LaComm Media: Reclame moet boeien

Adverteren kan tegenwoordig online, offline en liever nog through the line. Traditioneel of trendy. LaComm Media beweegt zich behendig in een mediawereld die elke dag verandert en waarin reclame-uitingen steeds harder roepen om aandacht.


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Reclame Communicatie

“Bij een advertentiecampagne hoort meer dan een mooi plaatje”, zegt Adindah Hutjens (26). “Wij willen een beleving overbrengen met inhoud. Op basis van ervaring en creativiteit. Het is een uitdaging om een campagne te maken voor een product of merk dat gelanceerd gaat worden in de markt.” Adindah doelt op verschillende mediatypes die hiervoor in aanmerking komen. Vroeger werd veel gebruik gemaakt van het zogenaamde traditionele adverteren, ook wel massa-adverteren genoemd. Dat is een wijze van adverteren die gericht is op toevallige confrontatie. Het heeft de schijn van zekerheid omdat er op zoveel doelgroepen gemikt wordt.

Trend
LaComm Media kijkt niet eerst naar het middel, maar bepaalt vooraf wat er wordt ingezet aan de hand van doelstellingen en doelgroep. Zo kan er dus gericht worden geadverteerd waarbij reclame-uitingen terecht komen bij de consument. “Dit levert heel persoonlijke reclame op”, gaat de online consultant verder. “Tegenwoordig is het ook zo dat een bezoek aan een bepaalde website kort daarna een banner van het desbetreffende bedrijf of product op je computerscherm laat zien. Deze manier van adverteren is de trend. Zelf zit ik ook niet te wachten op online reclame van boormachines. Omdat ik daar simpelweg niet in geïnteresseerd ben. Ik wil geconfronteerd worden met wat me boeit.”

Business- en adviespartner
LaComm Media bestaat nu bijna 10 jaar en staat voor ‘reclame voor gevorderden’. Het bedrijf maakte de laatste jaren een enorme groeisprint door. Van inkoop naar strategie met een deskundig oog voor specifieke doelgroepen en doelstellingen. Het bedrijf uit Tilburg biedt advies over de gehele breedte en loopt samen met de klant de campagnetrajecten door van begin tot eind. “We treden veel meer op als businesspartners- en adviseurs in een mediawereld die voortdurend aan verandering onderhevig is”, zegt Anita van de Laak (46), eigenaar en directeur. “Dagelijks komen er nieuwe advertentiemogelijkheden bij, zowel online als ook offline. De exposuremogelijkheden zijn ruim, denk naast de reclame op tv, radio, bladen en internet bijvoorbeeld ook aan floatingreclame waarbij opblaasbare billboards achter een bootje op de grachten worden aangesleept. Ons uitgangspunt is om samen met de klant voor het beschikbare budget een zo efficiënt mogelijke exposure te krijgen.”

Marketing 3.0
Tegen het advertentiegeweld van multinationals is moeilijk op te boksen. Juist daarom gebruikt LaComm Media een andere kracht: omgaan met beperkingen en van daaruit tot sterke resultaten komen. Niet alleen met de buitenkant bezig zijn, want de klant is er niet op uit om een schoonheidsprijs te winnen. Van de Laak: “Daarom bedenken we een strategie, zoeken we de juiste partijen om het mee in te vullen en maken we scherpe doelgroepanalyses. Klanten zijn altijd enthousiast en willen zoveel mogelijk informatie over hun product kwijt in een advertentie. Maar er moeten keuzes gemaakt worden. Wij hechten veel waarde aan de kunst van het weglaten waardoor de kern overblijft. Consumenten willen niet overspoeld worden met nutteloze informatie, maar onmiddellijk geraakt worden.”

pag 55 Lacomm
Eigen-wijs

De klanten van LaComm Media zijn heel uiteenlopend. Van regionale ondernemingen tot grote nationale retailers zoals Hornbach, Coop en Pets Place. Ook werkt de onderneming business to business en met scholen en stichtingen samen, maar de focus ligt op marketing voor consumenten. “Die afwisseling en variatie van branches waarin we opereren maakt dit werk zo boeiend”, vindt Van de Laak. “Want zeg nou zelf, wat is nog echt origineel in het leven. Alles is wel een keer gedaan. Daarom moet je creatief zijn en inspiratie opdoen op alle mogelijke manieren en vervolgens knappe vertaalslagen weten te maken naar de doelgroep.”

Xenogamie
LaComm Media zit tussen een reclame- en mediabureau in en kent veel concurrentie binnen deze branche. Haar onderscheidend vermogen ligt duidelijk in de creativiteit van het team dat uit 12 mannen en vrouwen met elk een eigen specialisme bestaat. “Je hebt bureaus die zich richten op online campagnes of offline campagnes”, zegt Hutjens. “En je hebt eveneens klanten die in het een of het ander geloven. Maar wij maken liever geen onderscheid tussen offline en online. Wij brengen graag een advies uit waarbij alle media als optie worden gezien, en spreken in dit geval van crossmediaal adverteren. Op deze manier vindt kruisbestuiving plaats van verschillende mediavormen die elk uit een specifieke content bestaan en in het geheel één verhaal vormen.” Een duidelijk voorbeeld hiervan is de advertentiecampagne ‘Mijn dier is een ster’ dat LaComm Media voor het bedrijf Emax bedacht. Het sloeg in als een bom en bereikte een groot publiek.

Enthousiasme
Durven te knallen met adverteren gaat vaak samen met durven afwijken van de mainstream. Af en toe ervaren beide dan ook dat niet iedereen klaar is om te breken met tradities en gewoontes op advertentievlak. “Als je een klant aan tafel hebt die wel wil scoren, maar niet buiten zijn vertrouwde paden durft te treden zijn dat spannende momenten voor ons”, lacht Van de Laak. “Want soms zijn wij zelf razend enthousiast en buitelen we van goede ideeën zowat over elkaar heen, maar durft de klant het niet aan. We zien het op zo’n moment als een uitdaging om hierin een inspirator te zijn. De doelstelling van de klant is immers ook de onze. Als dat vertrouwen vervolgens door ons waargemaakt wordt, geeft dat een enorme kick.”

< Alle thema's