IT Support Groep ondersteunt mkb’ers met ICT-oplossingen op het gebied van slimmer werken met Offi ce 365, systeembeheer en security in de cloud en op locatie. ’Ik begon 22 jaar geleden alleen. Een van de eerste medewerkers die ik aannam na anderhalf jaar was Raymond.’ Leuk feitje: Raymond Bras is als manager systeembeheer nog altijd onderdeel van het bedrijf. De aansluiting bij hallo, biedt hem ruimte voor een stap omhoog naar de functie van operationeel directeur. Salesmanager Marc Franken, 12,5 jaar in dienst, is commercieel directeur geworden. Joost is sinds de aansluiting in mei 2021 als vestigingsdirecteur onderdeel van het leiderschapsteam van hallo,.
Lokale aanwezigheid
De aansluiting bij hallo, zorgt voor een groei die hij met zijn ene vestiging nooit zo snel had kunnen realiseren. Joost: ‘Ik groeide jaarlijks met 20 tot 25 procent, had 40 medewerkers in dienst; we waren toe aan een volgende stap. De markt en klantbehoeften veranderen. Bedrijven met meerdere locaties verspreid door het land of met vestigingen in het buitenland hebben behoefte aan lokale aanwezigheid en kozen daarom voor grotere IT-dienstverleners.’ Als onderdeel van de hallo,- groep kunnen zij dat nu wel bieden.
DNA match: gevonden
Joost verkende allerlei groeimogelijkheden. ‘Het is een lang proces geweest. Ik heb met veel eigenaren van kleinere ITbedrijven gepraat over een overname. Maar die weg inslaan… Het voelde niet goed. Noem het onderbuikgevoel. Het past niet bij me.’ Ook kwam hij in contact met grotere partijen. De hallo,-groep stak daar met kop en schouders bovenuit. ‘Wij zijn de zesde vestiging in Nederland. Ook hebben we vestigingen op de Antillen en in Spanje.’ Belangrijker nog zijn het matchende DNA en de klantenkring met mkb’ers in allerlei soorten en maten. Lot besliste anders Joost vertelt zijn verhaal met een brede glimlach. Hij is overduidelijk enorm blij met deze stap. ‘Maar het was een eenzame reis. De eerste maanden heb ik er niet over gesproken. Ik wilde geen onrust veroorzaken en eerst zeker weten welke weg ik zou inslaan. Uiteindelijk heb ik een externe adviseur in de arm genomen om me te begeleiden.’ Het hele traject duurde een jaar. Het managementteam, met onder andere Marc en Raymond, reageerde positief. ‘Zij wisten ook al een tijd dat we harder moesten gaan groeien. Mijn nieuws was geen verrassing.’ Volgende stap was het informeren van de overige medewerkers. ‘Ik had een zaal geboekt in het Willem II-stadion zodat ik het, met inachtneming van de coronaregels, persoonlijk kon vertellen.’ Het lot besliste anders. ‘Ik moest twee dagen voor de bijeenkomst in quarantaine. Uitstellen kon niet, omdat de handtekeningen al gezet waren en het nieuws naar buiten zou worden gebracht.’ Op zijn scherm zag hij veel schrikreacties. ‘Iedereen dacht meteen: wat betekent dit voor mijn baan, mijn klanten, mijn projecten? Ik heb alles zo goed mogelijk uitgelegd en benadrukt dat veel hetzelfde blijft, zoals onze locatie en klanten. Dat er niemand ontslagen wordt en we mensen blijven aannemen.’ Wat wel verandert is de mate van effi ciency, delen van kennis en samenwerking met mensen van andere hallo,-hubs.
Meer dan klaar voor
Deze stap en Joost zijn nieuwe rol nieuwe rol creëren ruimte voor de ambities van Raymond en Marc. ‘Zij kunnen hun ondernemerschap nu verder ontwikkelen.’ Marc reageert: ‘We zijn er meer dan klaar voor om de dagelijkse leiding over te nemen. We staan al meerdere jaren naast Joost, bouwen al een tijd samen aan het bedrijf.’ Ze gaan dan ook geen compleet andere koers varen. Raymond: ‘We zijn jaren het clubje van Joost geweest. Hij was er vrijwel altijd. Dat was voor sommigen de eerste maanden wennen. Hij zat bijna nooit in zijn eigen kantoor maar tussen de mensen. Ook wij zitten daar het liefste. Joost blijft aan boord in een adviserende rol.’ Marc geeft aan dat je ondernemerschap niet uit een boekje kunt leren. ‘Ik vind het dan ook prettig dat we kunnen blijven toetsen hoe Joost tegen zaken aankijkt.’ Niet alleen zij groeien door. Raymond: ‘Een aantal jongens zat aan hun top en kan zich nu verder specialiseren. Ook werken ze nu met collega’s van andere hubs die op hetzelfde level zitten.’ Marc: ‘Ze kunnen nu echt hun passie achterna, bijvoorbeeld de diepte in met security.’ Als groep is hallo, bezig met de ontwikkeling van een traineeship. Joost: ‘Een mooie ontwikkelmogelijkheid voor starters. Als klein bedrijf kun je zoiets niet.’ Wat blijft zijn de uitjes met het eigen kantoor. Joost: ‘En daar komen gezellige landelijke activiteiten bij.’ Ook als hallo, Tilburg blijven ze netwerken en verbinden bij Willem II, de Trappers, Prise d’Eau en de BOB Borrels. Joost: ‘Dat doen we alleen met een ander jasje, of misschien in onze hallo,-sweaters.’
Via hun eigen podcast: IT Support Cast delen techneuten van hallo, Tilburg hun kennis en ervaringen. Het aantal luisteraars groeit elke maand. De IT Support Cast is te beluisteren via Spotify: https://spoti.fi /35lkoaz of via jouw favoriete podcast-app.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema