaat om modaliteiten en het vestigingsklimaat voor internationale bedrijven. Tilburg heeft een zeer goede geografische ligging en bevindt zich in de Trans-European Transport Network. GVT, gelegen aan een van de belangrijke corridors, ziet hiermee nog meer potentie voor de toekomst om handel te drijven. Wil: ‘We zagen de kans, pakten die kans en ach, soms moet je ook een beetje geluk hebben.’
Eigen mening
In deze tijd valt veel te leren. Dat je niet in paniek moet raken bijvoorbeeld. En flexibel moet blijven. Dat je niet persé het vliegtuig hoeft te nemen om een internationale klant te bezoeken. ‘Teams is een geweldige oplossing’, vinden beide. ‘Met één knop bereik je de wereld.’ Wil Versteijnen wordt gezien als de grootste en meest bekende ondernemer van Tilburg. Zelf ziet hij dat niet zo. ‘Ik ben wie ik ben’, reageert hij nuchter. ‘Ik heb een eigen mening en slik niets in. Misschien kennen ze me vooral daarvan.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema