Het markante gebouw aan de Veemarktstraat werd officieel geopend in 1998, nadat enkele prominente partijen binnen de Tilburgse popcultuur de handen ineen sloegen. Het Noorderligt aan de Veldhovenring fungeerde al jaren als het poppodium van Tilburg en omgeving. De capaciteit van 1.000 bezoekers zorgde er echter voor dat sommige topacts de zaal meden. De Muzikantenwinkel diende als vraagbaak voor lokale muzikanten en bood met twee oefenruimtes onderdak aan legio bands. De vraag naar oefenruimte oversteeg de laatste jaren het aanbod ruimschoots. De Bat Cave, al jaren een klein poppodium, moest noodgedwongen de locatie aan de IJzerstraat verlaten. Er waren dus drie verschillende partijen die op zoek waren naar een nieuwe, grotere ruimte om hun activiteiten te kunnen ontplooien.
Hoge eisen
'Toen de koppen bij elkaar gestoken werden, is het in een rap tempo van de grond gekomen', vertelt directeur Guus van Hove. 'Het gehele project is in drie jaar tijd gerealiseerd, ongelooflijk snel voor een gemeentelijk project van deze omvang. De locatie midden in het stadscentrum brengt uiteraard de nodige eisen met zich mee. Het geluid moet binnen de zaal perfect zijn, terwijl de omgeving hier absoluut geen last van mag hebben. Om de overlast van het laden en lossen te beperken, hebben we ervoor gezorgd dat er een apart loading dock is waar de vrachtwagens van artiesten binnen gereden kunnen worden. Zo waren er nog veel meer zaken waar rekening mee gehouden diende te worden. De uiteindelijke nieuwbouw bracht een kostenplaatje van 6,2 miljoen euro met zich mee. Een bedrag dat wonderwel ruimschoots binnen het vastgestelde budget bleef. Gezien de enorm hoge eisen waar het gebouw aan moest voldoen, is dat een prestatie op zich. Ook uit het feit dat het aantal klachten van omwonenden nihil is, maak ik op dat 013 aan alle gestelde eisen heeft voldaan. 013 ontwikkelde zich vervolgens in vliegende vaart en werd zelfs vele malen succesvoller dan de initiatiefnemers konden vermoeden. Waar het Noorderligt in een topjaar 100.000 bezoekers trok, heeft 013 er jaarlijks 260.000!' De directeur wil graag benadrukken dat 013 met een jaaromzet van 7,2 miljoen euro bijna zelfbedruipend is. 'Slechts 10% van onze totale begroting is gebaseerd op subsidie van de overheid. Daarvoor laten we vernieuwende muziek zien, geven we muzikanten uit Tilburg een kans en doen we heel veel in samenwerking met organisaties uit het culturele- en onderwijsveld. Dat is ook onze maatschappelijke functie. We zijn een culturele onderneming.'
Veranderingen
'Toen ik in 2003 aantrad als directeur heb ik mijn ogen en oren goed de kost gegeven', vertelt Van Hove verder. 'Wat me direct opviel was het aantal ‘grote namen’ dat 013 wist te boeken en het feit dat er keihard gewerkt werd om dit voor elkaar te krijgen. Naar mijn mening oogde het gebouw echter veel te gesloten en was er te weinig interactie met de stad. Dankzij een ingrijpende verbouwing in 2007 hebben we het gebouw letterlijk transparant gemaakt. Het vele glas zorgt ervoor dat je goed naar binnen en buiten kunt kijken, waardoor de drempel verlaagd is. We hebben ook meer sfeer aangebracht, waardoor de uitstraling verder omhoog is gebracht. Daarnaast heb ik aangestuurd op meer samenwerking binnen de stad. Het bevreemde me bijvoorbeeld dat Tilburg onderdak biedt aan Mundial, één van de grotere wereldmuziekfestivals van Europa, maar dat er geen samenwerking met 013 was. Hier is inmiddels verandering in gebracht. We doen ook veel samen met de theaters in Tilburg, de Rockacademie en het onderwijs.' Van Hove ziet ook de concurrentie op de concertmarkt toenemen: 'Toen 013 geopend werd, waren we het eerste nieuwe poppodium van Nederland. Voor grote concerten had je Ahoy en daarna kwamen wij. Toen was daar de Heineken Music Hall en vandaag de dag telt ons land al 18 nieuwe podia. Dat betekent dat je meer moet doen om je te onderscheiden.'
Zakelijke markt
Guus van Hove denkt als een ondernemer. Zo kijkt hij voortdurend waar groeimarkten te vinden zijn. '013 staat op cultureel en maatschappelijk gebied al lang op de kaart in de regio Tilburg en is ook landelijk één van de paradepaardjes van onze stad. Datzelfde willen we gaan bereiken op de zakelijke markt. Steeds meer bedrijven weten 013 in te schakelen voor een bedrijfsfeest, presentatie of vergadering. We hebben bijeenkomsten mogen organiseren voor partijen als de Rabobank, Juniorkamer Hart van Brabant en Interpolis. Sacha Shoes heeft onlangs zelfs het 100-jarig jubileum bij ons gevierd. Ons voornaamste doel is het mensen naar de zin maken in een informele sfeer waarin we topkwaliteit kunnen bieden. Daarom voer ik de eerste gesprekken met de klant graag zelf. We denken daarin ook mee over de catering, de aankleding en de muzikale omlijsting. Op het moment dat ik in kaart heb wat de klant wil, draag ik de verdere organisatie over aan onze professionals van de horeca- en productie afdeling. We hebben qua kennis en accommodatie alles in huis om van ieder evenement een succes te maken.' De ideeën gaan nog veel verder: 'Er zijn grote plannen voor een 013 business club, waarin een groep bedrijven voor een bepaald bedrag relaties mee mag nemen naar concerten. Hier wordt zelfs een aparte ruimte voor ingericht. Zeg maar een skybox, zoals je ze in voetbalstadions ziet, maar dan in 013.'