‘Serieus, als ik een printje van een offerte uitdraai, dan schrik ik’, gaat de eigenaar verder. ‘Het klopt prijstechnisch allemaal, maar wát een prijsstijgingen. Absurd gewoon.’
Omlaag die loonbelasting!
‘Renovatiewerkzaamheden zullen minder worden, want de particulier kan die op den duur niet meer betalen’, gaat Arno verder, nu 35 jaar werkzaam binnen het bedrijf. ‘Als oplossing voor de infl atie komt de overheid met loonsverhogingen. De particulier moet dus nóg meer ophoesten. Lood om oud ijzer. De oplossing? Simpel, de loonbelasting moet omlaag. Dan houdt men netto meer over. Dat zal de consument in elk geval niet méér kosten.’
Tegenneetuurlijk
De Glascentrale levert en plaatst glas voor de zakelijke en particuliere markt. 24/7. Trots is het altijd geweest op het nakomen van afspraken. Nog steeds. ‘Maar waar we eerst vier dagen op isolatieglas moesten wachten, zijn dat nu wel zes tot acht weken’, zegt hij. ‘Zakelijke partijen begrijpen dat wel, particulieren iets minder.’ Gelukkig heeft de ondernemer het zo druk dat hij onlangs een offertestop invoerde. Iedereen slaat immers aan het isoleren vanwege de hoge energiekosten. Geheel tegen zijn natuur in om nee te zeggen, genieten schadeklussen nu prioriteit.
Elixer der jeugdigheid
Het vak van glasspecialist verveelt hem nooit, ook al denkt de jeugd daar volgens Arno anders over: ‘Die heeft andere ambities, stelt hogere eisen dan vroeger. Eentje ging na een dag weer weg omdat hij alleen maar op de kraan wilde zitten. Een ander kapte er afgelopen winter na een dag al mee omdat hij het buiten te koud vond. Het werk moet tegenwoordig goed betalen én leuk zijn. Daar draag ik als werkgever graag aan bij. Maar het echte plezier maak je toch zelf, samen met jouw collega’s en klanten.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN