Van de begane grond in een industrieel pand naar de zesde verdieping in een modern, oogstrelend gebouw aan Brabants belangrijkste verkeersader, je zou van minder enthousiast worden. Judith Peeters (Regional Director) en Barbara Boeijkens (Business Manager Tilburg) vertellen waarom ze de overstap maakten en waarom hun keuze op EnTrada viel. Adriaan Molenschot (Directeur HVBM Vastgoed) legt op zijn beurt uit waarom HVBM Vastgoed besloot het pand te bouwen op een moment dat de bancaire crisis losbarstte.
Regionale binding
“Op een gegeven moment beantwoordt een gebouw niet meer aan de doelstellingen en de uitstraling die je beoogt”, stelt Judith. Dat is niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat wij vijftien jaar geleden een regionaal wervings- en selectiebureau waren en inmiddels onderdeel zijn van een wereldwijd concern.” “Het mooie is dat wij het beste van die twee werelden hebben weten te bewaren”, vult Barbara aan. “Onze naam, merk en uitstraling ogen academisch en wat kandidaten betreft, vormt dit juist onze wervende kracht. Voor onze klanten echter telt vooral dat wij regionaal geworteld zijn (de ons-kent-ons-cultuur), over een groot netwerk beschikken en een stabiel (vertrouwd) team hebben met weinig verloop. Wij koppelen als het ware een internationale reputatie aan de Brabantse cultuur en de zachte ‘g’. Het maakt dat wij de taal van klanten én kandidaten spreken en al jaren succesvol zijn in het begeleiden van de in-, uit- en doorstroom in een bedrijf.”
Specialistenwerk
“Toch wordt het steeds moeilijker om de juiste kandidaat op de juiste plaats te krijgen”, vervolgt Judith. “Dat komt onder andere doordat kandidaten zich steeds meer in de social media begeven. Vijftien jaar geleden kregen wij nog postzakken en faxen met cv’s binnen; anno 2012 is dit ondenkbaar. Kandidaten zijn tegenwoordig vooral multimediaal actief; het impliceert dat je ze ook via die kanalen moet zien te benaderen. Het verklaart mede waarom ‘werving’ (en selectie) écht een vak apart is, maar dat geldt eigenlijk evenzeer voor ‘assessment & development’ waar het gaat om de in-, door- en uitstroom van medewerkers in het bedrijf. Onder (fi nanciële) druk nemen ondernemers het proces van instroom, doorstroom en uitstroom soms zelf ter harte. Dat is een gemiste kans. Zoals je een fi nancieel expert inschakelt voor je boekhouding, kun je immers ook werving en selectie beter overlaten aan specialisten. Dat wij altijd de juiste match tussen klant en kandidaat vinden, is daarvan het mooiste bewijs.”
Uitzicht
“Toen wij op zoek gingen naar een passende locatie, stond het vast dat het een landmark moest zijn. Bovendien moest het gebouw een herkenbare, krachtige, onderscheidende uitstraling hebben, goed bereikbaar zijn en over voldoende parkeerplaatsen beschikken. Onze criteria waren dus niet de minste. EnTrada beantwoordde echter niet alleen aan alle vereisten maar overtrof ze zelfs! Ik denk bijvoorbeeld aan de LED markers en het ongeëvenaarde uitzicht over Brabant.” “EnTrada is inderdaad uniek in zijn soort”, valt Adriaan Molenschot (HVBM Vastgoed) Judith bij. “Dat is ook de reden waarom wij besloten het op eigen risico te bouwen op een moment dat dit economisch gezien allesbehalve vanzelfsprekend was. Het project begint eigenlijk medio jaren negentig toen ABAB de wens uitte hier haar hoofdkantoor te vestigen. De lokale en provinciale overheid wilde echter enkel toestemming geven als het gebouw - samen met dat aan de overkant - als toegangspoort tot Tilburg fungeerde. Omdat ABAB de vooropgestelde ruimte onmogelijk alleen kon invullen, namen wij vanuit onze kennis en expertise het project van hen over. Het zou nog drie jaar duren voordat alle vergunningen rond waren en toen dit eenmaal het geval was, brak de bancaire crisis uit. Met enkel ABAB als toekomstige huurder, besloten we toch door te gaan; een gebouw ls EnTrada verhuurt zichzelf wel als het er eenmaal staat, was de gedachte. Dat is inderdaad ook gebleken, want inmiddels is twee derde van de beschikbare oppervlakte verhuurd.”
Flexplek langs de snelweg
“Vandaag verwelkomen we dus Hays. Wij zijn erg blij met hun komst want Hays is precies het soort huurder dat wij voor ogen hebben: het is een zakelijke dienstverlener met een sterke uitstraling.” Adriaan betoogt dat geïnteresseerde bedrijven niet per se een volledige etage hoeven te huren. “Op de begane grond en de eerste verdieping kunnen ondernemers bijvoorbeeld kantoorunits van een kleinere afmeting huren. Daarnaast overwegen wij om één à twee verdiepingen te reserveren voor het nieuwe werken. Ik denk daarbij aan zelfstandige topprofessionals die in een andere omgeving dan thuis (lees: stijlvoller) willen werken. Een flexplek langs de snelweg waar medewerkers van grote bedrijven met elkaar of met klanten kunnen afspreken of een broodje kunnen eten. Als je de keuze hebt tussen een wegrestaurant of een eyecatcher als EnTrada, is die volgens mij snel gemaakt, denk je niet?”