Koert: ’Ik heb eerlijk gezegd best wat nachten wakker gelegen het afgelopen jaar. En vele ondernemers met mij denk ik. Want laten we eerlijk zijn, de paniek steeg en daalde zo ongeveer met de besmettingscijfers mee. Kunnen we openblijven, kunnen we onze medewerkers veiligheid bieden, blijven de klanten komen? Eerlijk is eerlijk: de zorgen hebben best zwaar gewogen. En dan heb ik het niet over zorgen voor mezelf, maar over de zorgen die ik heb gehad voor mijn personeel. Er zijn toch zo’n zeventig mensen en hun huishoudens afhankelijk van een baan hier. Daar ga je niet lichtzinnig mee om.’
The Mountain Fox
’Gelukkig hebben we een grote diversiteit aan klanten en werk. Van direct mail tot e-fulfilment. En waar de gepersonaliseerde post terugliep, was het booming business bij de webshops. En we hebben zelf meteen een webshop ingericht voor schotten en scheidings- en beschermingswanden voor retail, kantoor en horeca. De wanden en schotten zijn in verschillende maten, vormen en materialen te krijgen, met of zonder afbeeldingen, logo’s en illustraties. We kunnen alles in-house verzorgen en dan heb ik het niet alleen over de productie en de snelle verzending. Met ons nieuw opgerichte marketingbureau The Mountain Fox hebben we een scherpe kijk op marketing en talent voor grafische ontwikkeling in huis gehaald. Zij kunnen bedrijven ondersteunen als daar behoefte aan is. Bedrijven kunnen dus voor alles bij ons terecht: van vormgeving tot printen of drukken, van gepersonaliseerde mailing tot handling en zelfs het houden van voorraad voor webshops. We zeggen niet voor niets: we take care of business.’
Toffe conceptontwikkeling
‘De afgelopen tijd heeft ook tot nieuwe dingen geleid die juist weer veel energie gaven. Ik ben in werelden terecht gekomen, die nieuw voor me waren. Zo heeft Kopak samen met Detail4Retail en VMM, Local Loyalty opgericht en een tof concept ontwikkeld. Bij Total-filialen en supermarkten kun je sparen voor boerderijvriendjes, dat zijn knuffels en boekjes. Dat loopt fantastisch. Die conceptontwikkeling vind ik tof om te doen, leuk om met een team samen aan de slag te gaan en dat ‘from scratch’ te bedenken. Dat geeft energie. Ik had nooit gedacht dat ik me ooit druk zou maken over een vastgelopen schip in het Suezkanaal. Totdat onze beertjes in die containers zaten. Zo zie je maar, ondernemen is ook veranderen en nieuwe dingen leren. Elke dag ligt de lat heel hoog bij mij, in de productie maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Al met al kan ik zeggen dat 2020 ondanks alles toch een goed jaar is geweest.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema