Van Gelder Advocaten: Groeien door los te laten

Ondernemer en advocaat Marieke van Gelder (46) heeft vergevorderde plannen om later dit jaar een deel van de bedevaartroute naar Santiago de Compostella te lopen. ‘Heerlijk in mijn eentje en maar zien wie ik tegenkom. De laatste jaren zijn mensen om me heen ziek geworden en weggevallen. Dat zorgt voor het besef: wil ik iets? Dan moet ik dat nú doen.’


Uitgave: Mei-Juni 2022
Thema’s: Advocatuur Zakelijke dienstverlening

Van Gelder Advocaten bestaat deze zomer 17,5 jaar en Marieke zit 22,5 jaar in het vak. Twee jaar geleden besloot ze om met het kantoor te willen groeien. ‘Zodat we meer zaken in behandeling kunnen nemen, minder vaak ‘nee’ hoeven te zeggen en we onze organisatie naar een nog hoger professioneel niveau kunnen brengen.’

Geur van olie en machines

Marieke en haar team werken met name voor ondernemers in de maakindustrie, zorg, kinderopvang en dienstverlening. Was deze spreiding een strategische keuze? ‘Eerlijk gezegd heeft die verdeling te maken met mijn interesses. De zorg zit in mijn hart. Mijn moeder was verpleegster en mijn vader was tweede kapitein op de Henry Dunant van het Rode Kruis. Daarnaast heb ik een fascinatie voor fabrieken en interesse in techniek. En die geur van olie en machines, geeft me altijd een goed gevoel... Daarom vind ik de maakindustrie een geweldige branche. Voor dienstverleners werk ik al sinds het begin.’

Hoe ben ik misbaar?

Door de groei neemt voor haar de noodzaak om misbaar te zijn sterk toe. ‘Voor een aantal klanten werk ik sinds 2001. Die bedrijven groeien ook. Meerdere ondernemers hebben me gevraagd wat er met onze dienstverlening zou gebeuren als ik weg zou vallen. Dat heeft me aan het denken gezet.’ Marieke koos ervoor een MT aan te stellen en een periode met een interim-directeur te werken. ‘Dit zorgt ervoor dat ik me kan focussen op het opleiden van medewerkers, het verbeteren van interne processen en relatiebeheer. En als de organisatie staat, dan kan ik mijn wandelschoenen aantrekken.’

Werkgeluk het summum

Inmiddels bestaat Van Gelder Advocaten uit twintig medewerkers. ‘We hebben een jong team met vooral twintigers en dertigers.’ Zelf behoort ze tot de oudsten in het team. ‘Soms loop ik tegen generatieverschillen aan. Ik ben van vroeger uit gewend dat je als starter fulltime werkt. Jongere generaties zijn veel meer bezig met balans, kiezen voor een 32-urige werkweek. Een mooie ontwikkeling.’ Het aantrekken van nieuwe medewerkers gaat voortvarend. ‘Sinds we werkgeluk bovenaan onze doelenlijst gezet hebben en dat naar buiten toe ook uitstralen, krijgen we ook meer open sollicitaties.’ Werkgeluk bovenaan stellen, betekent ook het benutten van de talenten van medewerkers. ‘Dus ligt netwerken je niet, dan is dat prima.’ Haar doel voor 2023 is doorgroeien naar 25 medewerkers. ‘We willen de vaste juridische partner zijn van nog meer bedrijven in Zuid- en MiddenNederland binnen de specialismen arbeidsrecht, privacy, ICT & compliance, ondernemingsrecht en huurrecht.’ Dat veel medewerkers vier in plaats van vijf dagen werken, wil niet zeggen dat de bereikbaarheid van Van Gelder Advocaten minder is dan voorheen. ‘We zijn altijd bereikbaar. Als er bijvoorbeeld een datalek is dan moeten ondernemers snel handelen en ons ook op zondagochtend kunnen bellen.’

Klankborden en advies

Zelf groeit ze ook. Vooral in loslaten. ‘Ik ben niet meer de werkgever die zegt wat de rest moet doen. Zo komen bijvoorbeeld productontwikkeling voor klanten en kwaliteitsverbetering nu vanuit brainstorms met het hele team. We werken op een andere manier samen. Ik deel mijn plannen en geef medewerkers ook verantwoordelijkheden. Zo zijn er commissies voor kantoorinrichting, jubilea en medewerkersperspectief, een HR-medewerker en een specialist voor marketing en communicatie. Vroeger was ik zelf al die commissies.’ Om te groeien in haar rol als manager schakelde ze Judith in. ‘Judith is als organisatiepsycholoog al een tijd bij het kantoor betrokken. Tot mei was ze dat ook als interim-directeur. Ze neemt het team mee in de groei en de daarbij behorende veranderingen en adviseert me op strategisch vlak. Dat blijft ze de komende tijd ook nog doen vanuit een adviserende rol op afstand. Ik raad het elke groeiende ondernemer aan om waar nodig een interim directeur aan te stellen om jou van advies te voorzien en het team bij de veranderingen te ondersteunen.’

Het is weer tijd

Het jubileum dat dit jaar gevierd wordt met kantoor is een mooi moment om even stil te staan. ‘Ik ben trots op de keuzes die we gemaakt hebben, trots op de fijne mensen die hier werken. We gaan er van uit het jubileum op een passende manier na de zomer te vieren. Met klanten, medewerkers en andere relaties. De Commissie Jubileum is daar al druk mee bezig.’ Ze constateert dat haar drive veranderde. ‘Toen ik 22,5 jaar geleden begon, lag mijn focus op de inhoud. Ik wilde de beste advocaat zijn. Nu ben ik bezig om uit de inhoud te gaan en me toe te leggen op relatiebeheer en op het coachen van jonge medewerkers. Ik heb weer tijd om koffie te drinken met ondernemers – ook als er geen zaak loopt.’ Als alle ideeën uit haar hoofd met haar team zijn gedeeld, trekt ze haar wandelschoenen aan. ‘Onderweg naar Santiago de Compostella zal ik stilstaan bij de periode die achter ons ligt, want dat doe ik nu nog te weinig.’

Marieke's persoonlijke tips voor groeiende ondernemers

Aan: Groeiende ondernemers.
Van: Marieke. Voor als je in de lift zit.

• Stel een interim-directeur aan die de interne processen met jou verbetert en de medewerkers meeneemt in de veranderingen;
• Ook advies op strategisch vlak is onontbeerlijk tijdens groei;
• Tuig een helder en transparant salarishuis op zodat medewerkers weten welke doorgroeimogelijkheden er zijn;
• Leg verantwoordelijkheden neer in de organisatie, bijvoorbeeld door commissies samen te stellen met eigen budgetten.

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's