‘Dit is een fantastische plek’, gaat de vestigingsdirecteur van Renova Tilburg enthousiast verder. ‘Hier ben ik zichtbaar voor klanten en collega’s. Mijn deur staat altijd open. In mijn vorige job was ik verantwoordelijk voor vier verschillende merken en droeg ik vier verschillende petten. Dat houd je niet vol als je het goed wilt doen. Met louter de focus op BMW en MINI is werken een stuk leuker.’
Het is een harde wereld
‘Ik ben een straatvechter’, licht Bob zijn persoonlijke kracht toe. ‘Dat moet je ook zijn, wil je op deze plek binnen een retail organisatie als Renova Group kunnen functioneren. Met straatvechten bedoel ik dat je heel veel tijd en energie moet investeren in je netwerk. Daar moet je letterlijk de straat voor op. Klanten aan je binden is een harde wereld. Voor corona was ik gemiddeld drie avonden per week weg. Ik ontdekte een bruggetje tussen sport en zakendoen. Wanneer ik de parkeerplaats van Hockeyclub Tilburg opreed, waar mijn vrouw al connecties had, zag ik overwegend BMW’s en MINI’s uit het hogere segment. Daar zaten mijn klanten. De eerste jaren had ik geen gezonde balans tussen werk en privé; ik was teveel met werk bezig. Maar thuis moet je het goed geregeld hebben. Een hele belangrijke les.’
Ambitie
Renova Group is een hecht familiebedrijf uit 1961 dat BMW- en MINI-rijders een totaalpakket van diensten en services biedt op vijf locaties in de regio Middenen West-Brabant en Zeeland. Op de locatie in Tilburg-Zuid die pas een half jaar geleden haar deuren opende, werken 55 medewerkers inclusief de backoffi ce die van Breda meeverhuisde naar Tilburg. ‘We willen van dit pand een Experience Center maken en klanten de totale BMW beleving bieden’, legt Bob uit. ‘Uiteindelijk is groei onze ambitie.’ Maar is er natuurlijk veel meer aan de hand in de automotive. Denk aan de transitie naar elektrifi cering waardoor het traditionele businessmodel verandert. Ruim 60 procent van de auto’s die nu bij Renova besteld worden, heeft een stekker.
Duurzaamheid vraagt van je
Bob: ‘Elektrische auto’s hebben geen olie meer nodig. Ze remmen wat harder af op de motor waardoor de banden- en remslijtage minder zal zijn. Daarom richten we ons nu meer op het binden en behouden van onze klanten en werken we met onderhoudscontracten van vijf jaar.’ Toch blijkt nu al dat elektrische auto’s zo ook hun kwetsbaarheden kennen; er wordt immers schade gereden. Renova bundelt haar diensten en voert derhalve ook twee schadebedrijven in Bladel en Goes. ‘Topservice blijven bieden binnen de huidige transitie vraagt iets van je bedrijfsvoering, ook op het vlak van duurzaamheid’, stelt Bob. ‘Dat gaat verder dan de reductie van de CO2 uitstoot. In dit nieuwe pand werken we o.a. met communicerende vaten, een warmtepomp en vloerkoeling. We hebben nog maar één printer op kantoor en proberen zoveel mogelijk te digitaliseren. Dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel binnen onze bedrijfsvoering is, wordt door onze klanten erg gewaardeerd.’
i-Pads op wielen
Bob omschrijft de klassieke automonteur als een uitstervend ras. Daarom is het best lastig om aan goede medewerkers te komen. Aan de andere kant, moderne auto’s zijn intussen een soort i-Pads op wielen en monteurs hoogopgeleide jongens die met laptops, nulletjes en eentjes bezig zijn. ‘Met onze merken zijn we een aantrekkelijke werkgever’, ervaart Bob. ‘Maar er wordt inderdaad veel kennis en kunde van monteurs gevraagd. Sommigen moesten echt opschakelen voordat ze bij ons mochten werken. Gelukkig heeft BMW een eigen Academy waar onze medewerkers intern zeer goed worden opgeleid.’
De mores van millennials
Een andere uitdaging die Bob in zijn job tegenkomt is de levensstandaard van de huidige millennials. Die stellen voldoende vrije tijd op de eerste plaats, hebben al dan niet een gezin en willen ouderschapsverlof. ‘Daar proberen we steeds meer op te anticiperen’, zegt hij. ‘Best lastig voor een bedrijf dat van huis uit een familiebedrijf is met twee eigenaren aan het stuur die het al jaren op de traditionele wijze doen. Maar goed leidinggeven is de juiste mensen om je heen verzamelen en hen je vertrouwen geven. Zie maar hoe je het doet, zeg ik altijd, zolang je je doelstellingen behaalt. Wanneer je als vestigingsdirecteur je eigen visie goed communiceert en meewerkend bent, dan maakt dat veel verschil.’
Cirkels van licht
We zien door de ramen van de ruime showroom het verkeer langs de A58 razen. En het verkeer op haar beurt kan niet om Renova’s glazen huis heen. ’s Avonds lijkt de showroom door cirkels van licht wel op een autopaleis. ‘Mensen hoeven alleen maar de snelweg af te slaan om bij ons te komen’, zegt een trotse Bob. ‘We gaan van lokaal naar regionaal. Een prachtige stap op weg naar groei.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema