Max ICT: De jongensdroom van een magische barrière

Op zijn zestiende stond Jeroen van Daalen op een kruispunt: vol voor de topsport gaan of voorbereiden op een maatschappelijke carrière. Hij koos voor het laatste, al kun je je afvragen of zijn bedrijf Max ICT ondertussen ook niet onder topsport valt.


Uitgave: Mei-Juni 2022
Thema’s: E-commerce E-commerce fulfilment Economie Logistiek

Max ICT staat in de Top-250 Groeibedrijven van de Erasmus Universiteit. In de Twinkle-lijst, de rangorde van online topverkopers in Nederland, staat Max ICT in de top-50. ‘We zijn heel bescheiden, maar ik ben er wél trots op dat we tussen namen staan als bol.com, Coolblue en Albert Heijn.’ Na het CIOS in Goes, Speco in Tilburg en een aantal dienstbetrekkingen koos Jeroen vijftien jaar geleden voor zichzelf. Vanuit huis startte hij met de online verkoop van ICT-producten aan het MKB in Nederland en België. Inmiddels is hij de nummer twee in die markt. Max ICT kan vier miljoen producten leveren van maar liefst 26 duizend merken. Het succes kwam hem echter niet aanwaaien. ‘Ik startte middenin de bankencrisis; probeer dan maar eens wat geld te lenen. In de beginjaren liep ik op allerlei manieren vast. Dan helpt het wel als je vasthoudend bent én dag en nacht werkt om je doel te bereiken.’

Waar, wat, tegen welke prijs

Max ICT kreeg voet aan de grond, verhuisde naar een pand op industrieterrein Vossenberg en groeide daar verder. Inmiddels weten klanten dat Jeroen en zijn team vrijwel alles kunnen leveren. ‘Die kracht hebben we in de loop der jaren doorontwikkeld. Internet is transparant. Alles is in feite wel ergens te vinden. Wij hebben onze systemen zó ingericht dat wij de zaken waar onze klanten naar vragen altijd op voorraad hebben. In deze tijd is dat nog belangrijker omdat we wereldwijd te maken hebben met schaarste in grondstoffen. Vrijwel alle producten waar een chip in zit, zijn schaars. Wij kunnen ons onderscheiden door onze systemen in combinatie met ons sterke inkoopteam. Wij zoeken heel de wereld af en weten precies waar wat ligt en tegen welke prijs.’

Toeslaande gekte

Door deze kennis en met dank aan het feit dat de afgelopen periode steeds meer mensen thuis gingen werken, groeide Max ICT in het eerste coronajaar met 72 procent. In het tweede jaar kwam daar nog eens 50 procent bij. ‘Er was haast geen webcam meer te krijgen en de prijzen werden enórm opgedreven. Wij hadden hier gewoon nog voorraad liggen tegen normale prijzen. De gekte sloeg toe. Toen werd ik wel uitgedaagd, op verschillende gebieden: beschikbaarheid, drukte managen, mensen binnenhouden, maar ook nieuwe mensen vinden. Ik moest veel balletjes hooghouden. Dat was niet makkelijk, maar we zijn er goed doorheen gekomen en we hebben zelfs een aantal nieuwe diensten ontwikkeld. We bieden nu bijvoorbeeld ook klantspecifieke voorraden. En binnenkort beginnen we met onze eigen logistiek. Met elektrische auto’s gaan we zelf leveren. Al bij al hebben de ontwikkelingen van de laatste twee jaar ertoe geleid dat we 30 nieuwe medewerkers nodig hebben. Volgend jaar willen we de grens van 100 miljoen omzet beslechten. Dat is wel een jongensdroom, maar feitelijk gaat het niet om getallen. Het gaat erom dat je een bedrijf ontwikkelt waar mensen graag werken, waar ze kansen krijgen en waar ze impact kunnen maken. Daar besteden we elke dag meer aandacht aan.’

Bruisend werkgeverschap

Daarom heeft Jeroen bijvoorbeeld een sportruimte ingericht binnen het bedrijf. Iedereen krijgt een opleidingsbudget van 2.500 euro per jaar en er zijn maandelijks borrels waarbij drie medewerkers in het zonnetje worden gezet. Nieuwe medewerkers worden via een onboarding programma in twee weken wegwijs gemaakt. En werk je in de logistiek, dan word je opgeleid tot allrounder. Jeroen: ‘Mensen kunnen zich op allerlei manieren ontwikkelen. We zoeken eigenlijk ondernemers binnen de onderneming. Mensen die willen winnen en het zo goed mogelijk willen doen voor de klant.’ Toch zijn er grenzen aan de groei. ‘Groeien is fijn, maar het moet wel in goede banen gaan. In onze methode wegen we alles zorgvuldig af, dan gaan we testen en pas daarna gaat het draaien. Daarom zal je hier geen hele grote stappen zien. Daarbij wil ik altijd weten wie hier werkt. Als Max ICT meer dan 250 werknemers telt, dan ken ik ze niet meer. Daar haal ik nu juist energie uit. Intern en extern willen we persoonlijk blijven.’

Je kunt altijd winnen

Het 15-jarig jubileum wordt later dit jaar op passende wijze gevierd. Hoe precies, dat is ook voor Jeroen nog een verrassing want daar gaat immers de feestcommissie over. Dan willen we tot besluit graag nog weten waar Jeroen het meest trots op is in die afgelopen vijftien jaar. Een serieuze blik: ‘Dat is meteen ook het meest kwetsbare. In 2014 heeft het hoofd administratie voor meer dan een miljoen euro gefraudeerd. Daardoor werden we helemaal teruggeworpen. Dat moment kan ik haast niet beschrijven. Je vertrouwen is beschaamd en je vraagt je af of je eigenlijk nog wel door moet gaan. Dan komt toch die topsportmentaliteit weer boven. We hebben allerlei dingen verbeterd én zijn er zelfs sterker uitgekomen. Zo zie je maar: je kunt altijd nog winnen, hoe groot je achterstand ook is.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Jules van Iperen

< Alle thema's