Die visie gaat niet alleen over groei en verduurzaming, maar ook over haar medewerkers. Ze is trots op hen. Zoals vorig jaar toen haar man Henk van Verseveld (60), mede-eigenaar, een hartinfarct kreeg.
Schakelen
‘We zaten op een camping in Spanje toen dit ons overkwam’, vertelt Diana openhartig. ‘Omstanders wilden de dokter bellen, maar ik stond erop dat de ambulance kwam. Daar heb ik achteraf goed aan gedaan. Volgens de artsen had het geen vijf minuten langer mogen duren of mijn man was er niet meer geweest.’ Diana bracht haar familieleden direct op de hoogte en nam contact op met de medewerkers in de werkplaats. ‘Ik moest enorm schakelen, heb de jongens op ruim 1500 kilometer afstand aangestuurd. Gelukkig hebben ze het allemaal uitstekend opgepakt.’ Henk herstelde van zijn operatie en gaf te kennen vooral nog leuke dingen voor zijn bedrijf te willen doen. Met die duidelijkheid ging Diana met de club om tafel zitten. Casper Wouters en Dennis Hozeman werden aangesteld als respectievelijk COO Nederland en COO Polen en namen de eerdere accountancy taken en klantrelaties van Henk over. Diana’s focus kwam op de algehele bedrijfsvoering te liggen. Nu, een half jaar verder, lijkt iedereen perfect op z’n plek. Ook Henk heeft zijn nieuwe roeping gevonden: het verhandelen van onderdelen van oudere motoren, aangevuld met een webshop.
CO2 footprint
DSP houdt zich bezig met onderhoud en herstel van motoren, transmissies, aggregaten en andere hydraulische producten. Het bedrijf bestaat dit jaar twintig jaar en telt vijfenveertig medewerkers. Behalve het opzetten van de nieuwe losse tak door Henk, is er onlangs ook een bedrijfshal aangebouwd van 850m2 met ruimte voor de revisie van nog grotere motoren. Maar DSP kijkt ook over grenzen heen en ziet fraaie uitbreidingskansen in Europa. Denk aan landen als Spanje en Duitsland. Vorig jaar werd door hen al DSP Polen opgestart. ‘Veel treinen rijden nog op diesel’, legt Diana uit die MTS Werktuigbouwkunde studeerde en dit aanvulde met HBO Technische Bedrijfskunde. ‘Daar valt voor ons winst te behalen, maar wel met oog voor verduurzaming. Wij willen de CO2 footprint zoveel mogelijk beperken.’ Speciaal hiervoor is DSP een onderzoek gestart naar tractiemotoren versus mechanische motoren en biobrandstof versus fossiele brandstoffen. Ook ziet DSP kansen in de scheepvaart en liet het ook hier weer haar lef om te ondernemen zien. DSP Marine staat namelijk al in de kinderschoenen.
Loyaliteit
Voor groei en continuïteit als stip op de horizon, is een sterk team nodig. Diana is zich hier helemaal van bewust en wijst op het belang van een goede wisselwerking. ‘Loyaliteit komt van twee kanten’, legt ze uit. ‘Wat er ook gebeurt, ik zal niemand laten vallen. Als iemand niet lekker in zijn vel zit, zoeken we een oplossing. Dat krijg ik ook terug. Ik vind het voor de toekomst erg belangrijk om kennis over te dragen aan de jongere garde. Ik voel me trots als ik zie hoe sommige jongens gegroeid zijn in hun vak, vanaf het moment dat ze bij ons binnenkwamen.’ Zo ook Casper Wouters die vijf jaar geleden als stagiair bij DSP zijn opwachting maakte. ‘Diana is een sparringpartner tegen wie ik open en eerlijk kan zijn’, legt Casper uit die vorig jaar COO Nederland werd. Hij studeerde overigens net als Diana Technische Bedrijfskunde aan Avans. ‘Ze leert me om organisatorisch te denken en leiding te geven. Henk op zijn beurt brengt me de kneepjes van het vak bij op het gebied van techniek en sales.’ Casper krijgt duidelijk the best of both worlds mee. Vanuit zijn functie als COO zet hij de komende jaren in op internationalisering van DSP en op verjonging van de werkplaats. ‘In werkgroepen brainstormen we over manieren waarop we jongeren kunnen enthousiasmeren voor het vak’, gaat nen enthousiasmeren voor het vak’, gaat nen hij verder. ‘We investeren ook in de medewerkers door het bieden van opleidingen. Eén van onze beste monteurs kwam hier binnen als kok. Wat hij meebracht was motivatie. Dat zien we graag.’
Thuis
Casper zoekt zijn kantoor weer op en Diana schenkt nog een bekertje thee in. ‘Het gaat helemaal goedkomen met ons mupke’, zegt ze vol vertrouwen terwijl ze hem nakijkt. Ze had vroeger ook best vrachtwagenchauffeur willen worden, maar dan wél internationaal. Om de vrijheid op de weg en om het avontuur. Maar je hoort haar niet klagen. Sterker, DSP hoort gewoon bij haar. ‘Als ik door de werkplaats loop, ben ik thuis’, zegt ze met een brede glimlach. ‘De geuren, materialen, vooral de jongens. Dit is mijn wereld. En dat krijg ik aan geen vrouw uitgelegd. De meiden die bij ons werken hebben trouwens ook een no-nonsense mentaliteit. Maar wél familiair. Zo zit onze bedrijfscultuur in elkaar en zo wil ik het heel graag houden.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema