Oscar: ’En dat zegt eigenlijk heel veel over ons bedrijf. Het feit dat zowel mijn toenmalige leidinggevende als ik, vijfentwintig jaar later, nog steeds samenwerken. En dat geldt voor heel veel medewerkers van Vitron. Ze zijn lang in dienst. Dat geldt trouwens ook voor veel van onze klanten, we komen daar jarenlang over de vloer. Daardoor kennen we ze goed en kunnen we ook in blijven spelen op hun wensen.’
‘Eerlijk is eerlijk, ik ben niet vanaf mijn vijftiende in dienst geweest bij Vitron, ik heb wat omzwervingen gemaakt. Wel in de schoonmaakbranche overigens. Daardoor heb ik een kijkje kunnen nemen in vele keukens. Van mijn vijfendertigste tot mijn veertigste was ik weg bij Vitron. Nou ja, weg… niet helemaal hoor. Ik heb altijd contact gehouden. En begin dit jaar kwam ik terug op het nest. Het mooie is dat ik nu nog bij de klanten kom, waar ik als jonge knul poetste. Dat is altijd onze instelling geweest, je moet bij je klanten zijn, zichtbaarheid is alles. En bereikbaarheid, dat ook. Je moet niet om vijf uur je telefoon uitzetten. Elke dag zijn er zo’n 225 Vitron-schoonmakers op pad en al die mensen zijn goud waard.’
Datingbureau
‘Omdat we in de regio werken, kunnen we snel schakelen. We zijn er binnen een half uur als dat nodig is. Onze rayonmanagers zijn eigenlijk meer mensenmanagers. Ze zijn een luisterend oor en dan hoeft het echt niet altijd over schoonmaak te gaan. Schoonmakers krijgen steeds meer een gezicht, ze zijn ons visitekaartje bij de klant. Daarom is het zo belangrijk dat wij de juiste medewerker matchen met een klant. Ze moeten bij elkaar passen, het is eigenlijk net als bij een datingbureau. Als je de juiste match maakt, is iedereen tevreden.’
Investeren
Schoonmaken is echt een vak, het is al lang geen ondergeschoven kindje meer. Wij geven advies en denken mee, ook als het om kostenbesparingen voor onze klanten gaat. Niet zelden is een verbeterslag mogelijk, tegen een lagere prijs. En juist omdat we een partner zijn en langdurig met onze medewerkers én klanten samenwerken, is dat echt wel een meerwaarde. We investeren in mensen, in middelen en machines en in technologie. Het schoonmaakvak staat nooit stil, Vitron ook niet!’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema