De mogelijkheden van digitale toepassingen zijn volgens voormalig filosoof Martijn Wilbrink (34) onuitputtelijk: 'We kunnen meer bezoekers genereren op een website, onderzoek doen naar de digitale reputatie van een onderneming, maar ook zakelijke games ontwikkelen.' Samen met compagnon Dennis van den Broek (35) runt hij Creactiv, onderdeel van de Indicia Groep en voorloper op de digitale markt. In hun stadse pand aan de Spoorlaan in Tilburg is de creatieve energie dan ook voelbaar. Maar hoewel vernieuwing een grote rol speelt, is het niet het uitgangspunt. Martijn: 'We innoveren nooit om te innoveren. Technische mogelijkheden ondersteunen een doel, ze zijn niet het doel op zich.'
Zakelijke toepassing
Het begint allemaal met een opkomende digitale ontwikkeling. Creactiv klemt zich vast aan de noviteit, doet onderzoek en voert experimenten uit. Na verloop van tijd volgt er altijd een verrassende zakelijke toepassing. Een voorbeeld hiervan is het digitale eiland van verzekeraar Univé. Op basis van het instrument Second Life – een driedimensionale virtuele leefwereld – ontwikkelde Creactiv een verzekeringseiland waar bezoekers hun avatar (virtuele persoonlijkheid) kunnen verzekeren tegen digitaal onheil. Met de ervaring opgedaan in deze virtuele werelden, creëert Creactiv nu innovatieve tools op het gebied van personeelsmanagement.
Publiekstrekkers
De tijd dat alleen de jongste consumenten te bereiken zijn via de nieuwe media, blijkt voorbij. 'De zestigplussers zijn de snelst opkomende groep op internet', weet Dennis. 'We kunnen met de nieuwe media nu elke laag van de bevolking bereiken.' De pioniers turnen conventionele bedrijfsprocedures om in verrassende publiekstrekkers. Dat ontdekte ook IKEA tijdens een sollicitatieprocedure. In plaats van de traditionele weg – een werving- en selectiebureau inschakelen – zocht IKEA de hulp van de Indicia Groep. Het doel? Nieuwe medewerkers werven voor een middenmanagement functie. 'We ontwikkelden een tweetal games waarmee spelers waardebonnen konden winnen en direct de mogelijkheid kregen om te solliciteren. Door middel van deze games hebben we volop sollicitanten gerekruteerd', vertelt Van den Broek niet zonder trots.
Deuren openen
Grote merken zoals drankgigant Diageo geven Creactiv de ruimte om te experimenteren. De expertise die zij daarbij opdoet, investeert Creactiv graag in het MKB. 'Doordat we alle ins en outs van de online wereld kennen', betoogt Wilbrink, 'kunnen we de digitale praktijk ervan op elk niveau vertalen.' Ook aan kleine ondernemingen biedt het inventieve duo hulp. Afgelopen maand nog hielp Creactiv een startende ondernemer. De zakenvrouw wilde dat vooral vrouwelijke juristen op haar vacatures zouden reageren. Een nauwelijks uit te voeren missie? Met behulp van social media slaagde Creactiv erin om een aanzienlijk aantal personen uit deze doelgroep naar boven te halen. 'Of het nu gaat om human capital solutions, business performance of innovatieve oplossingen, we kunnen altijd een waardevolle toepassing bedenken. Ik merk elke dag dat bedrijven digitale kansen onbenut laten. Dat is toch zonde', redeneert Van den Broek. 'Wij kunnen de digitale deuren wijd openen.'
Serious games
Een goed uitgewerkte game werkt kostenbesparend. Een bewijs hiervan is de 3D Serious Game Engine van Creactiv. Deelnemers stappen hier in een realistisch rollenspel waarin digitale acteurs de spelers het vuur aan de schenen leggen. 'Deelnemers hoeven niet te reizen om testen af te leggen, er hoeven geen dure acteurs te worden ingehuurd en de applicatie kan onbeperkt worden ingezet', somt Wilbrink op. Om voorop te kunnen lopen, investeren de twee ondernemers graag in de nieuwste ontwikkelingen. Dennis: 'We volgen bijvoorbeeld de ontwikkeling van augmented reality op de voet. Bij deze toepassing worden computerbeelden
gemengd met reële beelden, zoals bij mobiele telefoons. Samen met het ROC, Attacom en Sense Company passen we deze nieuwste techniek nu al toe. Jongeren worden verrast met Frieks Expedition, een truck vol games, waaronder een door ons ontwikkeld augmented reality game. Een ludieke manier om jongeren te enthousiasmeren.' Ook de zakelijke mogelijkheden voor augmented reality zijn onuitputtelijk. Zo kunnen klanten van een juwelier door middel van deze techniek virtuele horloges om hun eigen pols leggen.
Open en eerlijk
Wilbrink en Van den Broek houden niet van marketingtrucs. 'Als je producten of diensten door de strot duwt, werkt dat op den duur altijd averechts', vertelt Martijn.
'Juist een open, eerlijke communicatie zorgt voor tevreden klanten die terug blijven komen.' Zo werkt virale marketing – digitale mond-tot-mond reclame – volgens de ondernemers alleen als er integer gebruik van wordt gemaakt. In samenwerking met Creactiv voerde de Universiteit van Tilburg het eerste wetenschappelijke onderzoek uit naar deze marketingtechniek. Wilbrink: 'Als consumenten gelokt worden om informatie door te sturen met een kans op een weekendje weg, bied je ze niets concreets. Ze voelen zich achteraf bedrogen. Dan is het beter om open kaart te spelen.'