Inter Actus Groep: Méér dan symptoombestrijding

Misha Ling is een steun en toeverlaat voor bedrijven in crisis. Hij brengt structuur in hun wanorde en probeert hen waar mogelijk een toekomst te bieden.


Uitgave: Nov-Dec 2009
Thema’s: Zakelijke dienstverlening Organisatie advies

Misha is consultant-medeaandeelhouder van het bedrijfseconomisch adviesbureau Inter Actus. Hoewel zijn takenpakket ‘fusies, overnames, splitsingen, herstelprojecten en MIS’ omvat, houdt hij zich de laatste tijd vooral met crisismanagement bezig.

Projectregisseur
'Ik fungeer als projectregisseur', beantwoordt Misha de vraag wat een herstelproject inhoudt. 'Ik ontzorg ondernemers en breng evenwicht in hun bedrijf. Voorwaarde is wel dat het bedrijf in kwestie nog levensvatbaar is. Als dat zo is, probeer ik eerst en vooral de liquiditeitshobbel te nemen. Daarna vul ik het toekomstperspectief in. Dat betekent vooruitkijken en proactief te werk gaan, want louter de symptomen van de crisis bestrijden, zet geen zoden aan de dijk. Gelukkig heeft de overheid recent allerlei stimulerende maatregelen uitgevaardigd en stelt ook de belastingdienst zich coulant op. Van deze ‘werkinstrumenten’ maakt Inter Actus dankbaar gebruik. Bedrijven laten deze faciliteiten te veel liggen, terwijl de betrokken instanties ze graag ter beschikking stellen en willen meewerken aan herstelplannen.' Wat als een faillissement onafwendbaar is? 'Dan proberen we de schade te beperken en een doorstart te maken. Regelmatig geven wij ook duurzame ondersteuning aan een bedrijf. Ondernemers zijn goed in hun vak maar niet altijd in het opvolgen van hun financiële situatie. Vaak denken ze bijvoorbeeld dat ze meer marge of omzet hebben dan daadwerkelijk het geval is. Als ondernemer moet je op elk moment over de juiste sturingscijfers kunnen beschikken; vandaar het belang van goede managementinformatiesystemen.'

Onbevooroordeeld
'Het gebeurt dat de klant aanvankelijk enige weerstand biedt,' gaat Misha verder, 'maar als hij ziet hoe betrokken wij zijn, ebt die doorgaans snel weg. De klant heeft trouwens een ‘open’ contract met ons; als het onderling niet (meer) klikt, is het op elk moment te beëindigen. Dat wij bovendien als onbevooroordeelde partij in het traject stappen, zorgt dat wij als intermediair kunnen optreden tussen de ondernemer enerzijds en schuldeisers anderzijds. Door de situatie te ontdoen van emoties, kunnen we de juiste analyse en het juiste herstelplan maken. Transparantie naar alle partijen is daarbij van cruciaal belang, evenals consequent zijn en blijven. Je moet je rug kunnen rechten en achter je besluit blijven staan', besluit Misha.

< Alle thema's