Max ICT: Ik laad me op aan onze mensen

‘We groeiden gestaag, gemiddeld met zo’n 20% per jaar. Stapje voor stapje en naar volle tevredenheid. Totdat de eerste lockdown een feit was.’ Jeroen van Daalen (42) eigenaar van Max ICT zag zijn omzet tijdens de crisis exploderen.


Uitgave: Mrt-Apr 2021
Thema’s: E-commerce Software ICT ICT-ondersteuning

Jeroen startte het e-commerce bedrijf, gespecialiseerd in de online verkoop van hard- en software, in 2007. Acht jaar later werd Max ICT uitgeroepen tot ‘Tilburgs bedrijf van de maand’, omdat het ondanks tegenslagen en een krapte in de arbeidsmarkt een van de snelste groeiers in zijn soort was. Jeroen: ‘We waren dus wel wat gewend. Maar toen de regering afgelopen jaar opriep om zoveel mogelijk vanuit huis te gaan werken, bleek dat niet alleen een startschot voor het hamsteren van wc-papier.’

Rollercoaster
‘Normaal verkopen we gemiddeld  rond de 100 webcams per week, nu werden dat er opeens 3.000. Laptops, printers, headsets, muizen, toetsenborden, monitoren, koffi ezetapparaten; ze gingen als warme broodjes over de toonbank. De telefoon stond roodgloeiend en het magazijn ramvol pallets. Allemaal spullen die nog uitgepakt, gecontroleerd, ingeboekt en verstuurd moesten worden. Als organisatie kun je je, alleen al qua logistiek, op zoiets excessiefs niet voorbereiden. Elke schakel verzuipt bijna per direct. Ik bevond me plotseling in een overweldigende rollercoaster.’ 

Tweede lockdown
‘Ook de tweede lockdown veroorzaakte een tsunami, waarvan de golven zelfs een stukje hoger reikten. Het speelveld veranderde compleet. We kregen grote projectaanvragen van scholen en bedrijven. Die wisten inmiddels op welke regeringssteun ze konden rekenen en durfden te investeren.’ Jeroen had er een dubbel gevoel bij: ‘Aan de ene kant was dit natuurlijk een jongensdroom: in 14 jaar tijd van een zolderkamertje naar de grootste e-commerce club van Tilburg. Aan de andere kant: hoe los je zoiets op? Zelf ging ik dag en nacht werken. Mocht ik dat ook van onze mensen verlangen?’ 

Vereende krachten
‘De echte kanjers op wie je dag en nacht kunt steunen, vallen nu extra op en worden extra beloond. Binnen een halfjaar tijd verdubbelde ons personeelsbestand naar 65 personen. Maar we hebben nog steeds mensen nodig, dus besloten we een bonus uit te loven aan iedereen hier die een nieuw, succesvol personeelslid aanbrengt. Bijvoorbeeld de vriend van Lisanne, één van onze marketingpareltjes. Hij heeft normaal een baan in de horeca, zat nu dus werkloos thuis en kwam bij ons werken. Omdat hij via Lisanne al veel van de bedrijfscultuur had meegekregen, voelde hij zich snel op zijn gemak.’ Jeroen vertelt dat de voorraad binnen korte tijd verviervoudigde. ‘De oppervlakte van ons magazijn was niet meer toereikend. Gelukkig kon ik aan de overkant twee hallen huren. De eerste van 1.250 m2, die we binnen een maand met vereende krachten hebben ingericht, staat al vol. Omdat onze inkoop is gebaseerd op data van klantbehoefte, weet ik dat ook de tweede hal binnenkort in zijn geheel benut zal zijn.’

Familiaire bedrijfscultuur
‘Dat ons personeel de allerbelangrijkste schakel vormt, wordt nu meer dan ooit bevestigd. Als werkgever moet ik actief bezig blijven om de afstand te overbruggen. Weten wat er, ook privé, speelt. Zelf in gesprek gaan en trainingen geven. Bij Max ICT heerst een familiaire bedrijfscultuur. De slogans ‘Eén team-één taak’ en ‘We doen het samen’ zijn niet alleen kreten op papier. We geven er daadwerkelijk inhoud aan. Zo worden nieuwe mensen onder andere door middel van een strippenkaart ingewerkt. Elke strip vertegenwoordigt een afdeling waarop wordt meegedraaid, zodat je weet wat het werk van je collega’s inhoudt. Iedereen, van hoog tot laag, moet sowieso kunnen bijspringen op logistiek gebied.’

Carnaval-meets-Valentijn
‘Verder worden medewerkers goed gefaciliteerd voor wat betreft persoonlijke ontwikkeling, ergonomisch meubilair, gezondheid en gezelligheid. Dat moet ook wel want we vragen veel van onze mensen. Zo hebben we hier een eigen sportschool met personal trainer  en hielden we tot voor kort iedere maand een uitgebreide borrel, compleet met foodtrucks. Die bijeenkomsten vervangen we nu door online evenementjes, zoals bingo. Laatst organiseerden we zelfs een Carnaval-meets-Valentijn drive through, waarbij iedereen een feestpakket op mocht halen met Champagne, broodjes, slingers en confetti. Plus instructies en muzieksuggesties om thuis met het gezin een feestje te bouwen.’ 

Geen interne politiek
‘Zulke activiteiten dragen bij aan de saamhorigheid. Maar het belangrijkste is dat mensen bij Max ICT oprechte waardering krijgen en het gevoel dat hun werk impact heeft. Dat ze ertoe doen. Er is hier geen sprake van interne politiek. Vanuit die cultuur floreert iedereen op zijn of haar eigen manier en tempo. En ik meen het: die sfeer doet me meer dan de omzetcijfers. Ik laad me op aan de energie van onze mensen. Dankzij hen komt het goed.’

Logistieke medewerkers opgelet!
Jeroen: ‘Lees dit artikel om een idee te krijgen van de sfeer binnen ons snelgroeiende bedrijf. Lijkt het je leuk om bij de dynamische familie van Max ICT te komen werken? Je bent meer dan welkom om te komen kennismaken, dus neem gerust contact met ons op voor een afspraak.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's