Van de Sanden Schoonmaakdiensten: Ons maak je niets wijs

Sinds hij en zijn ex-vriendin aan het roer staan, groeit het bedrijf als kool. Supergaaf natuurlijk, groter worden. Maar dat vraagt wel wat van je. ‘Je hebt geen draaiboek. Je moet het allemaal zelf uitvinden’, zegt Joep van de Sanden (31). ‘Gelukkig kunnen we voldoende sparren met andere ondernemers’. ‘Joeps ouders zijn supertrots en niet jaloers’, vult Loesje Bakkers (36) aan. ‘Het was nooit hun ambitie zo groot te worden.’


Uitgave: Mrt-Apr 2023
Thema’s: Schoonmaakbedrijf Zakelijke dienstverlening

‘We zijn gaan kijken naar wat het bedrijf nu nodig heeft’, gaat Joep, nu bijna drie jaar eigenaar directeur, verder. ‘Want een paar auto’s zijn een heel wagenpark geworden. Meer materieel vraagt om de juiste inkoop. Mensen en projecten moeten worden begeleid. Ik schrok ervan hoe weinig je dan nog bezig bent met ondernemen. Onze core is schoonmaak en reiniging, maar daar stond ik op een gegeven moment ver bij vandaan. Ik voelde me steeds meer een manager. Loesje en ik staken onze koppen bij elkaar en stelden onszelf de vraag: wat geeft mij energie?’


Elkaars exen en loslaten

Ze verdeelden de rollen en er kwam een duidelijke shift in diensten. Loesje richt zich op de schoonmaaktak en Joep, tweede generatie in het familiebedrijf, neemt de glasbewassing en specialistische reiniging onder zijn hoede. ‘Dit werkt heel goed’, ervaart Loesje, nu bijna twee jaar algemeen directeur, voorheen bedrijfsleider. ‘Wat ik leuk vind, vindt Joep niet leuk en andersom. We vullen elkaar perfect aan. Dat we exen zijn staat de samenwerking niet in de weg. Juist niet. We vertrouwen elkaar en weten wat we aan elkaar hebben. Sinds kort hebben we een tussenlaag binnen de organisatie gecreëerd met supergoede ervaren operationeel managers. Probeer je klanten maar eens met z’n tweetjes bij te houden als je hard groeit, dat lukt niet meer. Als je jouw klanten niet meer kunt bieden waar ze op rekenen, geef je ze niet meer de beste versie van jezelf.’ Joep haakt in: ‘Ik leer om los te laten, om taken over te dragen. Niet makkelijk, sommige klanten kennen zelfs mijn vader nog.’ Loesje: ‘Dit motiveert ons extra om van onze mensen een ijzersterk team te maken. Zij zijn het fundament van onze organisatie. Dit vind ik zelf een van de fijnste kanten van mijn werk. Mensen in hun kracht zetten, zorgen dat de organisatie intern op rolletjes loopt.’

Krrriebels

Van de Sanden is een authentiek Tilburgs familiebedrijf, actief in de regio Midden-Brabant. Ze werkt voor bedrijven, de bouwsector, VvE diensten van woningcomplexen en de semi-overheid. Dankzij een ruim aanbod aan diensten is ze met meer dan 40 jaar ervaring een totaalpartner in schoonmaakonderhoud. Glaswassing werd voorheen uitbesteed, maar is nu een volledige service met eigen specialisten en ruime ervaring om panden tot wel 140 meter aan te kunnen. ‘We bedienen graag klanten die openstaan voor duurzame relaties, klanten met wie we mee mogen denken’, legt Joep uit die opgroeide met het schoonmaakbedrijf van vader Theo en als kind al zijn eigen schoonmaakadresjes had. ‘De relaties die ontstaan, zijn van onschatbare waarde.’ Zo ervaart Loesje het ook. Als ze door de stad rijdt en langs de panden komt waar Van de Sanden de beste versie van zichzelf mag laten zien, gloeit ze van trots. ‘Tegelijkertijd vallen me ook de panden op waar we nog niet komen, daar krijg ik de kriebels van’, lacht ze. ‘Dat is mijn gedrevenheid.’

Wel en wee

Uniek is Van de Sanden niet alleen door de vele verschillende disciplines in huis. De manier waarop ze met hun medewerkers omgaat, is minstens zo bijzonder. Joep: ‘We zijn een betrokken werkgever, doen veel meer dan elke maand het salarisstrookje uitschrijven. We kennen het wel en wee van onze mensen. Als je richting je klanten toegankelijk en bereikbaar wil zijn, moet je bij je eigen mensen beginnen.’ Loesje: ‘Je onderscheiden is lastig. Onze branche kent een grotere uitstroom dan instroom. We vallen in de smaak omdat we een relatief klein familiebedrijf zijn.’ Van de Sanden is klein genoeg om persoonlijk te blijven, groot genoeg om met een team van 88 medewerkers een krachtige organisatie neer te zetten. De selectie van nieuwe medewerkers kijkt nauw: ‘Niet iedereen kan schoonmaken, ons maak je niets wijs. Schoonmaken is voor 80 procent zien. Mensen moeten het fi jn vinden, zelfstandig zijn en communicatief. Alhoewel, we hebben twee weken geleden een dove medewerker aangenomen. De klant is erg enthousiast over hem omdat hij een prettige persoonlijkheid heeft.’

Dat zit wel snor

Bij Van de Sanden gaat het om het leveren van kwaliteit én om mensen. Wat dat betreft zijn Joep en Loesje blij met regio Tilburg. ‘Tilburgers gunnen elkaar iets en willen samen mooie dingen doen’, zegt Joep tot slot, mede-eigenaar van café De Snor. ‘Nu de gemeente nog. Ik sta ervan versteld als ik zie dat de gemeente een bedrijf uit een andere provincie laat komen om na carnaval de straat op de Korte Heuvel te reinigen. Dat staat in schril contrast met de Tilburgse ondernemer die juist dicht bij huis de verbinding opzoekt.’

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's