Ondernemen met Visie: Ton Gimbrère

Een directeur die als consument zijn eigen organisatie kan bekijken? Ton Gimbrère van Bonheur Horeca Groep laat zien dat het zo kan werken.


Uitgave: Nov-Dec 2009
Thema’s: Horeca Ondernemen met visie

‘Je proeft niet in je mond, maar tussen je oren’, is een uitspraak van de bekende kok Pierre Wind, waar Ton Gimbrère volledig achterstaat. En dat moet Patrick Verbunt, exdirecteuraandeelhouder van Bonheur Horeca Groep, prima hebben aangevoeld toen hij zijn opvolger in onder andere Ton Gimbrère vond. Zonder enige horeca-achtergrond vormt Ton nu samen met Harrie Vermeer de huidige directie van deze organisatie. 'Vakkennis was al ruim aanwezig, in handen van gedreven mensen die vol passie met hun vak bezig zijn. Ik, met meer een marketingachtergrond, kijk naar trends, marktontwikkelingen en redeneer juist vanuit de consument om een bepaalde sfeer te kunnen neerzetten. Eten is immers beleven. Op deze manier kwamen horeca en marketing samen en door het bundelen van onze kennis staan we nu nog sterker in de markt', aldus Gimbrère. Vanaf dat moment is er iets typisch ‘Gimbrère’ toegevoegd aan Bonheur Horeca Groep: ze zijn meer naar buiten gericht en er wordt beter aandacht geschonken aan de beleving door meer conceptmatig te denken. Het zijn de mensen om hem heen, die hem inspireren. Ton: 'Zo vind ik het bijvoorbeeld prachtig dat Reinout Oerlemans, die zijn carrière nietsvermoedend begon als een van de straat geplukt soapie, nu een succesvol producent is en zelfs zijn droom waarmaakt door ook nog een boek geslaagd te verfilmen. Daar kan ik veel waardering voor uitspreken. Hij is iemand die zijn eigen capaciteiten goed weet te benutten. Dat zoek ik ook op.'

Menselijk kapitaal
'Vergeet niet dat mensen de belangrijkste middelen zijn binnen een organisatie, die je net als een machine regelmatig moet onderhouden. Laat juist in economisch slechtere tijden merken dat ze de moeite waard zijn en je zult zien dat het de binding met het bedrijf en dus de inzet vergroot. Vreemd genoeg hebben we gemerkt dat de tweede helft van het jaar bedrijven terughoudend zijn geworden in het organiseren van activiteiten. Volgens mij kun je beter de salarissen een jaar bevriezen dan verzuimen je medewerkers te trakteren op een uitje.' Als de machine eenmaal geolied loopt, is het tijd om ook extern te kijken. Ton vervolgt: 'We hebben gemerkt dat samenwerken in deze tijd een belangrijk middel is om verder te komen. Zo hebben we samen met drie andere gerenommeerde Tilburgse bedrijven de krachten gebundeld. Ieder heeft zijn eigen specialiteit op het gebied van organiseren van zakelijke evenementen (catering, entertainment, outdooractiviteiten en logistiek) onder de naam ‘Events in Tilburg’. Een initiatief om de stad Tilburg beter op de kaart te zetten voor business to business evenementen.'

Zoek de media op
Daarbij is ook de pers een belangrijke partner, wat Gimbrère betreft. Dit geldt in goede èn in slechte tijden. Dat we Bonheur vaak tegenkomen in de media is zeker geen toeval maar een bewuste keuze. 'Ook op momenten dat er weinig gebeurt binnen de organisatie, is er op een creatieve manier altijd wel een onderwerp te vinden dat voor het grote publiek interessant is om te lezen. Vaak wordt onderschat dat voortdurend in de aandacht komen heel belangrijk is. Alleen dan kan de klant zich een goed beeld vormen. Zorg dat je in het geheugen zit als er keuzes gemaakt moeten worden door de consument. En schuw ook de pers niet in vervelende kwesties, maar kom met een goed en open verhaal hierover.' Ton Gimbrère kan terugkijken op een bewogen jaar. Zo ontving Auberge du Bonheur de Horecaprijs 2009 en kreeg als enige restaurant in Tilburg een vermelding in de ‘Lekker’, met daarin de 500 beste restaurants van Nederland. Bonheur Horeca Groep was één van de drie finalisten die streden om de felbegeerde ‘BOV trofee’. Deze successen zijn onder andere bereikt doordat Ton Gimbrère over de grenzen heen durft te kijken en niet de meest voor de hand liggende oplossingen kiest.

< Alle thema's