RKC Waalwijk: Zo presteer je het maximale met minimale middelen

‘Voetbal is hier het aller-, allerbelangrijkste’, vertelt Rob de Groot (39), sinds een jaar commercieel directeur bij RKC Waalwijk. ‘Maar we zijn hier elke dag weer bezig om te zorgen dat men meer reden dan alleen het voetbal heeft om het Mandemakers Stadion te bezoeken. In de regio De Langstraat is relatief weinig te doen, dus voor ons liggen er kansen in het bieden van een dagje weg voor jong en oud.’


Uitgave: Mrt-Apr 2023
Thema’s: Businessevent Zakelijke dienstverlening

Net als Rob is ook algemeen directeur Frank van Mosselveld een geboren en getogen Waalwijker. ‘Samen met technisch directeur Mo Allach heeft hij RKC Waalwijk geprofessionaliseerd en uitgebouwd. De visie van de club is heel helder: met minimale middelen het maximale presteren. Op budget kunnen we niet winnen van andere Eredivisieclubs. Wel bieden we optimale randvoorwaarden; voor de spelers, medewerkers en bezoekers. We zijn een familieclub en willen dat in alles uitstralen.’

Businessclub nieuwe stijl

De businessclub van RKC Waalwijk, met de business-lounge als thuishonk en ruim 300 leden, is belangrijk voor de club. ‘Meer leden betekent meer inkomsten voor de club. Daarom steken we veel tijd en energie in hetgeen we kunnen bieden aan onze partners. Bedrijven willen bij ons netwerken, relaties meenemen naar voetbal op het hoogste niveau en gezelligheid. Wij hebben nauw contact met partners, waardoor we weten wat er speelt en ze aan elkaar kunnen koppelen zodat ze daadwerkelijk zaken met elkaar doen. Ook organiseren we buiten de wedstrijden om verschillende netwerkevenementen zoals een Golfdag of Champions Leaguetrip. Daarnaast is het natuurlijk van meerwaarde als je een klant mee kunt nemen naar onze thuiswedstrijden tegen bijvoorbeeld Ajax, PSV of Feyenoord.’

Ladies Night

Toch is het bieden van een middag of avond uit misschien wel de belangrijkste reden voor het succes van deze businessclub. ‘Wij organiseren thema-evenementen rondom wedstrijden. Een voorbeeld hiervan is de Ladies Night die we op 1 april organiseren, wannneer we tegen Vitesse spelen.’ Die avond pakt de club uit met artiesten, een modeshow en er valt zelfs een diamant te winnen dankzij partner Gassan Diamonds. ‘Uiteindelijk willen mensen een bijzondere avond in een sfeervolle ambiance. Zeker na de recente verbouwing kan ik wel zeggen dat we die te bieden hebben.’

Zakelijke apotheose

Onlangs investeerde RKC Waalwijk in een verbouwing van de businessruimtes. Er verdwenen wanden zodat er vanuit de hele businessclub zicht is op het veld en twee gloednieuwe ronde bars maken de ruimte sfeervol. ‘Er is natuurlijk altijd sprake van verschillende niveaus van hospitality die gekoppeld zijn aan aparte ruimtes. Door deze verbouwing hebben we de ruimte niet alleen sfeervoller gemaakt, maar krijg je veel meer het gevoel dat je in een ruimte bent, zonder dat de exclusiviteit vervalt.’ Hiermee doelt Rob op het prachtige messing gordijn dat het mogelijk maakt de ruimtes af te scheiden. ‘Wanneer het feest na de wedstrijd losbarst, gaat het gordijn open en kan iedereen gaan en staan waar men wil. Dit wordt zeer positief ontvangen door onze partners. Ik durf te zeggen dat dit een van de mooiere businessrooms van de Eredivisie is.’ Hij gaat ook meer inzetten op het verhuren van ruimtes buiten de wedstrijden om. Door de fl exibiliteit kun je hier zowel een zakelijke event als een feest organiseren.

Voeden van talent

Rob werkte eerder in commerciële functies bij onder andere recruitmentbureau Michael Page en negen jaar bij voetbalclub Feyenoord. Bij RKC Waalwijk startte hij begin 2022 in zijn rol als commercieel directeur. ‘Voor mij als Waalwijker is het natuurlijk ontzettend mooi om voor deze club te werken.’ Bij RKC krijgt talent veel kansen. ‘Wij geloven erin, wanneer je passie en drive hebt en bereid bent te investeren in je ontwikkeling, dat je de rest kunt leren. Ook ik had niet alle ervaring die hoort bij mijn functie en dat maakt mijn rol erg uitdagend en leerzaam.’ Rob geeft leiding aan een team van accountmanagers, maar ook aan horeca-, marketing- en communicatiemedewerkers. Gevraagd naar zijn grootste uitdaging antwoordt hij: ‘Mijn aandacht verdelen over afdelingen die met compleet andere dingen bezig zijn… Dat was nieuw voor me. Dit werk geeft me ontzettend veel energie. Het is uitdagend. Sparren met collega’s en met mensen uit mijn netwerk binnen en buiten de voetbalwereld is daarbij onbetaalbaar.’

< Alle thema's