‘Hoe ik hierin gerold ben?’ reageert Dennis Boeren vanaf sporthal De Slagen. Samen met een team van elf man tuigen ze een theatervoorstelling op voor die avond. Want hoe een sporthal tot een sfeervol theater wordt, weten zij als geen ander.
Doei MT, hoi DJ
‘Vanuit mijn vorige functies in het MT kwam er wel eens van hogerhand een beslissing die jij moet verantwoorden naar mensen in de organisatie’, gaat de commerciële man verder. ‘Dan ga je in sommige gevallen iets uitdragen waar je compleet niet achter staat. Daar kreeg ik persoonlijk steeds meer moeite mee. Ik wilde doen waar ik achter stond en een andere werkgever zijn. Bij ons zijn mensen geen nummers. Geen hiërarchie.’ Vanuit zijn eerdere hobby als DJ was de stap naar de audiovisuele evenementenwereld best voor de hand liggend. En wie reikte de plaatjes aan wanneer Dennis plaatjes draaide? Vriend Patrick van der Pol, die de administratie en artiestenplanning bij Fabulous Rental voor zijn rekening neemt. ‘Samen traden we op als het duo Audio & Co’, vertelt Patrick. ‘We hadden er destijds nog gewone banen bij. Maar toen mijn garage te klein werd voor alle licht- en geluidsapparaten en we in de loods van vriend Stefan terecht konden, ontstond het plan om met z’n drieën Fabulous Rental op te richten. Beste keus ooit. Het voelt totaal niet als werk.’
Unieke sfeer en laatste eer
Fabulous Rental ontzorgt opdrachtgevers op het gebied van licht, geluid en video in het middensegment. Ze neemt opdrachtgevers aan de hand mee door een stukje vergunningaanvraag, tekenen, de benodigde elektra... Kortom: zaken ter voorbereiding. Daar komt event-opbouw en -afbouw bij. Fabulous Rental doet bedrijfsevenementen tot 500 tot 1.000 man, plus publieksevents zoals festivals. Dat gaat al gauw om 5.000 gasten en alles ertussenin. Opvallend: ook uitvaarten voor de exclusievere uitvaartverzorgers. ‘Die doen dat niet in een crematorium, maar huren een theaterzaal voor de dienst plus bijvoorbeeld live muziek’, licht Dennis toe. ‘Veel persoonlijker, maar technisch complexer. Geen punt: we houden van technisch complex.’ Dennis krijgt dan ook regelmatig klussen uit eigen regio van Theater De Leest in Waalwijk, Het Klavier in Kaatsheuvel en Den Bolder in Waspik. Naast landelijke activiteiten voor boekingsbureaus voor bands en artiesten, is het bedrijf vaste partner van RKC Waalwijk.
Wow
Maar wat maakt deze club dan uniek? ‘Veel bedrijven hebben al kwantiteit’, zegt Stefan van der Gouw, ‘Maar ons hele team probeert altijd dat ene stapje extra. Door verder te denken, gaan voor niets minder dan een wow-sensatie. Materialen kan iedereen kopen; mensen niet. Daar zijn we ook zuinig op.’ Stefan – die zich bezighoudt met de algemene planning, events en programmeringen – gelooft in niet aldoor kiezen voor gebaande paden. Dat vraagt creatief zijn. ‘Klopt, daar proberen we mensen in te stimuleren. Sterker: daar selecteren we op. Hard werken is top, maar mensen die snappen wat klanten willen en nóg meer weten waar te maken, die zijn voor ons nog beter.’
Vind je nergens anders
Wat Fabulous Rental verder uniek maakt is een eigen verkoopafdeling, eind vorig jaar opgericht. Wie licht- en geluidsmaterialen wil kopen komt al gauw bij Eric Verstijlen (59) uit. ‘Klanten kunnen op elke hoek van de straat aan producten komen, maar een zevental merken zijn bij ons exclusief’, vertelt de salesman, die niet met een orderpakket aan de deur komt, maar relaties onderhoudt. ‘Een klant zei laatst dat hij online iets goedkoper kon kopen dan bij ons. Ik zei: prima, maar als er iets is moet je hen bellen en niet ons. Die persoonlijke service was hem toch meer waard. Wij zijn geen dozenschuivers; we weten exact wat er in die dozen zit.’
Haal ‘m door een ringetje
Door frequent onderhoud zien de materialen zoals luidsprekers en podiumonderdelen van Fabulous Rental er altijd uit om door een ringetje te halen. En omdat het bedrijf niet zo heel groot is, zorgt flexibiliteit ervoor dat last-minute events snel kunnen worden opgepakt. Korte lijntjes, niet ingewikkeld doen. Zo doen ze dat bij Fabulous Rental. ‘Plus: vaak hoor je dat technici niet de grootste communicators zijn, maar die van ons wél’, zegt Dennis. ‘Dat horen we ook van onze klanten terug. Beschouwen we als groot compliment. Sommige opdrachtgevers willen een mooi event voor minder geld. Begrijpelijk, het leven is duur. Dan gaan we zitten en we schetsen en schuiven en delen de boel logischer in. Zonder afbreuk te doen aan het event welteverstaan. Dan lukt het ons soms om tot 40 procent te besparen.’ Als dat geen meedenken met de klant is.
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA